تکمیل پازل رشد  بورس عكس: صبا طاهریان

 نیمه دوم سبز بورس

کامل ابراهیمیان، تحلیلگر بازار سرمایه با نگاهی به وضعیت بازار از ابتدای سال تاکنون گفت: در ارزیابی کلی بازار سرمایه از ابتدای سال می‌بینیم که بازار و شاخص کل تا اواسط اردیبهشت روند صعودی داشتند؛ اما این روند با داستان مصوبه خوراک گاز پتروشیمی و تبعات آن برای بازار و همچنین قیمت‌گذاری دستوری توسط شورای رقابت روی محصولات خودروسازان و توقف عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شد. در ادامه نیز بحث قطعی برق صنایع و کاهش تولید در خردادماه پیش آمد و همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا ما شاهد اصلاح حدود ۵۰درصدی در بسیاری از نمادها باشیم.

وی ادامه داد: اما با بازنگری در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع و همچنین واگذاری قیمت‌گذاری‌ها به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده از یکسو و روند رو به رشد قیمت‌های جهانی به‌ویژه نفت، فلزات و مشتقات نفتی از سوی دیگر وضعیت بازار سرمایه از حالت روانی منفی فاصله گرفت و شاهد بازاری متعادل طی سه هفته اخیر بودیم. در این میان گزارش‌های مردادماه شرکت‌ها نیز منتشر شد که نسبت به مرداد سال گذشته و ۵ماه اول امسال نسبت به ۵ماه سال گذشته اکثر شرکت‌ها رشد فروش داشتند. ابراهیمیان اظهار کرد: در ادامه اینکه بازار سرمایه از روند منفی فاصله بگیرد، اعتماد از دست رفته مجددا بازیابی شود و سرمایه‌گذاران مجددا به بازار برگردند با در نظر گرفتن ریسک‌های خارج از بازار که عمدتا توسط قانون‌گذاران اعمال می‌شود کمی زمان‌بر است. اما عوامل موثری در ادامه وجود دارد که می‌تواند وضعیت بازار سرمایه را بهتر کند. یکی از این عوامل گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌هاست که عمدتا تا انتهای مهرماه منتشر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود گزارش‌های مطلوبی باشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: وضعیت قیمت‌های جهانی نیز مساعد است و تصمیم وزارت اقتصاد و بانک مرکزی درخصوص تغییر نرخ ارز از ۲۸هزار و ۵۰۰تومان به مرکز مبادله نیز تصمیم درستی بود که اثر خود را در سودآوری شرکت‌ها نشان خواهد داد. بنابراین برآورد می‌شود بازار سرمایه تا انتهای سال روند مثبت و رو به رشدی داشته باشد.

ابراهیمیان درخصوص علت ریزش‌های هفته جاری گفت: به‌صورت سنتی معمولا بعد از فصل مجامع بازار سرمایه حالت رکودی به خود می‌گیرد و بعد از تیرماه و برگزاری مجامع همواره شاهد رکودی هستیم و معمولا این دوره سه ماه طول می‌کشد. البته این موضوع قطعیت ندارد؛ اما در سال‌های گذشته همواره اتفاق افتاده است. به نظر می‌رسد با توجه به گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌ها، فاصله گرفتن خودرویی‌ها از قیمت‌گذاری دستوری، رشد قیمتهای جهانی، بهبود کرک اسپرد پالایشی، افزایش نسبی برخی از محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و افزایش نسبی قیمت فلزات اساسی نسبت به سه‌ماه اول امسال می‌توان شاهد بازر خوبی در نیمه دوم امسال بود. در این میان گزارش‌های ماهانه و میان‌دوره‌ای شرکت‌ها نیز به این روند رو به رشد کمک خواهد کرد.

 پایان روزهای منفی؟

حسن حسین‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: چنانچه بخواهیم وضعیت بازار را دقیق‌تر بررسی کنیم، خواهیم دید کلیت بازار در هفته‌های اخیر نیز رشد خاصی نداشتند و فقط شاخص کل و برخی از شرکت‌های بزرگ رشد داشتند. این در حالی است که شرکت‌های کوچک عموما رشد خاصی را در هفته‌های اخیر تجربه نکردند. اما چنانچه بخواهیم دقیق‌تر درباره هفته‌ای که گذشت صحبت کنیم، باید مسائل مربوط به انتهای شهریور شامل مسائل مالی برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای مالی را نیز در نظر بگیریم. به‌صورت تجربی و سالانه معمولا در هفته‌های انتهای شهریورماه ما شاهد عرضه بیشتر حقوقی‌ها هستیم و سمت خرید کمی عقب‌نشینی می‌کند و این مسائل به‌صورت فصلی و تکراری سالانه پیش می‌آید.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در بررسی ریزتر معاملات روزانه و برای مثال معاملات روز دوشنبه هفته جاری می‌بینیم که هرچند ارزش کل معاملات افت داشته است، اما بیشتر این افت در دو روز اخیر به ارزش معاملات صندوق‌های سهامی مربوط می‌شود که این موضوع تاییدکننده همان اتفاق سنتی انتهای شهریور ماه‌هاست که معمولا شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری فعالیت های مالی خود را کمتر می‌کنند. به همین دلیل احتمالا در هفته آینده شاهد تفاوت در معاملات خواهیم بود و احتمالا خریداران قدرتمند برمی‌گردند.

حسین‌نیا بیان کرد: از طرف دیگر چنانچه عوامل بنیادی را بررسی کنیم، شاهد نوعی انتظار رشد در بازار سرمایه هستیم. همان‌طور که می‌دانیم صنعت خودرو حالت لیدری در بازار سرمایه دارد و این صنعت منتظر است تا نتیجه نهایی تصمیمات شورای رقابت را مشاهده کند. چنانچه افزایش قیمت مدنظر اعمال شود، می‌توانیم انتظار داشته باشیم و در نتیجه رشدی را در ارزش معاملات و قیمت نمادهای خودروساز تجربه کنیم. از طرف دیگر یکی از نمادهای مهم و تاثیرگذار بازار نماد شستا است که در هفته آینده گزارشی از صورت‌های مالی منتشر می‌کند و اگر سود شناسایی‌شده در این گزارش طبق انتظارات باشد، می‌تواند در بازار تاثیر خوبی بگذارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در بررسی کلیت متغیرهای تاثیرگذار بر بازار از منظر بنیادی اعم از دسترسی دولت به دلار که بعد از آزادسازی‌ها وضعیت خوبی دارد، شاهد کاهش تامین نقدینگی و انتشار اوراق توسط بانک مرکزی و دولت خواهیم بود و این موضوع اثر خوبی بر بازار خواهد گذاشت. علاوه بر این اگر روند نرخ بهره بین بانکی را در هفته‌های گذشته بررسی کنیم، می‌بینیم حالت ثابت با افت‌های کوچک داشته که این هم اتفاق خوبی برای بازار سرمایه است.

وی افزود: انتظارات تورمی نیز نسبتا کاهش پیدا کرده است که باعث می‌شود بازارهای رقیب در کوتاه‌مدت تقویت نشوند و در عین حال اخبار مربوط به شرکت‌ها که همان افزایش نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها به نرخ ارز مبادله‌ای و... بود، اتفاقات خوبی است و چنانچه درباره خودروسازان که لیدر محوری بازار هستند هم وضعیت به نفع بازار باشد پازل اتفاقات خوب برای بازار سرمایه تکمیل خواهد شد و با صورت‌های مالی خوب در نمادی مانند شستا می‌توانیم روزهای خوبی را در نیمه دوم سال تجربه کنیم.