رشد آهسته و پیوسته

برزو حق شناس copy

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه چهارشنبه هفته گذشته ارزش معاملات در بازار سرمایه به زیر 5 همت آمد، گفت: اگر ارزش معاملات به بالای 7همت برگردد، برای هفته آینده نیز انتظار بازار متعادل و مثبتی دارم و به‌نظر این اتفاق رخ خواهد داد. از طرفی سهامی که در بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها پیشرو خواهند شد، می‌توانند در هفته‌های آینده بیشتر مورد اقبال بازار باشند و تقاضا به سمت آنها حرکت می‌کند. برای هفته پیش‌رو انتظار بازاری متعادل را داشته و به‌نظرم بازار آرام‌آرام وضعیت خوبی به خود خواهد گرفت.

وی افزود: موضوع نرخ دلار هم موضوع مهمی است. خیلی‌‌‌‌‌‌ها پایین‌آمدن نرخ دلار در بازار آزاد را به ضرر بازار می‌دانند اما از آن طرف چشم بازار به نرخ دلار نیمایی است و در این سامانه نرخ دلار اتفاقا افزایشی است و این موضوع به نفع بازار سرمایه است.

حق‌‌‌‌‌‌شناس در پاسخ به این سوال که در ادامه و تا پایان سال ‌بازار بیشتر متاثر از چه موضوعی به رشد خود ادامه خواهد داد؟ گفت: اینکه عده‌ای می‌گویند بحث تجدید ارزیابی نمی‌تواند باعث رشد پایدار در بازار شود، موضوع درستی نیست. عملا در سه هفته اخیر دیدیم که این موضوع واقعا موثر بوده و تقاضا را به سمت بورس آورده است و می‌تواند محرک مهمی برای بازار باشد، بنابراین به‌نظر می‌رسد اثر این موضوع ادامه‌دار باشد. براساس شواهد موجود سازمان بورس هم تمایل دارد که این اتفاق بیفتد.

این تحلیلگر ادامه داد: از طرفی گزارش‌های 9ماهه به‌نظر نمی‌رسد گزارش‌های فوق‌‌‌‌‌‌العاده‌‌‌‌‌‌ای باشند. البته این به‌معنای آن نیست که گزارش‌های بدی را شاهد خواهیم بود، حتی به‌نظر گزارش‌های خوبی هستند اما موضوع این است که شرکت‌ها در نهایت تورم را کاور می‌کنند و رشد آنچنانی و بالاتر از تورم را نمی‌توان در گزارش‌های 9ماهه متصور بود. انگیزه بازار برای رشد در مقطع فعلی همین موضوع تجدید ارزیابی است و قابل‌انتظار است که این موضوع در بازار دوام داشته‌باشد.

رشد در انتظار شفافیت

حسین نیا copy

حسن حسین‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه بازار در هفته‌ای که گذشت کار خود را با معاملات منفی به پایان رساند و در دو روز پایانی عملا با خروج قابل‌توجه نقدینگی اشخاص حقیقی همراه بود، گفت: چنانچه بخواهیم برآوردی از اتفاقات رخ‌داده پیرامون بازار داشته باشیم، ابتدا باید به جلسه وزارت اقتصاد با حضور هلدینگ‌ها و مسوولان سازمان بورس اشاره کرد که با یک روز تاخیر تشکیل شد و در عین‌حال ریاست‌جمهوری نیز جلسه‌‌‌‌‌‌ای در وزارت اقتصاد داشتند که در آن بر واگذاری سهام برخی از شرکت‌ها که‌درصد سهامداری دولت در آنها پایین است و همچنین واگذاری مدیریت آنها صحبت شده‌بود.

وی ادامه داد: بنابراین دو مساله باید در کانون توجه قرار بگیرد؛ یکی تاکید ریاست‌جمهوری بر واگذاری سهامی مانند ایران‌خودرو و سایپا و دومین مساله تشکیل جلسه‌‌‌‌‌‌ای که در آن به برخی مسائل پیرامونی افزایش سرمایه از محل تجدید‌ارزیابی دارایی‌ها برای هلدینگ‌ها و همچنین سایر شرکت‌ها اشاره‌ شده‌بود. گفته می‌شود قرار است برخی از اصول حسابداری برای تسریع و در عین‌حال بهبود این فرآیند اصلاح شوند.

