شاخص بازده نقدی روی ۴۴ هزار

پایان بهار باشکوه بازار سرمایه

دنیای اقتصاد - در حالی که سرمایه‌های جدید این روزها وارد بورس تهران شده است، معامله‌گران بورس تهران برای عرضه سهم جدید در بازار سهام کشور لحظه‌شماری می‌کنند. معامله‌گران بورس تهران چشم‌انتظار سهام جدید

گروه بورس- در حالی که سرمایه‌های جدید این روزها وارد بورس تهران شده است، معامله‌گران بورس تهران برای عرضه سهم جدید در بازار سهام کشور لحظه‌شماری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ما، در شرایطی که عرضه سهام مخابرات پشت سد رعایت استانداردهای مالی پذیرش سهام بورس تهران معلق مانده و نمی‌توان زمان دقیقی برای ورود آن به بورس اعلام کرد، معامله‌گران چشم‌انتظار عرضه سهام جدیدالورود به بورس تهران هستند. عاملی که وضعیت بورس تهران را نسبت به گذشته ممتاز کرده است، شرایط عمومی و جایگاه بورس تهران در اقتصاد کشور است.

هم‌اکنون بازار سرمایه کشور از زمان آغاز به کار دولت نهم در موقعیتی قرار گرفته است، که از سال ۸۴ یعنی از زمان تشکیل دولت وقت آن را تجربه نکرده است. خواسته یا ناخواسته دولت از اواخر سال گذشته تدابیری اتخاذ کرد که رشد پیچشی قیمت مسکن تا اندازه‌ای اندک متوقف شده است. اعطای تسهیلات مسکن از سوی بانک‌ها متوقف شده است و با اجرای بخشی از سیاست‌های پولی بسته سیاستی، جریان عرضه پول از مبادی بانکی مهار شده است.

همچنین مداخله دولت در کنترل بازار سکه و ارز را نیز نباید از نظر دور داشت. دولت از این نظر حرکت جریان سرمایه در بازارهای بدیل و جایگزین بورس اثر گذاشته است.

حال در شرایطی که بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران نسبت به سایر بازارها در سه ماهه اول سال‌جاری تقویت شده و طی سه ماه اول سال به ۳/۱۷درصد رسیده است که سایر بازارهای از چنین میزان سوددهی برخوردار نیستند. همین مساله باعث تغییر مسیر سرمایه‌ها به سوی بورس تهران شده است. حال اگرچه ورود سرمایه‌های جدید باعث رشد قیمت تمام سهم‌ها نشده است، اما به دلیل جذابیت شماری از سهام و تمرکز روی آنها، احتمال شکل‌گیری حباب قیمتی روی این گروه از سهام وجود دارد. این نگرانی در اظهارات جدید مدیرعامل شرکت بورس تهران نیز به چشم می‌خورد.

وی در بخشی از مصاحبه اخیر خود از نبود کشش قیمتی برای برخی از سهم‌ها و احتمال وقوع حوادث سال ۸۲ (در خصوص شکل‌گیری حباب قیمتی) هشدار داده بود. بنابراین به نظر می‌رسد که هرچه سریع‌تر سازمان خصوصی‌سازی باید سهام دراختیار خود را در بازار عرضه کند تا علاوه بر از بین بردن احتمال حباب قیمتی روی برخی از سهم‌های مشخص، شرایط را برای روان شدن بازار و جذب سرمایه‌های بدون برنامه در جامعه را فراهم کند.