رونمایی از مهم‌ترین رخداد نمایشگاهی بورس

عکس‌ها: نگار متین‌نیا

گروه بورس- «نمایشگاه ششم بازار سرمایه هم آغاز به کار کرد.» برای فعالان بورس تهران که از ابتدای سال همواره رنگ قرمز را بر قیمت سهام اغلب شرکت‌ها شاهد هستند و تنها بازدهی ۷/۳ درصدی نصیبشان شده است، برگزاری نمایشگاه یک رخداد خوب به شمار می‌رود. بزرگ‌ترین رویداد سمبلیکی که در کنار گپ و گفت فعالان بازار با یکدیگر نتایجی همچون معرفی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام به همه مردم را دارد.

مردمی که تنها ۶ درصد آنها با دریافت کد معاملاتی به سمت بازار سرمایه گرایش پیدا کرده‌اند و البته تنها ۱۵ درصد از همین جمعیت ۵/۴ میلیون نفری دارای کد سهامداری در بورس، به عنوان معامله‌گر فعال شناخته می‌شوند. اما ششمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برخلاف سال گذشته در مراسم آغاز به کار خود شاهد حضور مقامات عالی‌رتبه اقتصادی بود و در راس آنها وزیر امور اقتصادی و دارایی که رییس شورای عالی بورس هم به شمار می‌رود. هرچند اهالی بازار، امسال هم نتوانستند از حضور بالاترین مقام اجرایی بازار پول یعنی رییس کل بانک مرکزی که جزو مدعوین افتتاحیه نمایشگاه بود، بهره ببرند.

گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است که مراسم افتتاحیه نمایشگاه بورس امسال سه سخنران اصلی داشت، وزیر اقتصاد، رییس کل بیمه مرکزی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار. وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه برگزاری چنین نمایشگاهی فرصت مغتنمی است تا متولیان اصلی تامین مالی در کشور گردهم آیند، در چنین شرایطی می‌توانیم شاهد هم افزایی بازار سرمایه، پول و صنعت بیمه باشیم.

ارتقای تامین مالی برای افزایش بهره‌وری

سید‌شمس‌الدین حسینی با اشاره به برگزاری همایش تامین مالی در اردیبهشت‌ماه سال گذشته گفت: ارتقای تامین مالی از اولویت‌های اصلی بازار سرمایه است و نظام مالی باید با نگاهی یکپارچه ارتقا یابد که در این زمینه نیازمند مشارکت همگان و تحقیق و توسعه تامین مالی بخش خصوصی، عمومی و تعاونی هستیم.

وی افزود: در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و برای اجرای برنامه‌های اقتصادی کشور این اولویت حساس‌تر و مهم‌تر می‌شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: وقتی از ارتقای تامین مالی صحبت می‌کنیم یعنی حجم و سرعت آن افزایش و هزینه آن کاهش یابد تا شاهد افزایش بهره‌وری باشیم.

وی خاطرنشان کرد: باید پایه‌ها و شیوه‌های تامین مالی و حجم آن رشد کرده و سرعت گردش وجوه بیشتر شود. بر همین اساس است که این نگاه در برنامه پنجم توسعه و بودجه به طور جدی پیگیری می‌شود.

وی اشاره کرد: ماده‌های ۱۱۸، ۱۲۸، ۲۱۴، ۱۳۳ و ۲۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه بر در خدمت گذاشتن منابع دستگاه‌های دولتی برای سرمایه‌گذاری‌های بخش‌های خصوصی و عمومی تاکید دارد. در نگاه قانون برنامه پنجم بخش دولتی رقیب بخش خصوصی و تعاونی نیست، بلکه شریک این بخش‌ها است.

وی جنبه دیگر از یکپارچگی تامین مالی را همکاری بخش‌های مختلف مثل بانک، بیمه و بورس دانست و گفت: در تامین مالی نوین بر گردهمایی‌های مالی می‌رسیم. همچنین باید با راهکارهای مختلفی از رخوت و کاهش سرعت گردش منابع برای تامین مالی جلوگیری کرد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه نگاه یکپارچه به زنجیره تامین مالی می‌تواند کارساز باشد افزود: بر این اساس ابزارهای مشترک و پشتیبان بازار پول، سرمایه و بیمه باید به کار گرفته شود.

حسینی با تاکید بر اینکه باید بخش‌های داخلی و خارجی را به هم پیوند بدهیم، تصریح کرد: بر این اساس برگزاری نمایشگاه به صورت بین‌المللی اتفاق بسیار خوبی بود.

اوراق خزانه در انتظار مجلس

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه سال گذشته هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به بخش تعاونی و خصوصی تهاتر شد، خاطرنشان کرد: بر این اساس امیدواریم مجلس به پیشنهاد تصویب اسناد اوراق خزانه که سبب سرعت بخشیدن به پرداخت طلب پیمانکاران می‌شود پاسخ مثبت بدهد و این پیشنهاد را تصویب کند.

