اتمام سوخت تجدید ارزیابی علی محمدی

افت نسبی ۲هزار واحدی شاخص کل بورس تهران در حالی به وقوع پیوست که شاخص هموزن با افزایش ارتفاع ۰.۰۶درصدی همراه شد و در نهایت در سطح ۷۶۱هزار و ۷۷۶واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که نماگر مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۰۱درصد سرخ‌پوش شد و در نهایت در سطح ۲۶هزار و ۵۷۷واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز گذشته که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار ۴هزار و ۴۹۸میلیارد تومانی را ثبت کرده و کاهش ۷.۱درصدی را نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته تجربه کرده است.

به علاوه ۱۵۱میلیارد تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «فملی»، «فولاد» و «شپنا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «انتخاب»، «هرمز» و «غصینو» بیشترین تاثیر را در شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «ثشاهد»، «خگستر» و «تکاردان» سه نماد پرتراکنش روز شنبه بازار بودند.  در حالی بازار به استقبال زمستان سال جاری می‌رود که در ماه‌های گذشته بازار با فرازو‌نشیب‌های زیادی همراه بوده است. سال جاری با رشد جذاب قیمتی سهام مختلف، نماگر اصلی کانال ۲میلیون و ۵۳۵هزار واحدی را فتح کرد. پس از آن با فروکش‌کردن و عقب‌نشینی رشد دماسنج‌های اصلی بازار، تابستان داغ و رکودی بازار سرمایه کام سرمایه‌گذاران را تلخ کرد؛ به طوری که سریال تکراری رکودی بازار مهمان چندین‌ماهه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار سرمایه بود.

با آغاز نیمه دوم سال شرایط متفاوتی بر بازار حاکم شد. افزایش ریسک‌های مختلف سیستماتیک و غیرسیستماتیک با سایه‌افکنی موج نااطمینانی‌ها، شرایط نامساعدی در جو بازار پیچیده شده بود. با‌این‌حال بازار پس از گذراندن روزهای سخت و دشوار، با تزریق اخبار مثبت مسیر متفاوتی را پیمود. انتشار خبر تجدیدارزیابی دارایی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به موتور محرکی برای رشد بازار پس از چندین ماه در نهمین ماه سال تبدیل شد و روزهای امیدبخشی را به بازار تراوش کرد.

با وجود اینکه هفته‌های گذشته اخبار گوناگون و مثبتی از تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها به بازار مخابره شده، هرچه به عملیاتی شدن این موضوع نزدیک شویم می‌توان چشم‌انداز پرفروغ‌تری را در روح بازار ببینیم. بازار ارز نیز در ماه‌های گذشته نوسان چندانی را به خود ندیده و در محدوده‌های ثابتی افت‌و‌خیز داشته است. در اواخر هفته گذشته نیز نرخ ارز پس از چندین ماه نوسان در محدوده‌های ۵۰ تا ۵۱هزار تومانی مجددا وارد کانال ۴۹هزار تومانی شد.

با ورود به دهمین ماه سال، تب‌و‌تاب التهاب بازار ارز نیز کاسته شد و روز گذشته اسکناس آمریکایی در محدوده‌های ۵۰هزار تومانی مورد معامله قرار گرفت. در مجموع باید اظهار کرد که می‌توان چشم‌انداز مثبتی را در سه‌ماهه پایانی سال جاری برای بازار سرمایه متصور بود. در صورتی که اخبار مثبتی همچون تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها به عرصه عمل برسد، نماگرهای اصلی بازار با سبزپوشی می‌توانند سردترین فصل سال را سپری کنند.

بازار از لنز کارشناسان

حسین مرید‌سادات، کارشناس بازار سرمایه، اوضاع‌واحوال نخستین روز معاملاتی دی‌ماه را این‌گونه تشریح کرد: روز گذشته شاهد نوسان کم‌رمق شاخص‌های اصلی بازار بودیم. با این وجود دوشنبه هفته گذشته بازار موفق به عبور از سطوح مقاومتی پیش رو با ثبت کندلی نسبتا قدرتمند شد. عبور از سطوح مقاومتی ۲میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی و سپس ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحدی مهم‌ترین ماموریت بازار بود که با موفقیت صورت پذیرفت. مهم‌ترین نکته‌‌ای که باید اظهار کرد این است که در شرایط کنونی با وجود ارزش معاملات تقریبا ۵هزار میلیارد تومانی روی تابلوی معاملات که نسبت به میانگین ۶هزار میلیارد تومانی هفته‌های گذشته کمی با افت مواجه شده، اما نمی‌توان افق تیره‌ای برای بازار ترسیم کرد. از این رو به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران باید همچنان به استراتژی‌های شخصی خود پایبند بمانند و با توجه به حدضرر‌های تعیین‌شده به خرید و فروش سهام گوناگون اقدام کنند.

 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شاخص کل هموزن با محدوده مقاومتی ۷۷۵هزار واحدی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند که امید می‌رود در روزهای آینده واکنش‌های مثبتی به این محدوده‌ها از خود بروز دهد.  این کارشناس بازار افزود: باید گفت بازار سهام در مقطع حاضر با تنش‌های گوناگونی چون احتمال کاهشی بودن نرخ ارز و افزایش تنش‌ها در دریای سرخ روبه‌روست و در صورتی که محرک‌های بازار چون تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و گزارش‌های ۹ماهه در صورت مثبت بودن می‌توانند اثرات منفی و ریسک‌های بازار را کاهش دهند.

این کارشناس در پایان گفت: به نظر می‌رسد هفته متعادلی پیش روی بازار باشد و بازار با افت‌و‌خیز چندانی روبه‌رو نشود.  برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه، پیرامون اوضاع و احوال بازار گفت: روز گذشته آغاز هفته‌ای منفی برای شاخص کل بورس بود. با این وجود شاهد افت محسوس ارزش معاملات بازار بودیم. انتشار خبر دریافت حقوق دولتی براساس قیمت فروش از معدنکاران نیز می‌تواند تاثیر منفی در اتمسفر بازار ایجاد کند. با این وجود افزایش نرخ دلار نیمایی در روز‌های گذشته موجب کاهش نرخ ارز در روزهای پایانی آذرماه شد. اما واکاوی آمار اجزای نقدینگی از تثبیت نرخ ارز حکایت دارد.

 از این رو می‌توان شتاب رشد پایه پولی را صرفا کاهشی گزارش داد. این کارشناس بازار ادامه داد: با توجه به اینکه روزهای گذشته نرخ ارز به محدوده‌های ۴۹هزار تومانی کاهش یافت، اما مجددا شاهد بازگشت نرخ ارز به محدوده‌های ۵۰هزار تومانی بودیم. از این رو چندان نمی‌توان وزن زیادی به این موضوع در تعادل بازار بدهیم. با این وجود پیش‌بینی می‌شود بازار چشم‌انداز مثبتی را در ماه‌های آینده در نظر دارد و نمی‌توان افق بازار را محدود به چند روز دانست و بر اساس آن تحلیل و ارزیابی کرد.