آنچه مشخص است این است که با تعویق امید به رفع ابهامات اقتصادی در کوتاه‌مدت، همین مساله نه‌تنها اثر خود را بر معاملات سهام گذاشته، بلکه به دلیل کمرنگ‌شدن انتظارات قبلی مبنی‌بر تعدیل چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز تورمی و کنترل کسری ‌بودجه دولت از ناحیه فروش اوراق، کلیت فضای بورس از این مسائل متاثر شده است. با‌این‌حال توجه به این نکته حائز اهمیت است که روند نزولی در بازار سهام ایران مقارن با ریسک‌های جنگ، کاهش ارزش ریال و اخبار ضد بورسی شکل‌گرفته است. از‌این‌رو می‌توان گفت عبور از وضعیت بحرانی کنونی، به‌سرعت صورت نخواهد گرفت. البته توجه به ارزش‌گذاری متعادل سهام در سطوح کنونی تا حدودی می‌تواند به کمک بازار بیاید و نگرانی عمده‌ سهامداران از اصلاح بیشتر را کمتر کند. از سوی دیگر بی‌توجهی سرمایه‌گذاران به این اصل مهم باعث شده تا شاهد تحرکات مثبت در کلیت بازار نباشیم و بسته به تحقق سناریوهای متفاوتی که از بورس ترسیم می‌شود، بهبود سودآوری و کسب بازدهی کوتاه‌مدت عملا منتفی به نظر برسد. از این‌رو عوامل تضعیف‌کننده روند شرایطی را به وجود آوردند تا معاملات بورس حتی متاثر از فصل مجامع نیز رنگی از رونق به خود را ‌نبینند.

با توجه به این توضیحات اکنون می‌توان دریافت که چرا بازار سهام که معمولا در ماه‌های ابتدایی بهار حال‌وروز خوبی دارد، امسال خلاف این رویه حرکت کرده است. فارغ از این موضوعات، عواملی مانند نرخ خوراک، هزینه سوخت، عرضه خودرو در بورس‌کالا و نرخ دلار جزو حیاتی‌‌‌‌‌‌ترین پارامترهای اثرگذار بر روند سودسازی شرکت‌های بورسی هستند که در صورت تغییرات منفی این موارد، روند سودسازی شرکت‌های بورسی نیز با ریسک مضاعفی مواجه خواهد شد.

اما از منظر تکنیکال آیا می‌توان به بازگشت شاخص امیدوار بود؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص کل بورس به لحاظ فنی از محدوده ۲.۲میلیون واحد پرقدرت سقوط کرد. اکنون به نظر می‌رسد این شاخص در آغوش ۲میلیون و ۱۶۰هزار واحد آرام گرفته است. این محدوده می‌تواند  از نماگر اصلی بازار سهام حمایت قیمتی لازم را به عمل آورد اما همچنان ریسک تصمیمات سیاستگذار و بهره‌های بالایی که در بازار پیشنهاد می‌شوند احتمالا گزینه افت قیمتی بیشتر را تقویت خواهد کرد. به نظر می‌رسد بازار یکی از پیچیده‌ترین روزهای خود را می‌گذراند. اگرچه در سال‌های قبل نیز ریسک برجام و رفت‌وآمدهای بدون سرانجام طرفین مذاکرات سرنوشت معاملات سهامی را با اماواگرهای فراوان گره زده بود، اما تعدد ریسک‌ها در سال جاری در کنار تجربیات تلخ سهامداران ناشی از رفتار سیاستگذار عملا باعث شده خرید سهام از رونق بیفتد.