هدیه لطفی

ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه دیروز در شرایطی آغاز به کار کرد که تفاوت و در واقع رشد بسیار زیاد سطح برگزاری آن با دوره‌های قبلی به وضوح مشاهده می‌شد.

در نمایشگاه ششم ادامه غیبت برخی سازمان‌ها و در عین حال اضافه شدن بورس ۶ کشور و بین‌المللی شدن این رخداد جلب توجه می‌کرد. تعداد شرکت‌ها در این نمایشگاه از۱۵۰ بنگاه اقتصادی به ۲۵۰ شرکت ارتقا یافته و تقریبا همه بانک‌ها، بیمه‌های فعال و کارگزاران در آن حضور پیدا کرده‌‌اند.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی امسال با سخنرانی رییس سازمان بورس آغاز شد، با قرائت پیام تبریک دکتر خوان کلوسه قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل ادامه و در نهایت با اظهارات وزیر اقتصاد و دارایی خاتمه یافت.

وزیر اقتصاد که به‌رغم عدم حضور در افتتاحیه نمایشگاه پارسال، نمایشگاه امسال را مزین کرده بود، تنها به بازدید از دو سالن اکتفا کرد و البته در این بازدید غرفه مقام نظارتی بازار یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار را هم از قلم انداخت. هرچند آقای وزیر غرفه‌های دیگر ارکان بازار از جمله فرابورس، بورس اوراق و بورس کالا را هم از حضور خود محروم کرد.

جالب اینکه در خلال بازدید آقای وزیر از نمایشگاه که خیلی از مدیران بازار وی را همراهی می‌کردند، دکتر قالیباف دوست‌داشتنی که اداره بورس تهران را بر عهده دارد، آزادانه در نمایشگاه قدم می‌زد و با اهالی رسانه به گپ و گفت می‌پرداخت.

اما در این نمایشگاه جای خالی سازمان خصوصی‌سازی نیز همچنان به چشم می‌خورد. گویی که این سازمان پس از حدود یک سال هنوز قصد آشتی ندارد. از دیگر نکات جالب نمایشگاه امسال حضور پست بانک در این رخداد سمبلیک بود.

شرکتی که دو سالی است مجمعی برای سهامدارانش برگزار نکرده و تا قبل از مصوبه دیروز مجلس ساز رفتن از بورس را کوک کرده بود، این بار با اعتماد به نفس کامل فضای مناسبی را در نمایشگاه به خود اختصاص داده بود. هرچند با مصوبه جدید مجلس که مصوبه قبلی مبنی بر خروج شرکت از بورس را لغو می‌کند، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در نمایشگاه بعدی این شرکت کجا خواهد بود؟ بالاخره بورس یا جایی غیر از آن.

نکته قابل توجه دیگر در حاشیه این نمایشگاه، برگزاری همایش «هلال مهرورزی» بود که از همان صبح اول وقت شرکت‌‌کنندگان در آن حضور بسیار پررنگ‌تری نسبت به بورسی‌ها داشتند، همایشی که باز هم ازدحام هلال‌احمری‌ها در آن توانست دست‌کم افتتاحیه نمایشگاه بورس را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. البته جای شکرش باقی است که در نمایشگاه بورس امسال خبری از برگزاری نمایشگاه شکلات و نان نبود.

از بازدیدهای رسمی که بگذریم، دومین نمایشگاه کاریکاتور بورس که سال گذشته برای اولین بار برگزار شده بود، امسال به مانند سال قبل در مکانی حاشیه‌ای و پرت قرار گرفته و چندان مورد استقبال واقع نشده است!

در همین میان به سراغ سعید مستشار، مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار رفته و ارزیابی وی را از ششمین نمایشگاه بازار سرمایه جویا شدیم. وی در این باره گفت: امسال وسعت نمایشگاه به دو برابر سال قبل ارتقا یافته و تعداد شرکت‌کنندگان در آن ۶۵ درصد بیشتر شده است.

وی همچنین از بین‌المللی بودن این نمایشگاه به عنوان امتیازی نسبت به سال‌های قبل یاد کرد و آن را آغازی برای حرکت به سوی جهانی شدن عنوان کرد که ما هم امیدواریم این روند تداوم یافته و در همین جا خاتمه نیابد!

مستشار همچنین از برگزاری بیش از ۱۰۰ کارگاه و برنامه آموزشی در این ۴ روز خبر داد و بخش کاریکاتور را ابزاری ساده برای انتقال مفاهیم بورس به همگان عنوان کرد.

از تمام این مسائل که بگذریم، تعداد بازدیدکنندگان در نخستین روز نمایشگاه چندان زیاد نبود که علت آن به نظر تقارن برگزاری آن با نمایشگاه بین‌المللی کتاب و همچنین در جریان بودن معاملات بازار سهام است و شاید بتوان به این موضوع دلخوش بود که افراد زیادی خواهان بازدید از این نمایشگاه بودند اما کتابخوانی به آنان این مجال را نداد! افزون بر این، حداقل باید امیدوار بود که اگر فرهنگ‌سازی در زمینه بورس و سهام به جایی نرسد، سرانه مطالعه در کشور افزایش یابد!

البته یادمان رفت به حضور قوی روزنامه دنیای اقتصاد در نمایشگاه ششم اشاره کنیم. امسال نیز غرفه روزنامه بیشتر از سال‌های قبل با استقبال قابل توجه اهالی بازار سهام مواجه شده بود و باز هم این ازدحام جمعیت علاقه‌مندان به صفحات بورس روزنامه بود که در نخستین روز برگزاری نمایشگاه در غرفه روزنامه قابل رصد بود.

البته ما در سه روز آینده و تا پایان برگزاری نمایشگاه نیز در سالن خلیج فارس غرفه ۳ منتظر حضور جامعه سهامداری خواهیم بود.