بورس و دیدار مهم

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با رشد شاخص کل مواجه شد و پس از دو روز افت، توانست یک روز مثبت را برای معامله‌گران رقم بزند. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که دیدار رییس جمهوری و هیات دولت با مقام معظم رهبری و گزارش‌های ارائه شده توسط برخی از وزرا در این جلسه تاثیر مثبتی را بر بازار داشت. این امر سبب شده است رویکرد نگرانی از تحولات آتی دولت به پایان خود نزدیک شود. در همین حال نگاه‌ها به سوی مسائل سیاسی خارجی نیز دوخته شده است. در بازار دیروز بخشنامه بانک‌مرکزی در مورد منع مشارکت بانک‌ها در ابزارهای بازار سرمایه به نرخ سود بیش از بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی نیز از اهمیت بالایی برخوردار بود.

بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به بانک‌ها اعلام کرد: هرگونه مباشرت، مدیریت، عاملیت، مشارکت، تعهد خرید، تضمین و انتشار ابزارها و اوراق مالی در بازار سرمایه از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سوی بانک و موسسه اعتباری که نرخ‌های سودی بالاتر از نرخ‌های پیش‌بینی شده در سیاست‌های پولی داشته باشد، ممنوع است. این بخشنامه تشکیل صندوق‌های مشترک با درآمد ثابت و اوراق بانکی با بیش از نرخ سود بانکی را مشکل خواهد ساخت، زیرا بانک‌ها همواره در یکی از نقش‌های یاد شده در این بخشنامه در تشکیل و انتشار ابزارهای درآمد ثابت بورس نقش داشته‌اند.

در همین حال با ایجاد محدودیت در این ابزارها، بخشی از نقدینگی ساکن در این صندوق‌ها به تحرک در خواهد آمد. هم‌اکنون حجم سنگینی از نقدینگی معامله‌گران بورس در ابزارهای ثابت از جمله صندوق‌های با درآمد ثابت راکد است که این بخشنامه حداقل از انباشت بیشتر نقدینگی در این صندوق‌ها خواهد کاست.

در بازار دیروز در گروه بانکی تشکیل صف فروش برای بانک انصار بار دیگر مشکلات نظام ورود شرکت‌های تازه وارد به بورس را به نمایش گذاشت. بانک انصار دیروز در شرایطی با صف فروش همراه شد که به زودی اوراق حق تقدم افزایش سرمایه این بانک نیز در تالار بازگشایی خواهد شد و در صورت بروز اختلاف قیمت میان حق تقدم و سهم، نظیر آنچه در بانک دی و آرین به صورت آشکار رخ داد، شرایط را پیچیده خواهد کرد. از سوی دیگر انتشار خبرهایی در مورد احتمال انجام معامله بلوکی در نماد بانک‌سرمایه، به تشکیل صف خرید در این نماد منجر شد. در این گروه پست بانک مجوز تاسیس ۴۰ شبعه جدید را از بانک مرکزی دریافت کرد.

معامله‌گران در گروه فلزی- معدنی شاهد تشکیل صف‌های خرید و صدر نشینی این گروه در بازار بودند. فولاد مبارکه با انجام یک معامله بلوکی سنگین با صف خرید همراه شد. انتشار خبر احتمال دوباره افزایش قیمت محصولات فولادی در بورس کالا و همچنین شایعاتی در مورد احتمال خرید یک واحد فولادی جدید از سوی مبارکه با صف خرید همراه شد. دیروز همچنین مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان از ورود تختال‌های تولیدی این شرکت به فولاد مبارکه خبر داد. به گفته وی مشخصات فنی این تختال‌ها دارای ضخامت ۲۰۰ میلیمتر، عرض ۱۲۰۰ میلیمتر و طول ۹ تا ۱۰ متر است.

«مرتضی آقاجانی» با بیان اینکه به لحاظ کیفی این تختال‌ها پس از نوردشدن برای مصارف ساختمانی کاربرد مطلوبی دارد، گفت: امیدوارم با تولید انبوه و طبق برنامه فولاد هرمزگان و ارسال تختال‌های تولید شده به فولاد مبارکه در کوتاه مدت بقیه نیاز فولاد مبارکه به اسلب که از منابع بیرونی تامین می‌شود، برطرف شود.

