مازاد عرضه مخابرات بلوک‌های مدیریتی را دچار مشکل می‌کند
عکس: حمید جانی‌پور
گروه بورس - علیرضا باغانی: رییس سازمان بورس عرضه موفق و بی‌سابقه ۳۴۴میلیارد تومانی مخابرات ایران را مرهون پیگیری خبری رسانه‌ها عنوان کرد.

دکتر علی صالح‌آبادی که همزمان با فرا رسیدن روز خبرنگار در نشستی خبری شرکت کرده بود، افزود: پیگیری رسانه‌ها درباره عرضه مخابرات و تاخیرهای انجام شده در این عرضه بزرگ موجب شد بازار نسبت به عرضه سهام این شرکت حساس شده و در انتظار آن باشد و همین موضوع موجب شد مخابرات به شکل کم‌سابقه‌ای در بورس عرضه و خریداری شود.
بورس جدیدی به نام OTC
وی با اشاره به برگزاری مجمع موسسان شرکت فرابورس ایران در هفته گذشته گفت: OTC بورس جدیدی با تمام جزئیات و مقررات است که می‌تواند به بازار مناسبی برای سهام شرکت‌های خارج از بورس تبدیل شود.
مزایده‌ها در فرابورس ایران
سخنگوی بورس ادامه داد: طی هماهنگی به عمل آمده با سازمان خصوصی‌سازی قرار است مزایده‌هایی که به صورت عمده از سوی این سازمان انجام می‌شود، از طریق OTC صورت گیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که زمان رسمی آغاز به کار OTC چه زمانی است، گفت: ‌در تلاش هستیم در نیمه شهریور ماه سال‌جاری، بازار فرابورس طی مراسمی رسمی با حضور وزیر اقتصاد راه‌اندازی شود.
ذوب‌آهن در راه بورس
رییس سازمان بورس درباره عرضه‌های بعد از مخابرات ایران گفت: ذوب‌آهن اصفهان که دارای سرمایه هزار میلیارد تومانی است شرایط لازم برای عرضه را احراز کرده و به نظر می‌رسد این سهام به زودی عرضه شود. در روزهای آتی هم بحث پذیرش سهام ذوب‌آهن بررسی خواهد شد.
وی از امضای تفاهمنامه‌ای با سازمان سرمایه‌گذاری خارجی خبر داد که طی آن سرمایه‌گذار خارجی برای خرید سهام شرکت‌های ایرانی با دریافت مجوز اولیه می‌تواند حضور پیدا کند و در صورت برنده شدن در رقابت، این مجوز اولیه تمدید و نهایی می‌شود. او از تفاهم با بورس قرقیزستان به عنوان یکی از دیگر اقدامات انجام شده از سوی سازمان متبوعش یاد کرد.
پذیرش 6 شرکت از 188 شرکت
رییس سازمان بورس در بخش دیگری از اظهاراتش از پذیرش تنها ۶ شرکت از ۱۸۸ شرکت دولتی قابل پذیرش در بورس خبر داد و گفت: از ۵۳۱ شرکت دولتی، ۱۸۸ شرکت بررسی کامل شده است و ۱۶۲ شرکت هم غیرقابل پذیرش تشخیص داده شده‌اند. افزون بر این ۱۰ شرکت نسل سوم نیز (شرکت‌های مادر) به بررسی بیشتری نیاز داشتند و مابقی این شرکت‌ها هم حاکمیتی و غیرقابل واگذاری شناسایی شدند و در حال حاضر ۶ شرکت پذیرفته شده و مراحل خود را می‌گذرانند.
آخرین وضعیت صندوق‌ها
صالح‌آبادی با اعلام اینکه پنج صندوق سرمایه‌گذاری جدید از سازمان بورس مجوز گرفته‌اند، گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه، بانک سپه، شاداب (کارگزاری راهبرد)، بانک پاسارگاد و بانک تجارت پنج صندوق جدیدی هستند که مجوز خود را گرفته و دو صندوق پذیره‌نویسی خود را نیز به انجام رسانده‌اند، همچنین پنج درخواست جدید برای اعطای مجوز به سازمان بورس واصل شده است، ضمن اینکه صندوق شرکت تامین سرمایه نوین نیز برای هفته دولت پذیره‌نویسی خود را آغاز خواهد کرد.
