دنیای اقتصاد- موج سنگین واگذاری سهام واحدهای دولتی موسوم به خصوصی‌سازی از 13 روز دیگر با عرضه 5/2درصد از سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی، آغاز می‌شود. موج سنگینی که تا پایان آن در سال‌جاری 230 شرکت دولتی به ارزش 4هزار و 200میلیارد تومان واگذار خواهد شد.

موج اول واگذاری ۲/۴هزار میلیارد تومانی کشتیرانی، بانک ملت،مخابرات و ...
گروه بورس - موج سنگین واگذاری سهام واحدهای دولتی موسوم به خصوصی‌سازی از 13 روز با دیگر عرضه 5/2درصد از سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی، آغاز می‌شود.
موج سنگینی که براساس اظهارات رییس سازمان خصوصی‌سازی در یک برنامه تلویزیونی در شب اولین روز هفته جاری، تا پایان آن در سال‌جاری ۲۳۰ شرکت دولتی به ارزش ۴هزار و ۲۰۰میلیارد تومان واگذار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما براساس خبرهای متعددی که از سوی خبرگزاری‌ها منتشر شده است، دولت تصمیم دارد امسال سهام 230 شرکت تحت پوشش خود را واگذار کند.رییس سازمان خصوصی‌سازی، مسوول سازمانی که این روزها سازمان متبوعش با شایعه انحلال روبه‌رو است، در یک برنامه خبری تلویزیونی گفت: امسال 95درصد از واگذاری‌های از طریق بورس انجام خواهد شد.
کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که بورس تهران به دلیل کمبود نقدینگی، آمادگی دادوستد و انجام موفقیت‌آمیز این میزان عرضه را ندارد.
کردزنگنه که روز گذشته در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد:‌ «خبری از انحلال سازمان خصوصی‌سازی نشنیده است،وی در برنامه خبری تلویزیونی دلیل اصلی تمرکز واگذاری از طریق بورس تهران رااین گونه تعبیر کرد:«سعی کرده‌ایم از روش مذاکره که مشکلاتی را به وجود خواهد آورد، پرهیز کنیم.»
کردزنگنه همچنین در مصاحبه دیگری با خبرگزاری «ایسنا» درباره موج اول واگذاری سهام واحدهای دولتی گفت: ۵/۲درصد سهام کشتیرانی در ۲۸ اردیبهشت‌ماه، پنج درصد پالایشگاه اصفهان در پنجم خرداد و پنج درصد شرکت مخابرات در ۲۲ خرداد از طریق بورس واگذار می‌شوند. افزون بر این، این مقام دولتی افزود: «واگذاری پنج درصد بانک ملت در ۲۹ خرداد و بانک صادرات در ۱۷ تیر صورت می‌گیرد.»کردزنگنه با اشاره به جلسات هیات عالی واگذاری گفت: در این جلسه واگذاری بلوکی سه شرکت فولاد خوزستان، فولاد خراسان و پنج درصد ملی مس از طریق بورس تصویب شد.
واگذاری سهام 10 نیروگاه
در همین حال مدیران سازمان‌های خصوصی‌سازی، بورس و وزارت نیرو به بررسی واگذاری نیروگاه‌ها نیز پرداختند.در این جلسه احمدیان، معاون وزیر نیرو از سازماندهی ۱۰ نیروگاه در قالب ۱۰ شرکت سهامی عام خبر داد. به گفته وی بخشی از دارایی‌های نیروگاه به عنوان سرمایه و بقیه دارایی در قالب عقد اجاره به شرط تملیک به این شرکت‌ها واگذار شده و برق تولیدی این نیروگاه‌ها در بورس برق و به قیمت‌های آزاد عرضه می‌شود و قراردادهای فروش به صورت (Take or Pay) است، به این معنی که اگر نیروگاه در حالت آماده باشد نیز وجوهی را طبق قرارداد دریافت خواهد کرد. بر اساس این گزارش در این نشست چگونگی قیمت‌گذاری سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها، پروانه بهره‌برداری آنها و این موضوع که هزینه مالی اقساط اجاره طبق ماده ۱۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم قابل قبول نیست از موضوعاتی بود که به بحث گذاشته شد. در این نشست، کرد زنگنه با تاکید بر این که ورود نیروگاه‌ها به بورس مستلزم ایجاد تیمی مخصوص برای پیگیری موضوعات آماده سازی، تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز بورس و احراز شرایط پذیرش است، خواستار عنایت ویژه مسوولان وزارت نیرو به این مهم شد. علی صالح‌آبادی،رییس سازمان بورس نیز با تاکید بر نقش شفافیت اطلاعات در بورس، خواستار پیگیری تعیین تکلیف سوخت نیروگاه‌ها، نحوه تحویل برق تولیدی به دولت که خریدار انحصاری است و نیز نحوه پرداخت در شرایط آماده بودن نیروگاه شد.
رییس شرکت بورس نیز گفت:«در اولین گام ضرورت دارد درخواست پذیرش نیروگاه‌ها به بورس اوراق بهادار تهران ارائه شود تا در جلسات کارشناسی و با کمک مشاورین پذیرش نقشه راه ورود این شرکت‌ها به بورس آماده و اقدامات لازم انجام شود.»
علی رحمانی ضمن استقبال از نحوه انتقال اموال و ماشین‌آلات نیروگاه‌ها به این شرکت‌ها بیان کرد:«در واقع بخش عمده‌ای از دارایی‌های این شرکت‌ها از طریق لیزینگ (اجاره به شرط تملیک) تأمین شده و جذب سهام آنها در بورس تسهیل شده است و اهرم مالی اگرچه منجر به ریسک مالی می‌شود، ولی مطمئنا خریداران به این مزیت عنایت خواهند داشت.» علی رحمانی افزود: به هرحال به‌گونه‌ای باید عمل شود که ریسک اقتصادی (کسب و کار) و ریسک اطلاعاتی برای سرمایه‌گذاران به سطح قابل قبولی کاهش یابد.این گزارش می‌افزاید: اساسنامه ده نیروگاه در قالب شرکت سهامی عام مصوب هیات وزیران در پایان سال ۱۳۸۶ به تصویب شورای نگهبان رسیده و عملیات انتقال دارایی‌ها در سال ۱۳۸۷ تکمیل خواهد شد. به دلیل این که در گذشته این نیروگاه‌ها به شکل شرکت‌های مستقل فعالیت نداشته‌اند، لازم است صورت‌های مالی دو سال گذشته آنها شبیه‌سازی و ارائه شود. علاوه بر این ثبت این شرکت‌ها که طبق قانون تشکیل شده‌اند، در اداره ثبت شرکت‌ها و نیز سازمان بورس و اوراق بهادار انجام خواهد شد. وی ادامه داد: دریافت پروانه بهره‌برداری انتقال مالکیت زمین‌ها و ساختمان‌ها به شرکت‌های تازه تاسیس عقد قراردادهای بلندمدت تامین سوخت و فروش برق تولیدی و ارائه بودجه سال ۱۳۸۷، تاییدیه حسابرسی در خصوص استقرار سیستم‌های اطلاعاتی و حسابداری مطلوب در این شرکت‌ها از دیگر اقداماتی است که برای ورود این شرکت‌ها به بورس انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بورس با بیان اینکه ورود این صنعت به بورس اوراق بهادار تهران به تنوع بازار و ایجاد فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری کمک می‌کند، پیش‌بینی کرد: نیروگاه‌ها مراکز سوددهی هستند و سهام آنها به راحتی در بازار به فروش خواهد رسید.