در همین حال شرکت‌های سنگ آهنی نیز به دلیل مبنای قیمت گذاری فروش محصولات شرکت‌ها براساس بیلت فولاد خوزستان نیز با رشد قیمت همراه شدند. قیمت ۷۰۰دلار بیلت فولادی در بورس فلزات لندن-که امروز سه شنبه معاملاتش از سر گرفته خواهد شد- نیز به تقویت فولاد سازان منجر شده است. در این گروه معادن بافق دیروز بار دیگر اطلاعیه شفاف‌سازی مبنی بر عدم تغییر سود منتشر کرد. در بازارهای جهانی نیز دیروز در حاشیه تعطیلی بورس فلزات لندن، شاهد رشد قیمت‌ها در بازار‌های اسپات بود. بهای مس دیروز با نوسان به ۸هزار و ۷۴۰دلار در عصر دیروز رسید. از دیدگاه کارشناسان، معاملات فلزات پس از سخنان بن برنانکه، رییس فدرال رزور، از مسایل کلان اقتصادی به سطح عرضه و تقاضا واقعی بازگشته است که در این بخش نگرانی از کاهش میزان تولید مس در آینده به تقویت قیمت این فلز منجر شده است. براساس آمار، موجودی انبار بورس فلزات لندن در شانگهای چین در حال کاهش سریع است و براساس آخرین آمار به ۱۰هزار تنی به ۱۰۲هزار تن افت کرده است؛ این امر به معنای تقاضا واقعی برای فلز مس در بازار چین است که می‌تواند به تقویت بازار فلز مس منجر شود. در گروه خودرویی، معاون مهندسی و کیفیت سایپا با بیان اینکه شرکت کیا با نصب ایربگ بر روی ریو موافقت نکرده است، گفت: تولید این محصول تا پایان سال متوقف خواهد شد.

مرتضی شفیعی تصریح کرد: به این ترتیب تا آبان فرصت داریم که اقدامات لازم برای نصب ایربگ بر روی این خودروها را انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شماره‌‌گذاری ریو و سایپا ۱۱۱ همچنان متوقف است یا خیر؟ گفت: به ما اعلام کردند که این مشکل حل شده، ولی اطلاعی ندارم که شماره‌‌گذاری صورت می‌گیرد یا خیر.

در گروه سیمانی دیروز با حضور رییس‌جمهوری خط توسعه سیمان ارومیه افتتاح شد. طرح توسعه صنعتی سیمان خاکستری ارومیه با سرمایه‌گذاری بالغ بر یک هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال، قرار است یک میلیون و ۹۲۰ هزارتن سیمان خاکستری در سال را تولید کند. در گروه پتروشیمی، آماده‌سازی پتروشیمی لردگان برای شروع معاملات سهام این شرکت در فرابورس دیروز با انتقال ۱۰۶میلیون سهم این شرکت انجام شد. در گروه انفورماتیک، تجارت الکترونیک پارسیان امروز با نماد جدید رتاپ از فرابورس به بورس منتقل شده و معاملات آن از سر گرفته خواهد شد. در گروه تصفیه نفت، دیروز معاون وزیر نفت با اعلام این‌که تا یک ماه دیگر هفت پالایشگاه از ۹ پالایشگاه موجود در کشور واگذار خواهد شد، از واگذار شدن بخش‌های غیرحاکمیتی شرکت‌های تابع پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز خبر داد.

علیرضا ضیغمی با اعلام اینکه تا یک ماه دیگر سهام هفت پالایشگاه نفتی کشور در اختیار مالکان آنها قرار خواهد گرفت،‌ گفت: در یک کارگروه تصمیم خواهیم گرفت که کدام قسمت‌های چهار شرکت وابسته به پالایش و پخش از جمله شرکت ملی خط لوله و مخابرات، شرکت ملی مهندسی و ساختمان، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت مهندسی و توسعه پالایشگاهی واگذار شود.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل ۱۴۷/۵واحد رشد کرده و به ۲۵هزار و ۶۲۱واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۷/۷۹میلیارد تومان رسید که ۵/۳۴درصد آن را معاملات دو نماد مبارکه و صدرا تشکیل داد. از ۲۴۴نماد دیروز، ۹۳نماد با کاهش قیمت و ۱۴۵نماد با رشد قیمت معامله شدند.