3 شرکت به دنبال صندوق زمین و ساختمان
وی درباره صندوق‌های زمین و ساختمان گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس این صندوق‌ها به عنوان نهاد مالی شناخته می‌شوند و موسسات غیرتجارتی هستند و هدف آنها تجهیز منابع برای ساخت و ساز است که بر این اساس تشخیص داده شد که این صندوق‌ها برای تشکیل مدارک پنج‌گانه را احراز کنند.
به گفته وی، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران به همراه سرمایه‌گذاری مسکن و تامین سرمایه امین شرکت‌هایی هستند که می‌خواهند صندوق زمین و ساختمان راه‌اندازی کنند.
شرایط جدید معاملات خارج از ساعت
سخنگوی سازمان بورس ارائه مهلت خارج از ساعت معاملات به برخی از معاملات مربوط به رد دیون دولتی گفت: بر اساس مصوبه‌ای که از شورای بورس دریافت شده، در صورتی که عرضه‌کننده سهام، 95درصد از سهام شرکت را داشته باشد و بابت رد دیون بخواهد بخشی از سهام خود را به شرکت دیگری بدهد، می‌تواند خارج از ساعات معاملات با همان قیمت اولیه این کار را انجام دهد.
وی در این باره توضیح داد: در برخی موارد صندوق‌های بازنشستگی یا سازمان تامین اجتماعی سهامی را بابت رد دیون از دولت دریافت می‌کنند که برای انتقال آن‌ها به شرکت‌های تابعه یا زیرمجموعه‌شان ناچار به حضور در بورس و واگذاری از طریق رقابت بودند، بنابراین درخواست‌هایی وجود داشت که این روند تغییر کند.
از همین رو مصوبه‌ای دریافت شد تا سهامی که بابت رد دیون واگذار شده و شرکت در نظر دارد تا آن را به شرکت‌های تابعه خود واگذار کند (به گونه‌ای که بیش از 95‌درصد مالکیت در اختیار آن شرکت باشد)، خارج از ساعات معاملاتی و به قیمت توافقی داد و ستد شوند.
البته این مصوبه نیازمند یک امضای دیگر (امضای صمصامی- سرپرست سابق وزارت امور اقتصادی و دارایی) است.
معاملات آتی مس در بورس کالا
وی همچنین از پذیرش گوگرد در بورس کالا خبر داد و گفت: «معاملات آتی مس کاتد نیز روز گذشته برگزاری جلسه پذیرش داشت تا روند پذیرش آن تکمیل شود.
تاکنون هم دو آزمون معامله‌گری «فیوچر» برگزار شده که در مرحله اول 32 داوطلب شرکت کردند و 12 نفر حدنصاب قبولی را کسب کردند. در آزمون دوم هم که 18 مرداد ماه برگزار شد، 315 داوطلب شرکت کرده بودند.»
حذف حجم مبنا برای سهام دارای بازار‌ساز
صالح‌آبادی اضافه کرد: در حال حاضر 110 شرکت در سیستم‌ کدال حضور دارند که 30 شرکت طی یک ماه اخیر به این مجموعه اضافه شده‌اند.
او درباره فعالیت شبکه کارگزاری بورس تهران گفت: سیاست سازمان بورس تلاش در جهت گسترش فعالیت شرکت‌های کارگزاری
است.
به طوری که یک شرکت کارگزاری می‌تواند ۱۰ فعالیت متنوع، از جمله معاملات سهام و اوراق مشارکت، کارگزار معرف، سبدگردانی اختصاصی، دارنده صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازارگردانی، انجام معاملات فیوچر، فعالیت در بازار فرابورس، انجام معاملات کشاورزی، معاملات فلزات و معاملات پتروشیمی را انجام دهد.
به علاوه دستورالعمل بازارگردانی به شیوه جدید هم به بازار منعکس شده است. به طوری که حجم مبنا برای شرکت‌هایی که دارای بازارگردان هستند، حذف می‌شود.
