گروه بورس- این جمله تکراری در بازار سهام بارها مطرح شده که: «برای کنترل ریسک سرمایه‌گذاری‌های خود و اخذ نتیجه مطلوب، سبد سهام تشکیل دهید». اما شاید نحوه تشکیل سبد در عمل کمتر مورد کند و کاو قرار گرفته است. در «گشتی در وب» امروز سری به تالار گفت‌وگوی بورکس زدیم که کاربری به نام «کیمیاگر» در بررسی چالش‌های مدیریت بهینه سبد، یک معیار عینی را مطرح کرده است.

براساس محاسبات ادوین التون و مارتین گرابر (از تحلیلگران و پژوهشگران بازار)، تعداد بهینه سهام موجود در سبد ۲۰ عدد است. مبنای این تعداد، محاسبات انحراف معیار استاندارد (همان ریسک) است. براساس مطالعه انجام شده، اگر یک سهم در سبد باشد، انحراف معیار استاندارد (ریسک سبد) ۲/۴۹ درصد است. در حالی که افزایش تنوع سهام در سبد (Diversification) می‌تواند آن را به خط ۲/۱۹ درصد (این عدد در واقع بیانگر ریسک کل بازار بوده است) کاهش دهد. توضیح اینکه، عدد ریسک بازار در ایران مسلما متفاوت از این مقدار است. این پژوهندگان همچنین اظهار داشته‌اند که افزایش تنوع سهام در سبد باعث کاهش ریسک به همان نسبتی که در شکل زیر آمده است، خواهد شد. اما همان طور که پیداست از ۲۰ نوع سهم به بالا، تنوع بیشتر چندان تاثیری در کم کردن ریسک سبد نداشته و منحنی تقریبا به خط افقی (۲/۱۹ درصد) که بیان‌کننده ریسک بازار بوده، بسیار نزدیک می‌شود.
در این تحلیل ریسک بازار 2/19 درصد در نظر گرفته شده و ریسک سبد با تعداد 20 سهم 2/29 درصد محاسبه شده است. این مطلب موید آن نیست که حتما باید در سبد 20 مدل سهم وجود داشته باشد. بلکه تنها به این نکته اشاره دارد که اضافه کردن انواع مختلف سهام در یک سبد چگونه بر کم کردن ریسک سبد تاثیر گذار خواهد بود؛ علاوه بر این، تنوع بیش از حد (نظیر آنچه در پرتفولیوی برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ایران دیده می‌شود) تاثیری در کاهش ریسک نخواهد داشت.
منبع:Bourex Pro.com