مشاهده معاملات در سهام هوش مصنوعی بیانگر این است که اعتماد به رشد آمریکا بسیار کمتر است از آنچه به نظر می‌رسد. یک عامل مهم در این بی‌اعتمادی، عملکرد ناامیدکننده بانک‌ها و شرکت‌های صنعتی است که در سال ۲۰۲۳ به‌سختی سود کسب کرده‌اند، در‌حالی‌که ارزش سهام شرکت‌هایی مانند تسلا و انویدیا دو‌برابر و سه‌برابر شده است. این در حالی است که شاخص‌هایی مانند S&P ۵۰۰ هم‌وزن که تا کنون ۴درصد افزایش داشته، به دلیل اینکه تاثیر مگاکاپ‌ها را کاهش می‌دهند، موجب گسترش بدبینی شده‌اند. همچنین عملکرد سهام با سرمایه کوچک نیز در مرز هشدار است. نمودارهای آنها سیگنال‌‌های ‌نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد که در دو دهه گذشته به‌ندرت دیده شده است. شاخص Russell ۲۰۰۰ برای دومین ماه متوالی از شاخص ۱۰۰۰ سهام با بیشترین سرمایه عقب افتاد و در مسیر دومین بدترین افت سالانه خود از سال ۱۹۹۸ قرار گرفت.

در‌حالی‌که پیشرفت سهام در سال جاری معمولا به عنوان تصویری از قدرت همه‌جانبه بخش فناوری در نظر گرفته می‌شود، اما تعبیر دیگری دارد که کمتر منطقی است. فراتر از گروه کوچکی از برندگان هوش مصنوعی، بخش‌های بزرگی از بازار متقاعد نشده‌اند که اقتصاد رو‌به‌رشد است. مت میسکین، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در مدیریت سرمایه‌گذاری جان هنکاک، می‌گوید: هنوز شکاف‌هایی زیر سطح بازار وجود دارد - ازنظر مالی، عملکرد شرکت‌‌های ‌کوچک، چنگی به دل نمی‌زند. همه اینها عملکرد ضعیف سال ۲۰۲۱ را به یاد می‌آورد، اما با آنچه بسیاری از تحلیلگران ممکن است انتظار داشته باشند، مغایرت دارد: از نظر تاریخی، این سهام در دوره‌‌های ‌بهبودی پیشرو بوده و در زمان استرس فروخته می‌شوند.

سرمایه‌گذاران به این سهام نگاه می‌کنند و به دنبال نشانه‌هایی در مورد سلامت اقتصاد هستند، زیرا آنها بیشتر تصمیمات خود را بر اساس تحولاتی که در ایالات متحده رخ می‌دهد، اتخاذ می‌کنند. این بار، حتی با وجود افزایش اعتماد در پیش‌بینی‌کنندگان مبنی بر اینکه فدرال رزرو یک کاهش نرم را مهندسی می‌کند، اما لایه‌‌های ‌زیرین بازار، این اعتماد را نشان نمی‌دهد. S&P ۵۰۰ در این هفته ۲/ ۰درصد کاهش یافت و Nasdaq ۱۰۰ نیم‌درصد سقوط کرد. در همین حال، Russell ۲۰۰۰ حدود ۲/ ۰درصد کاهش یافت.این روند نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌های کوچک‌تر در روند صعودی شرکت نکرده‌اند، زیرا بازار بیشتر تحت کنترل غول‌های فناوری است.

لیز آن ساندرز از Charles Schwab & Co اشاره می‌کند که ۱۱ ماه از پایین‌ترین سطح اکتبر S&P ۵۰۰ می‌گذرد؛ بااین‌حال تنها حدود ۴۰ درصد از اعضای Russell ۲۰۰۰ بالاتر از میانگین متحرک ۲۰۰روزه خود معامله می‌شوند. او گفت که این در مقایسه با بیش از ۹۰درصد که از آستانه عبور کردند، بازار در همان محدوده زمانی در سال ۲۰۲۰ است. در‌حالی‌که بسیاری از شاخص‌های اقتصادی قوی هستند، تورم در ماه اوت سریع‌تر از حد انتظار افزایش یافت. اقتصاددانانی که در نظرسنجی بلومبرگ‌نیوز شرکت کردند، مشاهده کردند که فدرال رزرو در سال جاری یک بار دیگر نرخ بهره را افزایش داده و بیش از آنچه قبلا انتظار می‌رفت قرار است این سطح از نرخ بهره را حفظ کند. در‌عین‌حال، برخی پیش‌بینی‌کنندگان پس از آنکه گزارش‌هایی از هزینه‌های مصرف‌کننده تا سرمایه‌گذاری مسکونی نشان داد که در ماه‌های اخیر شتاب تازه‌ای داشته است، در حال ارزیابی مجدد پیش‌بینی‌های اقتصادی خود - و حتی پیش بینی رکود - هستند.

یکی از این موارد، شرکت Goldman Sachs Group Inc است که شانس رکود ۱۲ماهه خود را با ۵درصد کاهش به ۱۵درصد رساند. مدل GDPNow بانک فدرال رزرو آتلانتا - مجموعه‌ای از گزارش‌های اقتصادی که با انتشار داده‌ها تکامل می‌یابد - اندکی کاهش یافته است که نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه‌ماهه سوم ۹۴/ ۴درصد افزایش خواهد یافت. این در مقایسه با پیش‌بینی ۵۷/ ۵درصدی در هفته قبل کاهش یافته است. بازار سهام در حال کشف چیزی در آینده است که داده‌‌ها در حال حاضر به ما نشان نمی‌دهند. به یاد داشته باشید، بیشتر داده‌ها، مانند خرده‌فروشی‌ها، نگاهی به گذشته دارند. مت مالی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت میلر تاباک پلاس گفت: «بازار سهام آینده‌نگر است. مصرف‌کننده در اغلب اوقات سال جاری روندهای سابق را دنبال نخواهد کرد.»

در بانک مرکزی آمریکا، استراتژیست‌هایی به رهبری مایکل هارتنت به مشتریانی که دارای تفکرات دفاعی هستند می‌گویند که دارایی‌هایی مانند بانک‌های منطقه‌ای و سرمایه‌های کوچک را که باعث کاهش سریع رشد اقتصادی شده‌اند، جمع‌آوری کنند. او در یادداشتی نوشت: «سرمایه‌گذاران باید دارایی‌های بلندمدتی باشند که «فرود سخت» را تعدیل کرده‌اند، زیرا در رکود ضرر کمتری دارند و در صورت عدم رکود، منتظر صعودی بزرگ هستند.»