حسینی با تاکید بر اینکه باید تولید و تجارت در بخش‌های استراتژیک پیوند داده شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون نگاه سنتی به فروش یا تجارت نفت مانع از آن شده که از این فرصت برای تامین مالی نفت استفاده کنیم.

وی افزود: غفلت از فرصت تجارت برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت سبب تشکیل نشدن بورس نفت شده، اما امیدواریم امسال بورس نفت با همکاری وزیر نفت راه‌اندازی شود. وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه باید ابزارها و نهادهای مالی را در کشور ترویج بدهیم، خاطرنشان کرد: بر این اساس نیازمند سرمایه‌گذاری و پوشش ریسک‌ها در بازار ارزی و سرمایه هستیم. حسینی افزود: با ابلاغ برنامه پنجم به لحاظ حقوقی زیرساخت‌های مناسب برای پوشش دغدغه‌ها فراهم شده است.

وی اظهار داشت: در این میان آنچه حائز اهمیت است ایده تحول در نقشه راه تامین مالی است به طوری که بتوانیم تامین مالی را از طریق بازار سرمایه به سرانجام برسانیم. وزیر اقتصاد با اشاره به بحران حاکم بر اقتصاد جهانی تصریح کرد: در شرایطی که بحران اقتصادی کشورهای دنیا را فرا گرفته بود شاخص بورس تهران در فاصله سال‌های ۸۸ تا فروردین ماه ۹۱ از ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد به ۲۷ هزار واحد رسید. وی افزود: این رقم رشد شاخص بورس حکایت از ظرفیت‌ها در بازار سرمایه برای تامین مالی دارد.

رشد همه بازارها

حسینی رشد ارزش بازار سرمایه از ۶۵ هزار میلیارد تومان به ۱۳۵ هزار میلیارد تومان را مد نظر قرار داد و خاطرنشان کرد: از سوی دیگر راه‌اندازی بورس کالا، فرابورس و راه‌اندازی بورس انرژی در آینده نزدیک از دیگر اتفاقات مهم بورس تهران است.

وی به رشد صنعت بیمه اشاره کرد و افزود: بر این اساس طی سال قبل حق بیمه‌ها رشد ۴۶ درصدی را شاهد بود و از ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان گذشت این در حالی است که حجم خسارت‌های دریافتی به ۵ هزار و ۲۰۰میلیارد تومان رسید. وزیر اقتصاد رشد ۱۸ درصدی مانده کل سپرده‌های بانکی ارز و ریالی را مدنظر قرار داد و خاطرنشان کرد: در عین حال مانده کل تسهیلات ریالی و ارزی رشد ۲۶ درصدی را شاهد بود.

حسینی رشد ۱۱ درصدی حجم سرمایه‌گذاری خارجی را مد نظر قرار داد و افزود: حجم سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۹۰ از عدد ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار عبور کرده است.

حسینی افزود: این آمارها در شرایطی است که سال ۹۰ به لحاظ پرداختهای مالی به خزانه نیز کاملا مطلوب عمل کرده است و خزانه موفق به پرداخت نقدی ۱۲۲هزار میلیارد تومان در سال ۹۰ شده است این در حالی است که این رقم برای سال ۸۹، فقط ۹۰ هزار میلیارد تومان بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه تصریح کرد: این در شرایطی است که رشد نقدینگی در سال ۹۰ با ۵ درصد کاهش به ۱۹ درصد رسید. وی تاکید کرد: مجموعه این عوامل اقتصاد ایران را به اقتصادی با ظرفیت بالا در سطح منطقه تبدیل کرده است.

وی افزود: در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ تولید ناخالص ملی از ۲۴۱ میلیارد دلار به ۴۸۱ میلیارد دلار رسید که رشدی ۱۰۰ درصدی را شاهد بوده است.

افزایش تعاملات بین‌المللی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این مراسم از فراهم شدن همکاری نهادهای داخلی و خارجی در ششمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه خبر داد و گفت: نهادهای خارجی و داخلی همکاری سازنده‌ای در این نمایشگاه خواهند داشت.

علی صالح‌آبادی گفت: این نمایشگاه فضای تعامل سازنده بین شرکت‌های داخلی و خارجی را فراهم می‌کند، ضمن آن که ۱۰۰ کارگاه و برنامه‌های آموزشی در حاشیه آن برگزار می‌شود. وی با اشاره به برنامه‌های سازمان بورس برای پررنگ‌تر شدن نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌ها افزود: این نمایشگاه زمینه آشنایی با پیشرفت‌ها و خدمات بازار سرمایه را فراهم می‌کند. وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به حضور سایر کشورها در این نمایشگاه، فضای تعامل و همکاری بهتری با سایر کشورها شکل بگیرد.

صالح‌آبادی با اشاره به بحران‌های اقتصاد جهانی در سال‌های گذشته گفت: ایران با مطالعه تجربه جهانی و بر اساس قانون، تمام معاملات اوراق بهادار در بازارهای متشکل و ثانویه را انجام می‌دهد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که حجم مبادلات کشور بالا است، افزود: به همین دلیل بورس‌های کالایی در جهت شفافیت و قیمت‌گذاری کالاها راه‌‌اندازی شده است.

