افت ۲هزار و ۲۰۰واحدی نماگرهای اصلی در حالی محقق شد که نماگر هموزن که شاخصی برای ارزیابی همه‌‌‌جانبه حال و روز نمادهای مختلف بازار سهام است با افت ۰.۲درصدی، روبه‌رو و در پایان روز معاملاتی در سطح ۷۶۶هزار و۴۴۸واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۳درصد سرخ‌‌‌پوش شد و در سطح ۲۶ هزار و ۵۱۰ واحدی کار خود را به اتمام رساند. از طرفی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز گذشته که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار ۵هزار و ۲۹ میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه ۲۱۹میلیارد تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات بازار خارج شد.

در این میان سه نماد «وامید»، «شبندر» و «شپنا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «آریا»، «فصبا» و «مادیرا» بیشترین تاثیر را در شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین«داتام»، «انرژی» و «ثشاهد» سه نماد پرتراکنش روز دوشنبه بازار بودند. بازار پس از هضم ریسک‌‌‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک حاصل از تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک هفته گذشته در روزهای اخیر تحت تاثیر اخبار گوناگونی افت‌وخیز داشته است. پس از واکنش بازار در نخستین هفته جاری سبزپوشی بازار در غلظت تعادلی آن نسبت به اخبار مربوط به گواهی‌‌‌های سپرده طلا موجب قرمز پوشی سنگین صندوق‌های طلا در روزهای اخیر شده است. ازاین‌رو به نظر می‌‌‌رسد سیاستگذاران باید نسبت به چنین سیاست‌های تاثیرگذاری تامل بیشتری کنند تا درمان‌‌‌های کوتاه‌مدت آفتی بلندمدت را رقم نزنند.

برزو حق شناس copy

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه حال و روز بازار را این‌گونه شرح داد: دیدگاهی در ذهن سیاستگذاران وجود دارد که رشد بازار را عامل تورم می‌‌‌داند. این دیدگاه که در بورس قابل رؤیت است و افت‌وخیز نماگرها ذیل عدم توجه به سازوکار بازار بر مبنای عرضه و تقاضا نیست. عرضه‌های دستوری می‌تواند عواقب نامطلوبی را برای سرمایه‌‌‌گذاران بازار داشته باشد؛ چراکه کوچ نقدینگی سرمایه‌‌‌گذاران به‌دلیل افزایش بی‌‌‌اعتمادی‌‌‌ها نسبت به سیاست‌های بی‌‌‌پشتوانه موجب رونق بی‌‌‌دلیل بازارهای موازی شده است. از طرفی در صورتی که سیاست‌های مناسبی در بازار مالی به‌خصوصی اتخاذ نشود و همچنان با رشد تورم، بازده مناسبی را به ثبت نرسانند، با گذشت مدتی از کنترل دستوری، فنر تحرک آنها می‌تواند از کنترل خارج شود و رشدهای چندین برابری را تجربه کنند.

روز گذشته نیز شاهد سرخ‌پوشی صندوق‌های طلا در بازار سرمایه بودیم و سیاست‌هایی که بانک مرکزی درخصوص گواهی‌‌‌های سپرده طلا در نظر دارد به نظر می‌‌‌رسد رهیافت خوشایندی نداشته باشد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار سرمایه می‌تواند آغازی برای خروج از باتلاق رکودی چند ماهه را کلید بزند. بررسی آمار و ارقام داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد که حدود 195همت از دارایی‌‌‌های خارجی در شهریور ماه کسر شده و پایه پولی نیز رشد داشته است. این کارشناس در پایان گفت: روزهای خوشایندی را می‌توان برای بازار سرمایه پیش‌بینی کرد و پیش‌بینی می‌شود وضعیت متعادل و مثبت تا روز چهارشنبه ادامه پیدا کند.

