یکی از عواملی که در هفته‌های قبل سبب رونق نسبی بازار سهام شده‌ بود، نوسانات افزایشی قیمت دلار در بازار آزاد بود؛ زیرا افزایش تدریجی نرخ دلار موجبات تقویت ورود پول به بازار سهام را فراهم می‌آورد و بهای کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها متاثر از این مهم وارد فاز صعودی می‌شود. طبیعتا کاهش نرخ دلار و مقاومت اسکناس آمریکایی روی روند قیمتی کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها اثرات منفی خواهد داشت و بورس کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌محور تهران نیز از این محل متضرر خواهد شد. به همین دلیل وضعیت شاخص کل در روز سه‌شنبه حاوی یک پیام مهم است، اینکه بازار مذکور عاری از محرک جدی برای ورود پول است؛ به‌ویژه آنکه در حال حاضر سرنوشت بازارهای دارایی بیشتر از آنکه به وضعیت اقتصادی گره خورده باشد، حول مسائل سیاسی و تنش‌های خاورمیانه می‌چرخد. در چنین وضعیتی بازارهایی با استقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو می‌شوند که از ریسک کمتری برخوردار باشند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد رفته‌رفته شاهد خروج سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت و عمدتا نوسان‌گیر از این بازار باشیم. در چنین شرایطی اقبال به سمت صنایع بزرگ‌تر خواهد رفت که از ریسک کمتری برخوردارند. اما بررسی‌های بنیادی حاکی از آن است که کانال در آستانه ریزش بیشتری قرار ندارد. گزارش عملکرد شرکت‌ها به غیر از گروه خودرو نشان‌دهنده وضعیت مطلوب اکثر گروه‌هاست، اما این متغیرها متاثر از تنش‌های بین‌المللی نتوانستند سبب جذب پول جدید به بازار شوند. در روزهای گذشته نیز شاهد رفتار معقولانه‌تری از سوی سرمایه‌گذاران حقوقی بوده‌ایم؛ به طوری که جمع‌بندی این موارد می‌تواند نویددهنده پایان ریزش شاخص‌های سهامی باشد. در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای بازار سهام معطوف به تنش‌های بین‌المللی و برخی احتمالات نسبت به پیشروی این مهم است.

این موضوع می‌تواند بر عوامل بنیادی سایه اندازد و حتی موجب از دست رفتن جذابیت کانال ۲میلیون واحد شود. از سوی دیگر با استناد به اینکه P/E بازار به سطوح ارزنده‌ای رسیده است، می‌توان این‌طور استنباط کرد که بازار از نظر روانی و آماری در شرایط مناسبی برای پایان دادن به اصلاحات پیاپی قیمتی قرار دارد.