گروه بورس- افزایش نرخ دلار با واکنش‌های متفاوتی در بازار سرمایه همراه شده است. برخی موافق این افزایش بوده و بر این باورند که تاثیر مثبتی بر بازار خواهد گذاشت اما برخی نیز معتقدند بازار بر اثر افزایش نرخ دلار، شوکه شده است. در این زمینه مدیر یکی از شرکت‌های فولادی در گفت‌وگو با سنا با اشاره به افزایش ۱۱ درصدی نرخ دلار گفت: هرچند این افزایش به نفع شرکت‌های صادرکننده خواهد بود اما نباید از تاثیر منفی آن بر هزینه‌های طرح توسعه شرکت‌ها چشم‌پوشی کرد.

حسین ملاحسین آقا با اشاره به اینکه گرانی ارز به گران تمام شدن هزینه‌های طرح‌های توسعه شرکت‌ها منجر می‌شود، ادامه داد: شرکت‌های معدنی و فلزی با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای کشور، طرح‌های توسعه بزرگی در برنامه دارند که رشد نرخ دلار، نرخ مصارف ارزی شرکت‌ها را افزایش می‌دهد.

وی افزود: تاثیرات رشد نرخ دلار را نباید در کوتاه مدت بررسی کرد و برای تشخیص این رخداد مهم باید منتظر تحولات آینده و بلندمدت بود.

صرفه اقتصادی برای صادرکنندگان

در این‌باره یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذارانی که سهامدار شرکت‌های صادراتی هستند، سود مناسبی دریافت خواهند کرد.دکتر حسین اسدی‌نیا اظهار داشت: افزایش نرخ دلار در مجموعه اقتصاد کشور اتفاق مثبتی خواهد بود، به نحوی که آثار مثبت آن بر بازار سرمایه به زودی خود را نشان خواهد داد.

وی با بیان این مطلب که این اتفاق موجب از بین رفتن اختلاف موجود بین قیمت بانکی دلار و قیمت آزاد آن می‌شود، افزود: با این اتفاق رانت حدود ۱۲ درصدی موجود در این بازار از بین می‌رود، ضمن آنکه این امر موجب صرفه اقتصادی بیشتر برای تولیدکنندگان داخلی خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه به سودی که سهامداران در این بین به دست می‌آورند، اشاره کرد و ادامه داد: سرمایه‌گذارانی که سهام شرکت‌های مرتبط با ارز و دلار را دارند یعنی سهامدار شرکت‌های فعال در صادرات محصول هستند، سود مناسبی کسب می‌کنند. برای مثال، شرکت‌های فولادی در قبال صادرات، ارز دریافت می‌کنند و باید آن را در داخل کشور به ریال تبدیل کنند و حالا با افزایش نرخ ارز ، این شرکت‌ها سود مناسبی از این محل کسب می‌کنند.اسدی نیا سیاست‌های بانک مرکزی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم این روند با کنترل مداوم ادامه یافته تا مشکلات بازار ارز کاهش یابد.

بازار شوکه شده است

در همین حال یک کارشناس ارشد بازار سرمایه، در گفت‌وگو با ایسنا، به علت منفی‌شدن بازار سرمایه طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: نوسانات اخیر بورس به دلیل این است که هنوز چشم‌انداز آتی بازار سرمایه مشخص نیست و شوکی که بابت افزایش نرخ ارز به بازار وارد شده است، معلوم نیست تا کجا ادامه یابد و آیا شوک‌های بعدی نیز در راه است یا خیر؟

وی با بیان این که سیاستی که هفته گذشته در مورد نرخ ارز ایجاد شد، نگرانی‌های عمده‌ای ایجاد کرد، افزود: اعلان عمومی سیاست دولت در بازار ارز در سال ۹۰ می‌تواند به کاهش این نگرانی کمک کند، زیرا نبود آن، محاسبات بازار مالی را مختل می‌کند، به دلیل این‌که بسیاری از شرکت‌ها، مواد اولیه خود را از خارج تهیه کرده و در داخل به فروش می‌رسانند.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: زمانی که نوسان در بازار مطرح می‌شود، یعنی بازار ثبات ندارد و شرکت‌هایی که محصولات صادراتی دارند نیز با کاهش قیمت مواجه شدند، زیرا معلوم نیست که دولت تا چه حد قرار است نرخ ارز را افزایش دهد.

افسر دیگر دلایل منفی‌شدن بازار را مورد توجه قرار داد و گفت: البته تنها افزایش نرخ ارز دلیل کاملی برای نوسانات بورس نیست، زیرا زمانی‌که نوسان در بازار ایجاد می‌شود، عوامل مختلفی در وقوع آن تاثیر‌گذار است که یکی از این عوامل در کنار افزایش نرخ ارز، قیمت طلا و نفت است که نوسانات زیادی داشته است، البته در کنار آن مباحث سیاسی نیز بی‌تاثیر نبوده است.

وی خاطر نشان کرد: اما در خلال این نوسانات، تغییر نرخ ارز رخ داد و این موضوع چشم‌انداز بورس را مبهم کرد و در منفی‌شدن بازار تاثیر گذاشت، ولی این روند نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

افسر ادامه داد: در حال حاضر یکسری اتفاقات در حال رخ دادن است که کاملا غیرمنتظره است و زمانی‌که تعداد آن افزایش پیدا کند، بازار مبهم می‌شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه نمی‌توان در آینده بازار را پیش‌بینی کرد، ولی این موارد در میان مدت برطرف می‌شود.