مریم محبی copy

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه افت و خیز نماگرها روز دوشنبه بازار را این‌گونه تشریح کرد: اوایل هفته جاری با توجه به اینکه تنش‌‌‌های دریای سرخ وارد فاز جدیدی شد و ریسک‌‌‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک افزایش قابل توجهی پیدا کرد؛ اما بازار روند مثبتی را درپیش گرفت که نشان از این است که بورس پتانسیل رشد مطلوبی را دارد. البته باید اظهار کرد بازار سرمایه از مدیریت ناکارآمد رنج زیادی برده است. نمی‌توان کتمان کرد که نوسان در بازار‌‌‌های گوناگون ازجمله نرخ ارز یا تغییرات مثبت یا منفی ریسک‌‌‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک در نهایت تاثیر منفی بر بازار سرمایه دارند. از این رو تحلیل و ارزیابی آینده بازار با کاهش نااطمینانی سرمایه‌‌‌گذاران افت زیادی پیدا می‌‌‌کند. این کارشناس بازار سرمایه نسبت به دورنمای بازار سرمایه گفت: با توجه به شرایط کنونی می‌توان نسبت به دورنمای بازار سرمایه امیدوار بود. پتانسیل رشد بازار فراهم است؛ اما متغیرهای گوناگونی بر مسیر رشد بازار قرار دارند که باید منتظر ماند و دید این مولفه چه واکنشی از خود ساطع می‌‌‌کند.

از طرفی پیرامون مباحث مربوط به گواهی سپرده طلا که می‌تواند زیان‌‌‌ها و آسیب‌‌‌های جبران‌‌‌ناپذیری را در بخش فیزیکی این بازارها به بار بیاورد. بنابراین تا زمانی که نگرش سیاستگذار به بازار سرمایه تغییر نکند و بورس به‌عنوان یک بخش مولد و بخشی از بازار آزاد تلقی نشود، نمی‌توان روند مثبت و مساعدی را در بازار سرمایه مشاهده کرد. در وضعیت تورمی حال حاضر برخلاف شرایط واقع انتظار می‌‌‌رود بازاری مانند بازار سرمایه تا حدودی به میزان رشد تورم، بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌‌‌گذاران به ارمغان آورد. براساس همین سیاست‌ها به نظر می‌‌‌رسد سیاستگذاران نسبت به آسیب‌‌‌پذیری بازار سرمایه و عواقب سیاست‌های مختلف آگاهی لازم و کافی را ندارند. این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: از این رو نمی‌توان رشد چندان پرشتابی را از بازار انتظار داشت شرایط و حال و روز بازار می‌تواند منوط به متغیرهای دیگر اقتصادی باشد و شرایط مثبت و متعادل بازار کماکان ادامه‌‌‌دار باشد.

نیما میرزایی copy

نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه در وصف بازار چند روز گذشته گفت: یکی از بهترین روش‌های تخمین روند کلی بازار بررسی شدت واکنش بازار‌‌‌های مالی به اخبار گوناگون است. افزایش تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک از اواخر هفته گذشته و شدت گرفتن موج ریسک‌‌‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک اتمسفر پیش‌بینی کارشناسان را به این سمت سوق می‌‌‌داد که بازار هفته جاری چندان وصف‌شدنی نباشد. با این وجود آغاز سبزپوش بازار در هفته جاری و حرکت نماگر اصلی به سوی سطح 2میلیون و 200هزار واحدی نشان از کاهش اهمیت چنین اخباری بر روند کلی بازار است. بازارهای مالی در شرایط کنونی در انتهای جاده رکودی خود قرار گرفتند و نشانه‌هایی از این دست به وضوح می‌توان در بازارهای مالی دید.

در چنین شرایطی با توجه به اینکه بانک مرکزی برای کنترل بازارها نسبت به ضرب سکه‌های جدید می‌تواند بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار دهد؛ به‌‌‌طوری‌که اقداماتی از این دست را می‌توان به مُسکن‌‌‌های کوتاه‌مدتی تشبیه کرد. از طرفی اصلاح روز گذشته بازار به نظر می‌‌‌رسد تداوم آن چندانی نداشته باشد و روزهای خوشایندتری در انتظار بازار خواهد بود.