رشد شاخص تا  ۲.۵میلیون واحد

79822 copy

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه به بررسی وضعیت تکنیکالی بازار تا پایان سال ‌پرداخت. او در این‌خصوص گفت: آخرین موج صعودی میان‌مدت شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار از آبان سال‌قبل از محدوده یک‌میلیون و 240‌هزار واحد آغاز شد و تا محدوده دو‌میلیون و 540‌هزار در اواسط اردیبهشت ماه امسال به‌طول انجامید و چنانچه ریزش‌های بعد از اردیبهشت را درنظر بگیریم که شاخص‌کل را تا محدوده یک‌میلیون و 940‌هزار واحد پایین کشاند، می‌بینیم که تقریبا 50‌درصد از موج صعودی را ریزش داشت و شاخص‌کل استراحت زمانی مناسبی را طی این 6ماه اخیر انجام داده، بنابراین هم از منظر قیمتی و هم از منظر استراحت زمانی شاخص‌کل در میان‌مدت استراحت خود را کرده‌است. وی ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که در قالب زمانی هفتگی شاخص‌کل و اندیکاتورهایی مانند مک‌دی کراس رو به بالا برای شاخص‌کل نشان‌دادند که می‌تواند امیدوارکننده باشد.

این اتفاق آخرین‌بار در آبان سال‌قبل تکرار شده‌بود و این کراس امسال نیز در رشد چند هفته اخیر با لحاظ استراحت زمانی این مدت مجددا شروع شده و طبیعتا شاخص‌کل می‌تواند رشدی را از منظر تکنیکال ثبت کند. در گام اول مهم این بود که شاخص‌کل از محدوده دو‌میلیون و 150‌هزار واحد عبور کند که این عبور را انجام داد و استراحت زمانی نیز در این محدوده داشت، در گام بعدی شاخص‌کل بورس باید به محدوده دو‌میلیون و 340‌هزار واحد برسد که به این منظور کار خیلی سختی پیش‌رو  ندارد و می‌توان هدف دو‌میلیون و 500‌هزار‌واحدی را با توجه به جمیع شرایط بازار برای شاخص‌کل تا آخر سال ‌متصور بود.

این تحلیلگر ادامه داد: اما در این میان سهامداران حتما باید به این نکته توجه کنند که با توجه به رویدادهای سیاسی و بین‌المللی که در پیش داریم و همچنین سایر تکانه‌هایی که ممکن است اتفاق بیفتند، ممکن است شاخص‌کل متناسب با شرایط اعداد و ارقام مختلفی را ببیند و صرفا در شرایط فعلی از منظر چارتی این تارگت‌ها مطرح است و تا زمانی‌که محدوده دو‌میلیون و 150‌هزار واحد از دست نرفته است، این تحلیل معتبر است.

 انتظار صحنه برای بازیگر اصلی

photo_2022-05-09_21-21-33-228x250 copy

حسن حسین‌نیا، تحلیلگر بنیادی بازار سرمایه نیز گفت: بورس در ابتدای هفته گذشته با خروج نقدینگی اشخاص حقیقی از سهام و صندوق‌های سهامی همراه بود. هرچند ورود نقدینگی به صندوق‌های با درآمد ثابت خوب بود، اما جنس خروج نقدینگی از سهام برای اشخاص حقیقی و همزمانی آن با کاهش چشمگیر ارزش معاملات گویای این بود که ابهامات و عدم‌شفافیت در بازار سرمایه و در بین فعالان بازار مفروض است. همزمانی این اتفاقات با اخباری همچون تجدید ارزیابی دارایی‌ها که گاهی از طرف سازمان می‌آمد و جلساتی که در سازمان با شرکت‌های سرمایه‌گذاری برگزار می‌شد، باعث‌شده تا ابهاماتی در این‌خصوص و در مورد اینکه میزان جدیت شرکت‌هایی که در جلسات مختلف حاضر بودند، چقدر است، ایجاد شود. وی ادامه داد: هرچند برخی از شرکت‌ها شفاف‌سازی‌هایی روی کدال انجام دادند اما عملا بازارسرمایه به این مساله واکنش نشان نداد.

