از دارالفنون تا جنب پل حافظ

مجید اسکندری

امیرکبیر هیچ گاه موفق نشد حتی شاهد آغاز به کار «دارالفنون» باشد اما هنوز بعد از گذشت حدود یک قرن از تاسیس این مرکز علمی، فارغ‌التحصیلان آن در این سو و آن سوی مرزها به افتخارآفرینی مشغولند.

همه آنهایی که به هر شکل با بازار سرمایه در ارتباطند، نام یکی از صدها فرزند «دارالفنون» را شنیده‌اند و کم و بیش با فعالیت او آشنایند. هرگاه سخن از برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی به میان می‌آید، بی‌اختیار اذهان به یاد «احمد مهجوری» می‌افتد. مردی که بحق باید از او با عنوان «پدر مجامع» یاد کرد. کسی که تسلطش در حوزه حسابداری صورت‌های مالی شرکت‌ها و پاسخگویی به ابهامات سهامداران در مجامع شرکت‌های بورسی، مثال‌زدنی است. مهجوری متولد ۱۳۲۴ تهران، تحصیلات مقدماتی خود را در دارالفنون در سال ۱۳۴۳ به پایان رساند و طی سال‌های ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۸ به ادامه تحصیل در «موسسه عالی حسابداری ایران» پرداخت. او سپس برای تکمیل تحصیلات خود به انگلستان رفت و حدود دو سال بعد، با اخذ فوق‌لیسانس در رشته مدیریت مالی و بازرگانی فارغ‌التحصیل شد و به عضویت پیوسته انجمن حسابداران خبره انگلستان درآمد. مهجوری کار در حوزه حسابداری را در سال ۵۱ با فعالیت در یک موسسه حسابرسی آغاز کرد و چندی بعد به عنوان مدیر حسابرسی داخلی گروه صنعتی خاور (ایران خودرو دیزل) به حوزه صنعت و بازار سرمایه پا گذاشت. فعالیت او با ورود به شرکت‌های بازرگانی و در فاصله سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ در سمت‌های مدیرعامل شرکت بازرگانی پامیر، مدیر مالی نمایندگی شرکت «مانسمان» آلمان در ایران و مدیرعامل شرکت ایرانی- آلمانی «پاساوان ورکه» ادامه یافت. مهجوری پس از انقلاب در جایگاه مدیرعامل شرکت جامکو قرار گرفت و مدتی نیز مدیرعامل صنایع چوب فرنیاکو از شرکت‌های وابسته به بانک صادرات بود. مدیر حسابرسی گروه صنعتی بلا، مدرس حسابداری و بازرگانی مرکز آموزش کشاورزی اصفهان از دیگر پست‌های اوست. مهجوری فعالیت خود را پس از رونق مجدد بازار سرمایه در این بازار از سر گرفت و طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۹ به عنوان معاون مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی، مدیر ستاد مجامع این گروه و مشاور امور مشارکت‌های سرمایه‌گذاری بانک ملی معرف حضور همه فعالان بورس بود. طی دوره یادشده در شرکت‌های سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار، سیمان کویر کاشان و سیمان فراز فیروزکوه که هر سه با مشارکت شرکت «هلسیم» سوئیس تاسیس شده بود به عنوان عضو هیات مدیره نیز فعالیت می‌کرد.

مهجوری همچنین عنوان مشاور هیات مدیره گروه صنعتی ایران خودرو دیزل و عضو هیات مدیره شرکت توسعه صنایع سیمان سیدکو را در پرونده فعالیت خود در بازار سرمایه به همراه دارد. او در حال حاضر در هلدینگ پتروشیمی غدیر مشغول فعالیت است و با کوله‌باری آکنده از تجربه ۴۰ساله فعالیت در حوزه مالی و حسابداری راهگشای بسیاری مسائل مطرح در بازار سرمایه ایران است. مهجوری در بیان نظرات خود در زمینه تقسیم سود شرکت‌ها، شش عامل را موثر می‌داند که عبارتند از: اهداف توسعه‌ای، رسیدن به EPS شرکت‌های مادر، وضعیت نقدینگی شرکت و شیوه عملیات بازرگانی، موارد بازدارنده، استفاده از مزایای مالیاتی و موارد تحت تاثیر حرکت‌های بازار سرمایه. او معتقد است: توصیه به تقسیم سود کم یا علاقه‌مندی برخی از سهامداران به تقسیم سود هر چه بیشتر، هیچ کدام دارای رویکرد استدلالی و علمی نیست.»

دنیای اقتصاد ضمن ارج نهادن بر فعالیت ارزشمند و ۴۰ساله این کارشناس ارشد بازار سرمایه در انتظار توسعه روزافزون این بازار در سایه این بزرگان است.