2 copy

 علی عبدالمحمدی: شاخص‌های سهام ششمین روز مثبت متوالی خود را سپری کردند و انتظارات مثبت به آینده بازار سهام در روزهای کنونی، بیشتر از هر زمان دیگری نمایان شده‌است.

شدت تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز

نکته قابل‌توجه در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، تفاوت فاحش و معنادار در رشد نماگرهای تالار شیشه‌ای بود. در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص‌کل بازار سهام تحت‌تاثیر تقاضای داغ در نمادهای شاخص‌ساز، افزایش 1.60‌درصدی را تجربه کرد و پس از 20روز معاملاتی از محدوده 2‌میلیون تا 2‌میلیون و 100‌هزار‌واحدی خارج شد. آخرین روزی که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در کانال 2‌میلیون و 100‌هزار‌واحدی قرار داشت، به سوم مهرماه سال‌جاری بازمی‌گردد و پس از آن شاخص‌کل بورس به مدت 47 روز معاملاتی به نوسان محدود خود در حوالی کانال 2‌میلیون‌واحدی بسنده کرده‌بود، اما در روزهای اخیر، بازار سهام رنگ و نشانی دیگر به خود گرفته و شاخص‌های سهامی، ششمین روز متوالی مثبت خود را در جریان معاملات روز یکشنبه تجربه کردند. شاخص هموزن اما شرایط متفاوتی را تجربه کرد و شدت تقاضا در نمادهای کوچک به حدی نبود که این شاخص را نیز به مانند شاخص‌کل رشد دهد و این شاخص رشد 0.38‌درصدی را به‌ثبت رساند. در پایان ساعات معاملاتی بسیاری از نمادهای شاخص‌ساز مانند فولاد، شستا، فملی، حکشتی، وبصادر، اخابر با مازاد تقاضا در صف خرید، کار خود را به اتمام رساندند.

رکوردشکنی در ارزش معاملات

ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، با ثبت رقم 7‌هزار و 22‌میلیارد‌تومان، بیشترین مقدار خود را از 20تیر امسال تجربه کرد. افزون بر این، اگر ارزش معاملات صندوق‌های سهامی را نیز به رقم مذکور اضافه کنیم، ارزش معاملات رقم 8‌هزار و 404‌میلیارد‌تومان را نشان می‌دهد که رقم مذکور از ابتدای تابستان سال‌جاری بی‌سابقه بوده‌است. به‌علاوه در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، 453‌میلیارد‌تومان نقدینگی حقیقی وارد بازار سهام شد که این مقدار از ورود پول حقیقی به گردونه معاملات سهام از 4 شهریور سال‌جاری بی‌سابقه بوده‌است. به‌این‌ترتیب خالص تغییر مالکیت مثبت به نفع پورتفوی حقیقی‌ها در سه روز معاملاتی اخیر به 879‌میلیارد‌تومان رسیده‌است. سه صنعت فلزات اساسی، مخابرات و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز در صدر صنایعی قرارگرفتند که با بیشترین ورود پول حقیقی همراه شدند.

تزریق اخبار مثبت

روز گذشته، عباس علی‌آبادی وزیر صمت در نامه‌ای خطاب به سید‌احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، خواستار توقف اجرای ابلاغیه اخذ 2‌درصد مالیات علی‌الحساب صادرات مواد معدنی به دلیل ایجاد اخلال در روند صادرات و بازگشت ارز در حاصل از آن به کشور شد. در گزارش‌های قبلی «دنیای‌اقتصاد» اشاره شد که بازار سهام از ناحیه نرخ ارز و قیمت کامودیتی‌ها محرک خاصی ندارد و بازار فقط می‌تواند اخبار بنیادی که از دل سهام مختلف بورسی در صنایع گوناگون بیرون می‌آید را دستمایه رشد خود قرار دهد که همین عوامل در روزهای اخیر موجبات رشد نماگرهای تالار شیشه‌ای را فراهم

کرده‌است. مهم‌ترین خبری که در روزهای اخیر، به سمت و سوی انتظارات بازار سهام، جهت بخشیده، اخباری بود که در زمینه تجدید ارزیابی نمادها منتشر شد که این موضوع یکی از مهم‌ترین محرک‌های چند وقت اخیر بازار سهام محسوب می‌شود.

