خوش‌بینی به سبزی بورس

نیما میرزایی copy

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس در ابتدای هفته گذشته روند حرکتی خود را با روزی پرعرضه شروع کرد، گفت: این موضوع به‌نظر واکنشی به تحرکات پیش از این به‌نظر می‌رسید‌ که در بازار با اخبار مثبت پیاپی پیرامون حمایت دولت و تصمیم‌گیران اقتصادی از موضوعات مرتبط رشد کرده‌بود.  وی ادامه داد: در ابتدای هفته گذشته اصلاح موقتی را در شاخص‌کل شاهد بودیم و وضعیت بسیاری از سهام بزرگ بازار به این‌صورت بود اما در ادامه بازار روندی نوسانی و متعادل رو به بالا را پی‌گرفت.  میرزایی گفت: این موضوع از این جهت مهم است که نشان می‌دهد در صورتی‌که اخبار منفی خاصی در آینده کوتاه و میان‌مدت مخابره نشود، بازار می‌تواند به این روند صعودی آرام خود ادامه دهد. علاوه‌بر این در روزهای اخیر شاهد این بودیم که دلار در بازار آزاد خود را به آستانه 50‌هزار‌تومان رسانده و عبور از این منطقه که عبور از یک سد مقاومتی مهم برای بازار و بازارساز است، این سیگنال را می‌دهد که روند صعودی دلار مجددا شروع‌شده که طبیعتا با استقبال بازار سرمایه مواجه خواهد بود. این تحلیلگر افزود: البته با توجه به اینکه برخی از شرکت‌های بورسی بر اساس نرخ دلار نیمایی مبادله می‌شوند ممکن است با اندکی تاخیر از این موضوع منتفع شوند اما به هر حال رخ خواهد داد. همچنین درخصوص نرخ‌های جهانی می‌بینیم که قیمت نفت در کانال صعودی قرارگرفته و موفق‌شده خود را به حوالی 94 دلار به ازای هر بشکه  برساند که این نیز اتفاق بسیار مثبتی برای بازار سرمایه به‌نظر می‌رسد.  میرزایی با اشاره به اینکه بورس به‌صورت سنتی دو بال پرواز دارد که یکی نرخ ارز و دیگری قیمت‌های جهانی با لیدری قیمت نفت است، گفت: هر دوی این‌ها در حال‌حاضر به نفع بازار سرمایه حرکت می‌کنند، بنابراین خوشبین هستم در روزها و هفته‌های آینده شاهد بازار سبزپوشی باشیم.

احتمال کاهش تقاضا

مریم محبی copy

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه؛ نظر متفاوتی درخصوص روند بازار سرمایه در هفته‌جاری داشت. او در این‌خصوص گفت: هفته گذشته بازار روند نسبتا متعادل و مثبتی داشت و به‌نظر می‌رسد این اتفاق در راستای مخابره موضوعات مثبت مبنی‌بر گسترش روابط تجاری بین‌الملل ایران با سایر کشورها و همچنین آزادسازی مبالغ دلار بلوکه‌شده باشد؛ چراکه این اتفاق می‌تواند موجب کاهش تقاضای ارز در درون کشور شود. وی ادامه داد: از طرف دیگر در هفته گذشته منتظر جوابیه شورای‌حکام نیز بودیم و به مقداری که انتظار می‌رفت مثبت نبود، بنابراین در کنار تمامی اتفاقات گذشته اگر بخواهیم همه مسائل را در کنارهم بگذاریم به این نتیجه خواهیم رسید ‌که بازار پتانسیل رشد دارد اما نیازمند اخبار مثبتی است که هنوز مخابره نشده‌است.  محبی گفت: به‌نظر می‌رسد در هفته‌جاری بازار به مثبتی و روشنی هفته گذشته نباشد و شاهد کاهش تقاضا در بازار باشیم مگر اینکه فاند مثبتی مبنی‌بر گسترش روابط تجاری بین‌الملل ایران یا گشایش روابط بین‌الملل به بورس مخابره شود.

متعادل و کم‌‌‌‌‌‌‌‌حاشیه

علی عصاری copy

علی عصاری، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در هفته گذشته به دور از هیجان و با ارزش معاملات پایین بود و 5 کندل بسیار کم‌حال را از خود به‌جای گذاشت. قرار نبود پول جدیدی وارد شود و بازار منتظر اتفاقات هفته آینده بود. البته در هفته گذشته اخبار مثبتی از جمله آزادسازی 6میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران وجود داشت. از طرفی ظاهرا قرار نیست دولت کار جدیدی درخصوص نرخ خوراک انجام دهد و دست از سر پتروشیمی‌ها برداشته‌است.  وی ادامه داد: در بخش جهانی نیز اگرچه تحریم‌های جدیدی برای ایران در شورای‌حکام صادر نشد اما تحریم‌های قبلی هم لغو نشد و شاهد رفتار دوگانه‌ای مانند دوره‌های قبل بودیم. در ادامه شهریور ظاهرا قرار نیست پول جدیدی وارد بازار شود. گروه خودرو و بانک و پالایش نسبتا گروه‌های بهتری در هفته‌های گذشته بودند و تک سهم‌هایی از گروه‌های لاستیک، دارو و غذا نیز تحرکاتی داشتند اما این تحرکات به میزانی نبود که منجر به ورود پول جدید شود. عصاری گفت: به‌نظر می‌رسد این هفته هم مانند هفته گذشته روند متعادل با مثبت‌ها و منفی‌های کم‌قدرت داشته باشیم اما به‌نظر نمی‌رسد مثبت پرقدرتی را شاهد باشیم و این روند به‌نظر تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت. باید منتظر ماند تا شهریور به اتمام برسد و مهرماه شروع شود تا ببینیم که چه اتفاق‌هایی در نیمه دوم سال و بعد از ارائه گزارش‌های 6ماهه برای بازار سرمایه خواهد افتاد. این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه چشم‌امیدها به گزارش‌های 6ماهه است، گفت: بعد از آن می‌توان درخصوص روند بازار تصمیم‌گیری کرد. در حال‌حاضر سهامداران بلندمدت هنوز وارد بازار نشده‌اند و سهامداران کوتاه‌مدت با نوسانات روی صندوق‌ها و سهام شناور سرمایه‌گذاری می‌کنند.