4 copy

طبق آمار ارائه‌شده در این گزارش، در چهارمین هفته مهر ماه، شاخص‌کل بورس در محدوده 2‌میلیون و 23‌هزار واحد قرارگرفت که این میزان نسبت به هفته ماقبل، 3831 واحد افزایش ارتفاع داشت، اما شاخص هموزن در این هفته در محدوده 682‌هزار و 977 واحد قرارگرفت که این میزان 7438 واحد،‌ برابر با 1.1‌درصد کمتر از هفته سوم مهر ماه است. همچنین آمارهای این گزارش حاکی از این مساله هستند که از مجموع ارزش گردش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم، 24.5‌همت معادل با 77‌درصد سهم حقیقی‌ها، 2.8‌همت ‌برابر با 8.9‌درصد سهم حقوقی‌ها و 1.2‌همت‌برابر با 4‌درصد سهم صندوق توسعه و تثبیت بازار بوده‌است.

به گزارش این پایگاه خبری صنعت خودرو و ساخت قطعات با ارزش معاملات 1.67‌همت، فلزات اساسی با ارزش معاملات 1.54‌همت و بانک‌ها و موسسات اعتباری با ارزش معاملات 1.2‌همت، سه صنعت پرگردش در معاملات بازار سهام بوده‌اند.

 کاهش در ارزش معاملات ETFها در هفته چهارم مهر ماه

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» از گزارش هفتگی منتشرشده توسط پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، نشان می‌دهد که مجموع ارزش معاملات خرد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس (ETF)، حدود 19.26‌همت بوده‌است. از این میزان 15.83‌همت ‌برابر با 82.2‌درصد سهم «صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت»، 3.36‌همت ‌برابر با 17.4‌درصد سهم «صندوق سرمایه‌گذاری در سهام» و باقی‌مانده آن یعنی حدود 76‌میلیارد ‌تومان ‌برابر با 0.4‌درصد به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص داشته‌است.

گفتنی است که مجموع ارزش معاملات ETF‌ها در هفته سوم مهر ماه 21.30‌همت بوده که این میزان از هفته چهارم مهرماه، 2.43‌همت معادل با 11.2‌درصد بیشتر بوده‌است. در هفته سوم از مجموع 21.30‌همت، 17.29‌همت سهم «صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت»، 3.85‌همت سهم «صندوق سرمایه‌گذاری در سهام» و باقی آن نیز یعنی 161‌میلیارد‌تومان سهم سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده‌است.

 کاهش سهم اشخاص از گردش معاملات خرد

در هفته چهارم مهرماه سهم اشخاص از گردش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم، مجموعا حدود 31.73‌همت بوده‌است که این میزان در هفته سوم ‌برابر 35.16‌همت بود. این بدان معناست سهم اشخاص از گردش معاملات خرد، در هفته چهارم مهر ماه 3.42‌همت کمتر از هفته سوم بوده‌است.

مانند هفته‌های گذشته، در هفته چهارم هم بیشترین سهم از گردش معاملات خرد و سهم در درجه اول متعلق به اشخاص «حقیقی» و در درجه دوم و سوم نیز به ترتیب متعلق به «سبد حقیقی» و «صندوق توسعه و تثبیت بازار» بوده‌است، به‌طوری‌که در این هفته سهم این سه بخش از سرمایه‌گذاری در بورس اوراق‌بهادار تهران به ترتیب معادل با ارقام 25.42‌هزار‌ میلیارد‌تومان که برابری می‌کند با 77.3‌درصد، 2.81‌همت ‌برابر با 8.9‌درصد و 1.26‌همت ‌برابر با 4‌درصد به‌ثبت رسیده‌است. به این ترتیب سهم حقیقی‌‌‌‌‌‌ها از گردش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم بیشرین مقدار را به خود اختصاص داد.

 سهم یک‌درصدی معاملات الگوریتمی

با توجه به گزارش یادشده، در هفته چهارم مهر ماه مجموع ارزش معاملات در بازار خرد سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی‌ برابر با 38.52‌هزار ‌میلیارد‌تومان بوده‌است، به‌صورتی‌که از مجموع معاملات انجام شده، بیشترین مقدار آن یعنی حدود 30‌همت‌برابر با 78‌درصد، به‌صورت معاملات آنلاین انجام شده‌اند.  در رده بعدی نیز دادوستدهای انجام‌شده از طریق ایستگاه نامک با 6.24‌همت ‌برابر با 16درصد قرار دارد. (نامک یک سامانه معاملاتی مرتبط با سامانه معاملات بورس است که کار‌‌گزاری‌ها در آن سفارش‌های مشتریان را ثبت می‌کنند.) علاوه‌بر این در رده‌های بعدی نوع معامله‌گر در لیست مجموع ارزش معاملات خرد بازار نیز معاملات آنلاین گروهی با 1.57‌همت ‌برابر با 4درصد و سپس معاملات انجام‌شده توسط بازارگردان الگوریتمی با حدود 44‌میلیارد ‌تومان ‌برابر با یک‌درصد قرار دارند. باقی این مقدار نیز که حدود 3‌همت است، سهم معاملات آنلاین الگوریتمی و معاملات برخط گروهی الگوریتمی است.

 صنایع برتر در ارزش معاملات

بدین ترتیب طی آمار منتشرشده از سازمان بورس اوراق‌بهادار تهران ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم در دو بازار بورس و فرابورس به ترتیب معادل 10.28هزار ‌میلیارد‌تومان و 5.6‌هزار‌ میلیارد‌تومان به‌ثبت رسیده‌است. به این ترتیب نیز لازم به ذکر است که سه صنعت برتر با ارزش معاملات پرگردش عبارتند از: صنعت خودرو و ساخت قطعات که با 10.5‌درصد ارزش نسبت به کل معاملات بازار معادل 1.67‌همت، رتبه نخست را از آن خود کرده‌است. در جایگاه دوم نیز صنعت فلزات اساسی با 1.55‌هزار‌میلیارد ‌تومان معادل 9.8‌درصد نسبت به ارزش کل معاملات بازار سهام به‌ثبت رسیده‌است. در آخر نیز صنعت بانک‌ها و موسسات اعتباری با ارزش معاملات 1.28‌هزار ‌میلیارد‌تومان توانست 8.1‌درصد از ارزش کل بازار را به‌دست بیاورد و در سایر صنایع نیز 71.6 درصد از ارزش معاملات کل بورس را به خود اختصاص داده است.