تداوم وضعیت فعلی

همان‌طور که گفته شد، در روزهای اخیر مجددا با رشد قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای، حقیقی‌ها به سمت مرزهای تالار شیشه‌ای رهسپار شده‌اند. در روزهای اخیر خالص تغییر مالکیت به نفع پورتفوی حقیقی‌ها ارقام امیدوارکننده‌ای را ثبت کرده و ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز در روز گذشته وارد کانال 7‌هزار‌ میلیارد‌تومان شده‌است. ثبت چنین ارقامی در پارامترهای مذکور، رویداد خوشایندی برای بازار سهام تلقی می‌شود، اما به هر روی در صورت استمرار وضعیت کنونی در این پارامترها می‌توان به آینده بازار سهام خوشبین بود. علاوه‌بر این موردی که می‌تواند از وضعیت قیمت‌های فعلی بازار سهام حمایت کند، تزریق اخبار مثبت بنیادی در صنایع مختلف است که بخشی از آن به‌صورت اخبار و بخش دیگر به‌صورت گزارش‌های شرکت‌ها در کدال می‌تواند وضعیت بازار را تحت‌الشعاع قرار دهد.

روند جدید در بازار؟

بورس تهران در ماه‌های اخیر روند پرفراز و نشیبی را پشت‌سر گذاشته ‌است. از ابتدای اسفند سال‌گذشته، روند قیمت‌ها در بازار سهام با جدیت تمام در مسیر صعودی قرارگرفت و کلیت بورس تهران با افزایش تقاضا در اکثر نمادهای معاملاتی همراه شد. روزهای خوب بورس تهران در سال‌جدید نیز ادامه داشت و اقبال سرمایه‌گذاران به معاملات تالار شیشه‌ای موجب شد تا کلیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سقف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و قله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تاریخی ثبت‌شده شاخص‌های سهامی در مرداد۹۹ یکی پس از دیگری فتح شود و شاخص‌ها، سقف‌های قیمتی جدیدی را به‌ثبت برسانند. این روند خوب در بازار سهام تا میانه‌های اردیبهشت نیز ادامه داشت، اما پس از آن بازار سرمایه، شاهد قدرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمایی رخوت در صحنه معاملات خود بود، پس از این تاریخ بازار در کلیت خود با رکود معاملاتی همراه شد و پارامترهای تابلوخوانی بازار نیز در حکم گواهی برای تایید این مدعا بودند. از نیمه دوم اردیبهشت به بعد خروج پول از گردونه معاملات سهام، روند غالب در اکثر روزهای معاملاتی بوده و ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز ارقام امیدوارکننده‌ای را ثبت نکرده‌است. هر دو عامل یادشده بیانگر این موضوع است که بعد از تجربه یک دوره رشد قیمت‌ها که تقریبا ۷۵روز به طول انجامید، بازار سهام در ۷ ماه اخیر، آن روی سکه سهامداری را به سهامداران نشان‌داده و اهالی خود را به این نتیجه رسانده که بازار سهام، بازاری است که افت و خیز و نوسان در مقیاس بالا یکی از مشخصه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اصلی آن است و دستیابی به کامیابی و موفقیت روزافزون در این بازار، به قرعه شانس بستگی ندارد و باید به‌صورت اصولی وضعیت این بازار را موردبررسی قرار داد و کلیه فوت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و فن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گری این بازار را یادگرفت.

 به هر حال بازار سهام در روزهای اخیر روند جدیدی را آغاز کرده است که به‌نظر می‌رسد تداوم این روند مستلزم ثبت ارزش معاملات بالا و ورود پول حقیقی است.

پیش‌شرط‌‌‌های عبور از عصر یخبندان بورسی