حسین‌‌‌‌‌‌نیا افزود: اما در این میان مساله‌ای که قابل‌تامل است این است که مفاد این جلسه به اطلاع عموم رسانده نشد و این مساله‌ای است که باید دید در هفته آینده به کجا می‌‌‌‌‌‌انجامد، پس در هفته پیش‌رو با دو مساله مهم مواجهیم؛ یکی اینکه برخی از نتایج جلسه باید منتشر شود و دوم اینکه در عین‌حال جلسات مجلس شورای‌اسلامی برای تصویب لایحه پیشنهادی بودجه‌1403 را خواهیم‌داشت که چنانچه مباحث مربوط به بازار سرمایه مانند تجدید ارزیابی دارایی‌ها در آنجا نیز مطرح شود، می‌توان گفت روزهای مهمی پیش‌رو داریم و اخبار می‌تواند تاثیر بالایی در روند بازار سرمایه داشته‌باشد.

این تحلیلگر معتقد است با توجه به دید مثبتی که در بازار شکل‌گرفته و اینکه ارزش معاملات در برخی از روزها رشد شارپی دارند و نسبت‌های معاملاتی نیز بهتر شده، دید مثبت همچنان وجود دارد و هفته آینده به‌عنوان هفته اول زمستان می‌تواند برای بازار سرمایه هفته جالبی باشد. او گفت: نکته مهم شفاف‌سازی درخصوص مفاد جلسات مجلس و وزارت اقتصاد است تا بازار سرمایه با عدم‌ابهام به موضوع اشراف داشته‌باشد و فعالان بتوانند تصمیم بهتری بگیرند. وی گفت: از طرفی دو روز پایانی بازار سرمایه از ابهاماتی که در رویکرد مدیران مپنا و در عین‌حال شفاف‌سازی در سامانه کدال بود، تاثیر گرفت و این ابهام مجددا برای بازار یادآور احتمال هرگونه رخداد غیرمطلوب است. چنانچه از این مرحله عبور کرده و شاهد شفاف‌سازی بیشتری باشیم، می‌توانیم به وضعیت بازار سرمایه با امیدواری بیشتری نگاه کنیم. در مرحله فعلی بازار بیشتر از گمانه‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌ها به‌دنبال یک پیام شفاف از طرف مسوولان بالای اقتصاد کشور است تا تکلیف خود را بداند و مشخص شود که آیا فرآیند تجدید ارزیابی در شرایط مطلوبی برای بازار رخ خواهد داد یا نه.

رشد قطعی است

علی عصاری copy

علی عصاری، تحلیلگر بازار سرمایه نیز معتقد است هفته آینده یک هفته متعادل برای بازار سرمایه باشد. او در این‌خصوص گفت: با توجه به اینکه دو هفته قبل با نوسانات نسبتا کم و متعادل روبه‌رو بودیم و شاهد ریزشی نبودیم، به‌نظر می‌رسد روند تعادل را در هفته اول زمستان نیز شاهد باشیم و این تعادل باعث می‌شود یک اصلاح زمانی برای رشد خوب صورت بگیرد.

وی ادامه داد: تمام مشخصه‌‌‌‌‌‌های بازار آمادگی رشد را دارند و این اتفاق احتمالا خواهد افتاد اما مقداری زمانبر است و بازار باید مقداری به آرامش برسد تا مجددا حرکت کند. به‌نظر هفته متعادل و هفته بدون هیجانی را خواهیم‌داشت، از طرفی چهارشنبه هفته‌جاری یک عرضه اولیه هم داریم که این عرضه می‌تواند رمق بازار را مقداری بگیرد. این موضوعات تنها در صورتی صادق هستند که هیجان جدیدی به بازار وارد نشود و مصوبه جدیدی تصویب نشود و من فکر می‌کنم با توجه به این اتفاقات این هفته هیجان خاصی در بازار نداشته باشیم.