یک قدم تا هفته توفانی عكس: علی محمدی

 در این بین شاخص کل فرابورس نیز که شاخص مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۲۶۵واحد سبزپوش شد و در نهایت در سطح ۲۴هزار و ۹۸۶واحدی کار خود را به اتمام رساند. از طرفی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز سه‌شنبه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، مقدار ۵هزار و ۱۴۰میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه ۱۲۷میلیارد تومان پول حقیقی نیز به گردونه معاملات بازار وارد شد. در این میان سه نماد «فملی»، «فولاد» و «خودرو» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «خاور»، «انتخاب » و «هرمز» بیشترین تاثیر را در شاخص کل فرابورس داشتند.

همچنین«ذوب»، «خگستر» و «شستا» سه نماد پرتراکنش روز سه‌شنبه بازار بودند. بازار سرمایه زیر سایه تحولات بین‌المللی هفته خوبی را در حال سپری کردن است و سبزپوشی چهار روز متوالی، هفته جاری را به یکی از جذاب‌ترین هفته‌ها مبدل کرده است. با وجود اینکه نرخ ارز در روزهای اخیر در محدوده‌های ثابتی در نوسان بوده و افت‌و‌خیز چندانی را از خود بروز نداده اما به نظر می‌رسد بازار به دلیل افزایش چشم‌اندازها از کاهش تنش‌های بین‌المللی و احتمال افزایش انتظارات تورمی در ماه‌های آینده، نگاه‌های نافذتری به فتح قله‌های مرتفع دارد.

فرازوفرودهای بازار از دید کارشناسان

آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه، وضعیت این روزهای بازار را بدین‌سان تشریح کرد: بازار سهام با شرایط خاص و ویژه‌ای گام در میدان نبرد معاملاتی هفته جاری نهاد. پس از ریزش نسبتا تلخ نماگرهای بازار در هفته‌های گذشته و افت نماگر اصلی بازار به محدوده‌های یک‌میلیون و ۹۳۰هزار واحدی تا یک‌میلیون و ۹۵۰هزار واحدی، انتظارات بر این مدار بود که سرخ‌پوشی تابلوی معاملاتی از لحاظ زمانی طولانی خواهد بود.

بررسی نقدینگی سرازیرشده اشخاص حقیقی و حقوقی به کارگزاری‌ها از این موضوع پرده برمی‌دارد که پس از سقوط شاخص کل به محدوده‌های یک‌میلیون و ۹۳۰هزار تا یک‌میلیون و ۹۵۰هزار واحدی، شاهد ورود حدود ۱۱هزار میلیارد تومان پول حقیقی و حقوقی به بازار بودیم. این رقم سطح اهمیت حمایت مذکور را بالاتر برد. از طرف دیگر با تزریق اخبار مثبت دیگر، چون انتشار گزارش‌های به‌نسبت مطلوب ۶ماهه شرکت‌ها و انتشار نامه نرخ گاز خوراک شرکت‌های پتروشیمی‌ها، شاهد افزایش جذابیت بازار سهام در بین سرمایه‌گذاران و سهامداران بودیم.

نکته حائز اهمیت این است که بازار برای تغییر روند خود باید محدوده ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحدی را از نگاه تکنیکال از میان بردارد. با توجه به کندل ثبت‌شده از روز سه‌شنبه، به نظر می‌رسد مقاومت داینامیک پیش روی شاخص کل در هم شکسته است. از طرفی باید بیان کرد که بازار برای تثبیت روند فعلی باید قله‌های استاتیک مهم را نیز از میان بردارد. این کارشناس بازار سرمایه پیرامون نامه منتشرشده در خصوص نرخ گاز خوراک شرکت‌های پتروشیمی ادامه داد: نامه منتشرشده نسبت به قیمت شهریور‌ماه است. از طرفی با نگاه به تاریخچه ماجرای رفت‌و‌برگشتی نرخ خوراک، با محاسبات صورت‌گرفته می‌توان گفت نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی حدود ۱۷ سنت است. با توجه به پیش رو بودن ماه‌های سرد فصل زمستان به نظر می‌رسد نرخ خوراک به بالاتر از ۲۰سنت افزایش یابد که ارزش ریالی به حدود ۷هزار تومان برسد.

این کارشناس بازار سهام در پایان افزود: انتشار آمار نقدینگی از سوی بانک مرکزی در چند روز گذشته از نقدینگی حدود ۷هزار همت پرده برداشت. با این وجود می‌توان گفت نقدینگی تا انتهای سال می‌تواند رو به رشد باشد و روند فزاینده آن تداوم داشته باشد. باید منتظر ماند و دید بازار به سطح مقاومتی ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحدی چه واکنشی نشان خواهد داد. از این رو می‌توان بیان کرد که طبق پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد روند رشد بازار تا حدودی تداوم داشته باشد و صعود نماگر‌های بازار با وجود اصلاحات نصفه‌ونیمه خواهد بود و در روزهای آینده بازار روند متعادل رو به منفی داشته و سپس این تعادل به مثبت‌های سرسبزی بینجامد.

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه، پیرامون وضعیت بازار گفت: حدود ۶ ماه از ریزش بازار سرمایه از سقف ۲میلیون و ۵۳۵هزار واحدی می‌گذرد. پس از ریزش بازار از سقف تاریخی، بازار سهام برای چندین ماه وارد فاز رکودی شد و نمایش خسته‌کننده‌ای به نمایش گذاشته شد. سیاست‌های انقباضی چند ماه اخیر که بر اقتصاد کشور حاکم شده،‌ تاثیر زیادی بر کاهش سرمایه‌گذاری در بازارهای پرریسک داشته است. با توجه به شرایط رکودی که در بازار سرمایه در چند هفته اخیر شدت گرفته بود، از ابتدای هفته شاهد آن بودیم که تقاضای مساعدی در اتمسفر بازار پیچید. نکته حائز اهمیت این است که افزایش تقاضای چند روز اخیر به افزایش ارزش معاملات منتهی نشده و صرفا به نظر می‌رسد سرانه خرید سهام افزایش محسوسی را تجربه کرده است.

از طرفی گروه خودرویی که یکی از مهم‌ترین گروه‌های بازار به حساب می‌آید در چند روز گذشته وضعیت خوبی را سپری کرده است. با این وجود سبزپوشی این گروه از بازار را می‌توان به انتها رسیدن خط رکودی و رونق گرفتن بازار خودرو قلمداد کرد. این کارشناس بازار سرمایه حول نامه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها اظهار کرد: در چند ماه گذشته بازار با بی‌اعتنایی کم‌غلظتی به استقبال اخبار گوناگون رفته است. با وجود اینکه گزارش‌های ۳ماهه و ۶ماهه به‌نسبت خوشایندی از صنایع و شرکت‌های گوناگون منتشر شد، اما این اخبار فرش قرمزی برای صعود بازار نبودند.

در چند هفته اخیر نیز با انتشار اخبار ضدونقیض تشدید تنش‌ها و تحولات بین‌المللی، با وجود اینکه در روزهای ابتدایی شوک منفی به بازار وارد شد اما رفته‌رفته بازار تمایل چندانی به پیگیری دقیق آخرین تحولات این تنش‌ها نداشت. بازار در شرایط کنونی بیشتر از هر زمان دیگری به ورود نقدینگی فعال و جذاب چشم دوخته و تا زمانی که نقدینگی هوشمند به بازار سرازیر نشود، بازار به انتشار اخبار مثبت واکنش خوشایندی نشان نخواهد داد. این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: پیش‌بینی می‌شود بازار روند متعادل رو به مثبتی را برای روزهای آینده در پیش بگیرد.