این مساله که بازار سرمایه جریان نقدینگی هوشمند است و اگر تغییرات واقعی را ببیند، بلافاصله به آنها واکنش نشان می‌دهد؛ گویای این است که باید با احتیاط در بازار سرمایه تصمیم‌گیری شود. در عین‌حال مساله‌ای که وجود دارد این است که بازار سرمایه همچنان شرایط لیدرمحوری خود را دارد، یعنی حرکات توده‌وار صنایع بزرگ‌تر باعث‌شده تا با عرضه بیشتر در سهام بزرگ‌تر روبه‌رو باشیم اما در سهام کوچک‌تر مانند ساختمان و زراعت در این مدت شاهد ورود جریان نقدینگی و رشد نقدینگی بودیم. این تحلیلگر ادامه داد: این مساله نشان می‌دهد اقبال سهامداران با توجه به کاهش نقدینگی و ارزش معاملات موجود در بازار به سمت صنایعی است که امکان پروژه‌شدن و رشد قیمتی با جریان نقدینگی وجود دارد، بنابراین می‌توان با کنار هم قرار‌دادن همه این مسائل عنوان کرد که بازار سرمایه در شرایط فعلی نیازمند یک محرک قوی است تا بتواند بازار را از این گرداب اصلاح زمانی‌که بازار در آن گرفتارشده، نجات دهد.

حسین‌نیا گفت: شاید قوی‌ترین محرک برای بازار در شرایط فعلی همین گروه خودرویی باشد که قطعا تاثیرگذاری بالایی بر کلیت بازار دارد. در عین‌حال باید منتظر بود و دید برای بودجه‌پیشنهادی 1403 در مجلس چه اتفاق‌هایی می‌افتد و بندهایی که پیرامون تجدید ارزیابی دارایی‌ها مطرح است، تصویب خواهد شد یا خیر، با این‌وجود به محدوده حمایتی شاخص و قیمتی برخی از سهام بزرگ و تاثیرگذار نیز نزدیک می‌شویم.

 امید به خودرویی‌ها

1453606_652 copy

ایمان رئیسی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با بیان اینکه همان‌طور که انتظار داشتیم حرکت بعدی بازار با چاشنی تجدید‌ارزیابی دارایی‌ها، نرخ دلار و گزارش‌های شرکت‌ها رقم می‌خورد، گفت: ارزش معاملات اگرچه نشانه درجازدن بازار است اما باید گفت ارزان‌بودن بازار سرمایه و حتی حباب منفی این بازار باعث‌شده حمایت‌های مهمی مانند سد بتنی در بازار شکل بگیرد. در این شرایط می‌توان به رشد آرام بازار امیدوار بود. بحث بعدی نیز آزادسازی نرخ خودرو است که مجددا توسط وزیر صمت مطرح‌شده و این گروه می‌تواند در حرکت بعدی بازار همراه باشد. این تحلیلگر ادامه داد: از طرفی افرادی که سال‌گذشته وارد بازار شدند و اردیبهشت از آن خارج شدند، هنوز به بازار وارد نشده‌اند و این در حالی است که ورود این افراد می‌تواند محرکی برای بازار باشد.

در این میان اتفاقات دیگری هم افتاد و آن مطرح‌شدن بحث پلیس اقتصادی بود و این در حالی است که اسامی این افراد به‌رغم بر‌‌گزاری این جلسات هنوز مطرح نشده و این جلسه نکته مثبتی نیست. رئیسی گفت: در روزهای باقی‌مانده هفته احتمالا شاهد ریزحمایت‌هایی خواهیم بود اما این حمایت‌ها اگر با خبری قوی همراه نباشد، شاید آن حمایت نیز کوتاه‌مدت باشد و حرکات نوسانی ادامه یابد. در شرایط کنونی بازار بیشتر از خبردرمانی به‌دنبال یک خبر جدی و تغییر اساسی در سیاستگذاری بازار و نیازمند تغییر جدی در تصمیمات اثرگذار به سمت مثبت برای صنایع است.