یک پیشنهاد بورسی- بیمه‌ای

رییس کل بیمه مرکزی نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه، پیشنهاد تشکیل کارگروهی متشکل از بخش بیمه، بانک و بورس برای استفاده از تجربیات و افزایش تعاملات یکدیگر داد.

سیدمحمد کریمی در این باره اظهار داشت: بانک و بیمه در بخش تامین مالی و بازار سرمایه در زمینه رونق کسب و کار می‌توانند موثر باشند. وی افزود: براساس سند چشم‌انداز کشور و برنامه پنجم توسعه، فرمان ۱۰ ماده‌ای رییس‌جمهور و رویکرد جدید صنعت بیمه، برنامه تحول این صنعت در حال بررسی و ارزیابی است. کریمی ادامه داد: با هدایت وزارت اقتصاد و هم‌افزایی نهادهای اقتصادی، شرایط آرامش و اعتمادبخشی را برای مردم فراهم خواهیم کرد. رییس‌ کل بیمه مرکزی در خصوص تعاملات این نهاد با بانک‌ها عنوان کرد: اگر بانک‌ها علاقه‌مند به همکاری باشند، می‌توانیم شرایط را برای عرضه‌کنندگان و دریافت‌کنندگان تسهیلات، جهت تضمین اعتبار فراهم کنیم. کریمی توسعه بیمه‌های زندگی، کشاورزی و اعتباری را از جمله اولویت‌های صنعت بیمه اعلام و خاطرنشان کرد: برداشتن محدودیت بیمه عمر از ۷۵ سالگی، برقراری بیمه مستمری و توسعه بیمه تکمیلی از دیگر برنامه‌های در دست اجرا است. وی در خصوص برنامه‌های IT این نهاد تصریح کرد: بنا داریم از IT به طور کلی و جزئی تا سطوح شبکه توزیع خدمات بیمه در کشور استفاده نموده و با ارتباط با موسسات اقتصادی کشور از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. رییس‌ شورای عالی بیمه، رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه در راستای ارزیابی رضایتمندی مشتریان را از دیگر اولویت‌های بیمه مرکزی عنوان کرد. وی ادامه داد: خارج کردن ارزیابی خسارت از شرکت‌های بیمه‌ای از دیگر اقدامات در حال بررسی است.

یک تلاش قابل ستایش

یادآور می‌شود، قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه از تلاش‌های سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در تشویق مردم برای ورود به بازار سرمایه و آشنایی آنان با ادبیات حرفه‌ای مالی تجلیل کرده است. به گزارش خبرنگار ما، در پیام «خوان کلوسه» آمده است: توسعه پایدار به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو در جهان معاصر است، این مهم ابعاد گوناگونی دارد که یکی از زیربناهای توسعه اقتصادی است. تاکید سازمان ملل و کشورها بر اهداف هزاره و توجه به توسعه زیر ساخت‌های مالی اقتصادی کشورها، یک رویکرد بجا و درخور توجه است. تقویت بنیه اقتصادی کشورها و مشارکت مردم در برنامه‌های اقتصادی در جهت مبارزه با فقر و ایجاد عزم عمومی برای تغییر رویه در نظام‌های مالی به بهبود کیفیت زیست منجر خواهد شد. در بخش دیگری از پیام قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است: تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در جهت تشویق مردم برای ورود به بازار سرمایه و آشنایی ایشان با ادبیات حرفه‌ای مالی با برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه قابل ستایش است. لازم است، تا این تلاش‌ها به مردم و فضای جهانی به عنوان یک عملکرد قابل تکرار برای سایر جوامع زیستی و کشورها معرفی گردد.

در پایان این پیام آمده است: تلاش این سازمان به منظور جلب مشارکت مردم و ورود موثر آنها به عرصه فعالیت‌های اقتصادی، اهرمی برای از بین بردن فقر در جهان است.

استقبال اهالی بازار از غرفه «دنیای اقتصاد»

روزنامه دنیای اقتصاد در کنار دیگر رسانه‌های اقتصادی، در ششمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه حضور پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ما، در نخستین روز برگزاری این نمایشگاه، غرفه پرمخاطب‌ترین روزنامه اقتصادی کشور همچنان با استقبال فعالان اقتصادی و علاقه‌مندان به صفحات روزنامه مواجه شد. علاقه‌مندان به روزنامه که اغلب آنها جامعه سهامداری و دانشجویان رشته‌های مرتبط با بورس بودند، در گفت‌وگو با همکاران ما در غرفه دنیای اقتصاد، اختصاص چندین صفحه از این روزنامه به مباحث مربوط به حوزه بورس را مورد تقدیر قرار داده و خواستار گسترش انتشار تحلیل در این صفحات شدند.

در عین حال بازدیدکنندگان از غرفه روزنامه، دنیای اقتصاد را مورد اعتمادترین رسانه بازار سرمایه دانسته و اطلاع‌رسانی‌های آن در کنار تحلیل‌های کارشناسانه را قابل توسعه هرچه بیشتر در تمام بخش‌ها ارزیابی کردند.