رشد ۸‌هزار‌واحدی شاخص‌کل بورس تهران در حالی اتفاق می‌افتد که شاخص‌کل هموزن که نماگری برای محاسبه و بررسی سهام شرکت‌های مختلف پذیرفته‌شده در بورس با وزنی ‌برابر است نیز حدود ۷/ ۰‌درصد افزایش ارتفاع گرفت و در سطح ۶۶۷‌هزار و ۸۵۳‌واحدی ایستاد. در این بین شاخص‌کل فرابورس که سنجه مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۷۲/ ۰‌درصد سبزپوش شد و در ارتفاع ۲۴‌هزار و ۹۶۸‌واحدی چادر زد. در نخستین روز ششمین ماه سال‌«فارس»، «شپنا» و «شبندر» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس تهران و نمادهای «فجهان»، «وسپهر» و «دماوند» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل فرابورس داشتند. همچنین «سصفها»، «خودرو» و «خگستر» سه نماد پرتراکنش روز چهارشنبه بودند. هفته‌ای که سپری شد شاخص‌کل بورس افت ۳۷/ ۱‌درصدی را توشه راه سرمایه‌گذاران کرد، با این‌وجود سرمایه‌گذاران در حالی هفته معاملاتی را پشت‌سر گذاشتند که امید چندانی به تغییر روند این روزهای بازار ندارند و با خود می‌پندارند که باتلاق رکودی چند ماهه‌ای که بر بازارهای مالی سایه افکنده به این زودی‌ها تصمیمی برای بستن چمدان‌های خود نخواهد داشت.

بازارهای موازی نیز وضعیت چندان مطلوبی را تجربه نمی‌کنند و بازدهی هفتگی پرفروغی را نصیب سرمایه‌گذاران نکرده‌اند. در این میان سکه امامی هفته‌جاری را تا روز گذشته با بازدهی ۴۷/ ۰‌درصدی به پایان رساند. نرخ ارز نیز که یکی از مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه است، رفت و برگشت‌های متوالی اندکی در کانال ۴۸ تا ۴۹‌هزار‌تومانی انجام داد و افزایش ارتفاع قیمتی ۱۲/ ۱‌درصدی داشت. روز چهارشنبه انتشار اخبار فروش اوراق‌تبعی تا سقف مبلغ ۶‌هزار‌میلیارد‌تومان، عرضه صکوک مرابحه ۱۵۰‌میلیارد‌تومانی شرکت تجارت کوشش سپاهان، لزوم تزریق اعتماد در بازار سرمایه با عبور از مسیر ثبات مقرراتی و نقش بازار سهام در تامین مالی شرکت‌ها فضای دلنشینی را در جو بازار نمایان کرد.

روز گذشته امیرمهدی صبایی، سخنگوی سازمان بورس و اوراق‌بهادار در توییتی از حمایت ۶‌هزار‌میلیاردی در راستای حمایت از بازار سرمایه پرده برداشت و گفت: صندوق توسعه بازار در راستای حمایت از بازار سرمایه اوراق اختیار فروش تبعی تا سقف مبلغ ۶‌هزار ‌میلیارد‌تومان با سررسید‌ یک‌ساله و نرخ بازده حداقل ٢٠‌درصدی را منتشر خواهد کرد. سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران می‌توانند با خرید بلوکی سهام به‌همراه این اوراق، بازده سرمایه‌گذاری خود را تضمین کنند.

همچنین روز گذشته مجوز انتشار صکوک مرابحه شرکت تجارت کوشش سپاهان به ارزش ۱۵۰‌میلیارد‌تومان جهت تامین منابع مالی به منظور خرید واگن‌‌‌‌‌‌های باری مورد‌نیاز از طریق فرابورس ایران صادر شد. این اوراق ۴‌ساله و با نرخ ۲۳‌درصد است که اقساط آن هر سه ماه یک‌‌‌‌‌‌بار از طریق شرکت سپرده‌‌‌‌‌‌گذاری مرکزی اوراق‌بهادار و تسویه وجوه پرداخت خواهد شد. صکوک مرابحه مذکور از طریق شرکت کار‌‌گزاری تامین سرمایه نوین به‌عنوان عامل فروش و با استفاده از خدمات شرکت تامین سرمایه نوین به‌عنوان متعهد پذیره‌‌‌‌‌‌نویس و بازارگردان توسط شرکت واسط مالی مرداد چهارم (با مسوولیت محدود) منتشر خواهد شد.

همچنین علی بیگ‌‌‌‌‌‌زاده، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن درخصوص نقش بازار سرمایه در کنترل نقدینگی و مهار تورم بیان کرد: بازار سرمایه دو بخش اصلی بازار اولیه و بازار ثانویه را پوشش می‌دهد، از این‌رو بحث جذب نقدینگی برای حوزه تولید به‌طور عمده در بازار اولیه اتفاق می‌افتد، به‌طوری‌که در بازار اولیه، این بحث در قالب ایجاد شرکت‌های سهامی عام جدید یا افزایش سرمایه شرکت‌ها پوشش داده می‌شود، از این‌رو این دو بحث، نقدینگی را به بازار سرمایه پوشش داده و هدایت می‌کنند. مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن درخصوص برنامه هفتم توسعه و رویکردهایی که باید قانون‌گذاران برای توسعه هرچه بیشتر بازار سرمایه به آن توجه داشته باشند، عنوان کرد: از حیث قوانین و مقررات بازار سرمایه نیازمند ثبات در متغیرهای اقتصاد کلان است که این مساله منجر به افزایش اعتماد در سرمایه‌گذاران خواهد شد. بیگ‌‌‌‌‌‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بحث پروژه‌های ناتمام دولت در بخش‌های صنعتی و عمرانی، موضوعی قدیمی است و به‌نظر می‌رسد باید با ارائه مشوق‌های مالیاتی و تضمین درآمد آنها، پروژه‌های مذکور را توجیه‌پذیر کرد چون تا زمانی‌که نرخ بازده داخلی که سرمایه‌گذار در سایر بخش‌های اقتصادی به آن می‌رسد، تامین نشود سرمایه‌‌‌‌‌‌گذار بخش‌خصوصی به این پروژه‌های ناتمام ورود نخواهد کرد و این موضوع نیازمند مقررات‌گذاری است.

رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس درخصوص نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال ‌اظهار کرد: شعار سال‌به دو مقوله رشد تولید و کنترل تورم اشاره دارد. ابزار رشد تولید بنگاه‌های اقتصادی هستند که با داشتن منابع مالی کافی، فعالیت اقتصادی خوب، چشم‌‌‌‌‌‌انداز سودآوری مناسب، می‌توانند به رشد تولید کمک کنند. وی با اشاره به اینکه راه کنترل تورم از مسیر رشد تولید می‌گذرد و عرضه بیشتر محصولات در بازار، کنترل تورم را در پی خواهد داشت، گفت: بالغ بر ۸۲۰ ناشر ثبت‌شده از صنایع مختلف در بازار سرمایه وجود دارند که می‌توانند از طریق ابزارهای مختلفی که در بازار سرمایه است تامین مالی و نسبت به تامین سرمایه‌درگردش اقدام کنند. این مسیر قطعا می‌تواند به افزایش سرمایه بنگاه‌های اقتصادی، رشد تولید وکنترل تورم کمک کند.