سنا- معاون سازمان بورس و اوراق بهادار از پیشنهاد طراحی نرم‌افزارهایی برای نظارت کارگزاران بر معاملات خود خبر داد.

دکتر قاسم محسنی با بیان مطلب فوق افزود: کارگزاران می‌توانند با به‌کارگیری نرم‌افزارهایی، معامله‌گران خود را کنترل و از انجام معاملات مشکوک دراین شرکت‌ها جلوگیری کنند. وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد طراحی نرم‌افرازهایی برای خود کنترلی معاملات شرکت‌های کارگزاری به سازمان بورس ارسال شده است که هم اکنون کارشناسان این سازمان در حال بررسی این پیشنهاد هستند.

معاون سازمان بورس بر نظارت درونی کارگزاران تاکید کرد و اظهار داشت: درحال حاضر ۶۱ صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فعال هستند که هر روز بر تعداد آنان افزوده می‌شود.

راه اندازی ۳۵ شرکت جدید در سال ۹۰

معاون سازمان بورس پیش‌بینی کرد تا پایان امسال ۳۰ شرکت سبدگردان، مشاور سرمایه‌گذاری و شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی و ۵ شرکت تامین سرمایه مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت خواهند کرد.

معاون سازمان بورس گفت: تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا پایان سال ۹۰ به ۱۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری می‌رسد که باید نظارت حسابرس و متولی در این صندوق‌ها تقویت شود.

وی از طراحی بانک اطلاعات صندوق‌های سرمایه‌گذاری درسازمان بورس خبر داد و افزود: این سازمان قصد دارد تا با به‌کارگیری نرم‌افرازهای مدرن، تمام اطلاعات صندوق‌ها را در یک بانک اطلاعاتی جمع‌آوری کند تا بتوانند نظارت‌های لازم بر عملکرد این صندوق‌ها را انجام دهد.

دکتر محسنی اجرای مقررات کال سنتر (دریافت سفارش‌های تلفنی با استفاده از مرکز تماس کارگزاری‌ها)، توسعه معاملات بر خط (آنلاین)، راه‌اندازی موسسات رتبه بندی و افزایش مجوزهای مشاوران سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و شرکت‌های پردازشگری اطلاعات مالی را از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در سال ۹۰ برشمرد و گفت: امیدوارم با اجرای تمامی برنامه‌های این معاونت، شاهد گسترش و افزایش عمق بیشتر بازار سرمایه باشیم.

وی یکی از برنامه‌های مهم سازمان بورس را توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعلام کرد و افزود: این صندوق‌ها می‌توانند علاوه بر جذب سرمایه‌های داخلی، منابع مالی خارجی را جذب کنند.

دکتر محسنی با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اندازه کوچک باید بتوانند با جذب منابع مالی لازم به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اندازه بزرگ تبدیل شوند، افزود: این امر باعث می‌شود تا هزینه سرمایه‌گذاران کاهش یابد.

وی اظهار داشت: معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به هیات مدیره این سازمان پیشنهاد داده است تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری بتوانند از کارگزاران تخفیف بگیرند.

معاون سازمان بورس خاطر نشان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشتری عمده کارگزاران محسوب می‌شوند و به همین علت این صندوق‌ها می‌توانند از کارمزدهای کمتری بهره‌مند شوند.

دکتر محسنی جذب سرمایه‌گذاران حقیقی و خرد را از دیگر برنامه‌های مهم سازمان بورس عنوان کرد و افزود: پیشنهادی مطرح است مبنی بر اینکه اگر امکاناتی به صندوق‌ها (مثلا در عرضه‌های اولیه) ارائه می‌شود باید این امکانات براساس اندازه و تعداد سرمایه‌گذاران خرد صندوق‌ها باشد.

راه اندازی ۳ صندوق سرمایه‌گذاری جدید

معاون نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس افزایش تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را از دیگر برنامه‌های مهم این سازمان برشمرد و گفت: باید صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد فعال شوند.

وی به اعتماد مردم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون چند درخواست برای تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های خارج از کشور به سازمان بورس ارسال شده است که این امر نشان می‌دهد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به یکی از ابزارهای کارآمد برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند.

دکتر محسنی از راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، ETF و تقسیم سود در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: با تشکیل این صندوق‌ها، تنوع این ابزار مالی در بازار سرمایه افزایش خواهد یافت.