تامین‌مالی بنگاه‌ها با ابزار نوین مالی

به‌روزرسانی بازار با حضور نخبگان

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق‌‌‌‌‌‌‌بهادار در نخستین همایش بازار سرمایه که در سالن همایش‌های دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد، نسبت به بر‌‌‌گزاری چنین نشست‌ها و همایشی گفت: یکی از اهداف اصلی بر‌‌‌گزاری چنین همایشی هماهنگ‌کردن فعالیت‌های علمی و پژوهشی مرتبط با نیازهای روز بازار سرمایه و همفکری در این زمینه است. یکی از دغدغه‌‌‌‌‌‌‌های جدی حمایت از سرمایه‌گذاری و مشارکت مردم در اقتصاد از طریق ابزارهای بازار سرمایه است که محورهای اصلی چنین همایش‌هایی نیز بر همین اساس پایه‌ریزی می‌شود. در همین‌خصوص ابزارهای متعددی طراحی‌شده و مقالات گوناگون و مفیدی نیز دریافت‌شده که امید است پژوهش‌هایی از این دست بتواند به طراحی و اصلاح ابزارها کمک شایانی کند. بازار سرمایه با توجه به رویکرد تخصصی و علمی که دارد، از تخصصی‌‌‌‌‌‌‌ترین بازارهای رسمی است که طیف گسترده‌ای از دانش‌آموختگان مالی، مهندسی، حسابداری و اقتصادی در آن حضور دارند که همین عوامل موجب فراهم‌شدن جوی علمی و تخصصی در بازار شده‌است، از این‌رو بازار سرمایه یکی از تخصصی‌ترین بازارهای رسمی است که گستردگی زیادی در زمینه دانش‌آموختگان را دربر می‌گیرد. در شرایط کنونی نیروهای متخصص و جوانی در بازار سهام حضور دارند که براساس رسالت سازمان و با کمک‌گرفتن از این نیروهای جوان بتوان اهداف سازمان بورس را هموارتر  و محقق کرد، از این‌رو چنین به میان می‌آید که بدون بهره‌گیری از توان نیروهای متخصص، توسعه ابزارها و برخی بازارها امکان‌پذیر نخواهد بود، از این‌رو باید با اقداماتی موثر عمق ابزارها و بازارهای مالی را افزایش داد و در صورتی‌که نقش این بازارها در تامین مالی بازار سرمایه افزایش یابد، می‌توان به تحقق همه‌جانبه اهداف موردنظر امیدوار بود. البته باید اظهار کرد که بازار سرمایه نیازمند نوآوری و افزایش سواد علمی دانش‌آموختگان است.

در دو دهه‌گذشته طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران حقیقی وارد این بازار شدند و این سرمایه‌گذاران حقیقی نیازمند ابزارهای متنوع با ریسک‌پذیری‌های متفاوتند، لذا باید با استفاده از تحقیقات علمی و مشارکت محققان و اندیشمندان این حوزه بتوان ابزارهای موردنیاز این سرمایه‌گذاران را فراهم کنیم. عشقی ادامه داد: در بحث تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی نیاز جدی برای ابداع روش‌های جدید احساس می‌شود. رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار افزود: ظهور فناوری‌های نوین در بازارهای مالی از موضاعات دیگری است که نیازمند نوآوری بسیاری است. این نوع فناوری‌ها و ابزارها فرصت بسیار مناسبی را برای تحقق اهداف بازار سرمایه ایجاد می‌کند. عشقی در پایان اظهار کرد: یکی از رویکردهای این همایش «چالش‌های بازار سرمایه که با آنها روبه‌رو هستیم» موردبحث قرار می‌گیرد. در این زمینه می‌توان به بازارهای مشتقه، حاکمیت شرکتی برای حمایت از حقوق سهامداران اقلیت، مدیریت تعارض منافع، ارتقای شفافیت، مدیریت ریسک در حوزه ناشران، نهادهای مالی، بررسی تاثیر سیاست‌های حاکمیت شرکتی بر بازار سرمایه و توجه به روش‌های نوین تامین مالی از جمله چالش‌ها است. امید داریم در پایان همایش بتوان از دیدگاه‌های جدید برای حل و رفع چالش‌های بازار سرمایه بهره جست.

رویکرد جدیدی به‌نام بیمه سهام

حجت‌‌‌‌‌‌‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق‌بهادار در نخستین همایش بازار سرمایه ضمن بیان خشنودی از بر‌‌‌گزاری چنین همایش‌هایی گفت: امید است بر‌‌‌گزاری چنین همایش‌هایی در سال‌های آینده، توسعه اقتصادی هرچه بیشتر در جامعه را با خود به‌ارمغان آورد و مشارکت هرچه بیشتر عامه مردم را در سرمایه‌گذاری جلب کند. اهمیت توجه به سرمایه‌گذاران حقیقی؛ در واقع شامل عده‌ای از سرمایه‌گذاران است که تجربه چندانی در بازار سرمایه ندارند. این افراد در سال‌های اخیر ضررهای هنگفتی را در بازار سرمایه متحمل شده‌اند. عملکرد و رویکرد بازار سرمایه با بازار محصول متفاوت است. حتی در بازار محصول نیز سرمایه‌گذاران تازه‌وارد نمی‌توانند عایدی مناسبی را از آن خود کنند. در بازار سرمایه باید کارشناسان مالی و کارگزاران بورسی وارد شوند. افراد تازه‌کار می‌توانند به‌جای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ورود کنند.بیمه سهامی که سال‌گذشته توسط شورای‌عالی بورس تصویب شد، کمک شایانی به سهامداران کرد. با حمایت شورای‌عالی بورس سرمایه تا ۱۰۰‌میلیون ‌تومان اشخاص حقیقی تحت‌پوشش بیمه قرار می‌گیرد. این رویکرد کمک شایانی به سرمایه‌گذاری افراد با ریسک‌های گوناگون خواهد کرد. رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق‌بهادار ادامه داد: از سال‌۱۳۸۶ کمیته‌ای با عنوان کمیته فقهی در سازمان بورس به‌وجود آمد. تشکیل این کمیته منجر به تقویت ابزارها و اسناد شد. واکاوی آمارها حاکی از این موضوع است که سال‌گذشته حدود ۸۰ تا ۱۰۰‌هزار‌ میلیارد‌تومان تامین مالی از اوراق خزانه اسلامی صورت ‌گرفته‌است. حجت‌‌‌‌‌‌‌الاسلام مصباحی‌مقدم افزود: قرارداد سوآپ گاز و نفت نیز جزو مباحثی بود که در سال‌جاری در کمیته فقهی مطرح شد. او در پایان بیان کرد: اوراق اجاره سهام شرکت‌ها نیز از مواردی است که در کمیته فقهی عنوان شد. برخی شرکت‌ها برای‌ مرتبه چهارم برای دریافت مجوز انتشار این اوراق سرمایه‌گذاری کردند. از جمله قراردادهای تعدیل‌شده با انتشار اوراق مرابحه می‌توان به قرارداد آتی، سند اسناد خزانه و توسعه تامین مالی دولت اشاره کرد که به‌زودی در دستور کار شورا  قرار خواهد گرفت.