تبعات ارزان‌سازی دلار در بورس

دنیای اقتصاد - سرانجام با پذیرش تعهد شرکت مخابرات از سوی وزارت اقتصاد، شرایط برای ورود و پذیرش شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگ‌ترین شرکت دولتی قابل واگذاری در چارچوب اصل ۴۴ فراهم شد. پیش از این سه شرط از سوی شرکت بورس برای عرضه این سهام تعیین و شرکت مخابرات ملزم به رعایت این شروط شده بود. وزارت اقتصاد تعهد داد

شرایط برای عرضه «مخابرات» هموار شد

گروه بورس- مجید اسکندری - سرانجام با پذیرش تعهد شرکت مخابرات از سوی وزارت اقتصاد، شرایط برای ورود و پذیرش شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگ‌ترین شرکت دولتی قابل واگذاری در چارچوب اصل ۴۴ فراهم شد.

به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان نماینده دولت، براساس قانون اصل ۴۴ که در هفته جاری به دولت ابلاغ شد، طی تعهدی شرط شرکت بورس در خصوص پرداخت بدهی‌های احتمالی شرکت مخابرات در آینده را پذیرفت. پیش از این در جریان اقدامات لازم برای واگذاری سهام شرکت مخابرات ایران، سه شرط از سوی شرکت بورس برای عرضه این سهام تعیین و شرکت مخابرات ملزم به رعایت این شروط شده بود. یکی از شروط سه‌گانه شرکت بورس برای عرضه سهام مخابرات، تعهد شرکت مخابرات برای پرداخت بدهی‌های احتمالی این شرکت پیش از واگذاری است، اما پذیرش این شرط تا روز گذشته بین دستگاه ها مورد مناقشه بود، به گونه‌ای که وزیر ارتباطات شرکت مخابرات را از این پس منفک از این وزارتخانه دانست.

محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات روز یکشنبه پس از جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت: مخابرات نباید این تعهد را بدهد، زیرا این شرکت به وزارت امور اقتصادی و دارایی منتقل شده و وزارتخانه یاد شده باید تعهد پرداخت بدهی‌های احتمالی پیش از واگذاری را بدهد. این گفته وزیر ارتباطات، در شرایطی بیان شده که سازمان خصوصی‌سازی همه تلاش خود را برای واگذاری این شرکت عظیم دولتی به کار گرفته و از سوی دیگر شرکت بورس نیز رعایت همه موارد قانونی را شرط عرضه سهام مخابرات عنوان کرده است.

از دیدگاه وزیر ارتباطات، وزارت اقتصاد مالک شرکت مخابرات است و مسوولیتی متوجه وزارتخانه متبوع وی نیست.سلیمانی معتقد است: تعهد یاد شده باید در هیات دولت تصویب شود.حال برخی از تحلیل گران بر این باورند وزارت ارتباطات در قبال «الزامات پس از واگذاری» که یکی از مولفه‌های خصوصی‌سازی به شمار می‌رود، باید مسوولیت بیشتری احساس کند، اما در هر صورت پذیرش این تعهد توسط وزارت اقتصاد به منزله هموار شدن راه ورود مخابرات به بازار سرمایه محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، اعلام صورت‌های مالی حسابرسی شده از سوی سازمان حسابرسی یکی دیگر از شروط شرکت بورس بود که روز گذشته تحقق بخشی از آن نیز اعلام شد.

صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد:‌ سرمایه این شرکت توسط سازمان حسابرسی تایید شده و نیز پیش‌بینی سود هر سهم شرکت در سال ۸۷ نیز برای تایید به این سازمان ارسال شده است. وی با بیان این مطلب اظهار کرد: افزایش سرمایه مخابرات ایران که در ابتدا ۳۶هزار و ۹۰۰میلیارد ریال بود و پس از آن به ۴۵هزار و ۸۰۰میلیارد افزایش یافت، در سازمان حسابرسی تایید شد.

او با تاکید بر این که شرکت مخابرات ایران در تعیین ارزش هر سهم دخالتی ندارد، گفت: این پیش‌بینی ۱۷۱ ریال به ازای هر سهم ۱۰۰۰ ریالی است.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در پایان اظهار کرد: این پیش‌بینی توسط شرکت مخابرات تهیه و بنابر درخواست بورس به سازمان حسابرسی برای تایید ارسال شده است.