وی با بیان این که طی یک ماه گذشته مجوز دو کارگزاری لغو شده است، تصریح کرد: کارگزاری پیشگامان بازار نوین در سمنان و پیشتازان تمدن پارس در شیراز لغو امتیاز شدند؛ چرا که به تعهدات خود عمل نکرده بودند. البته پیش از لغو مجوز دولتی در فرآیند تعلیق بودند، اما در نهایت از لیست کارگزاران مجاز حذف شدند.
صالح‌آبادی همچنین گفت: عمده مجامع سالانه شرکت‌ها در تیرماه برگزار شد. این در حالی است که امسال 444 شرکت اقدام به برگزاری مجمع کردند. همچنین هفت مجوز افزایش سرمایه به مبلغ 11هزار و 198میلیارد ریال صادر شده است.
خیلی از بورس‌ها پیش‌بینی سود اعلام نمی‌کنند
صالح‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد درباره چگونگی نظارت بورس بر انحراف اطلاعاتی شرکت‌هایی که به تازگی وارد بورس شده‌اند از جمله مخابرات، کشتیرانی و ... گفت: بیایید از طرف دیگری هم به قضیه نگاه کنیم. فرض کنید اگر شرکت‌ها پیش‌بینی سود بالایی اعلام کنند، در صورت پوشش ندادن آن سهامداران متضرر خواهند شد.
به طور مثال در مورد شرکت ملی مس پیش‌بینی EPS با محافظه‌کاری اعلام شد؛ چرا که افزایش یا کاهش قیمت‌های جهانی می‌تواند اثر زیادی را در سودآوری سهام مس داشته باشد.
وی ادامه داد: طی مذاکر‌اتی که با بسیاری از کشورها داشتیم به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از آنها پیش‌بینی EPS اعلام نمی‌کنند، بلکه تنها اطلاعات و مفروضات را در اختیار بازار گذاشته و تحلیل را به آنها واگذار می‌کنند.
مردم سهام صندوق‌ها را بخرند
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص این که مردم چگونه باید مفروضات و اطلاعات شرکت‌ها را به دست آورده و تحلیل کنند، گفت: پیشنهاد ما این است که مردم از طریق صندوق‌ها وارد کار شوند و با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها در بازار سرمایه عمل کنند.
وی تصریح کرد: سهامداران نباید تنها به EPS شرکت‌ها توجه کنند و آن را ملاک عمل خود قرار دهند.
تاکید سازمان بورس برعرضه اولیه 20درصدی
صالح‌آبادی درپاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد درخصوص اینکه میزان عرضه‌های اولیه شرکت‌‌های دولتی که به بورس آمده‌اند تنها ۵درصد است و چرا همان ابتدا ۲۰درصد سهام شناور آزاد آنها عرضه نمی‌شود، گفت:
سازمان بورس همواره برعرضه 20درصدی تاکید داشته است، البته این موضوع به ابعاد یک شرکت بستگی دارد.
وی افزود: هنگامی که قرار است شرکتی وارد بورس شود، قبل از ورود، شرایط بازار ارزیابی می‌شود و متناسب با اوضاع بازار، میزان سهام عرضه شده تعیین می‌شود.
رییس سازمان بورس خاطرنشان کرد: درمورد سهام مخابرات، بحث‌های دیگری هم وجود داشت که اگر بیشتر از پنج درصد عرضه می‌شد، ممکن بود عرضه بلوک‌های مدیریتی آن با مشکل روبه‌رو شود، البته شرکت قول داده که مجوز عرضه بیش از پنج‌درصد را اخذ کند.
صالح‌آبادی با بیان این مطلب که وزیر جدید اقتصاد از سازمان بورس درخواست کرده تا از اثرات طرح تحول اقتصادی در بازار سرمایه بررسی و گزارشی تهیه شود، تاکید کرد: علاوه بر حمایت‌های نظری، وزیر جدید به صورت ملموس از بازار سرمایه حمایت عملی کرده به طوری که لایحه دو فوریتی مربوط به مالیات ابزارهای جدید و ماهیت اشخاص حقوقی در حال پیگیری بوده و بعداز ظهر امروز در این رابطه با وی جلسه‌ای برگزار خواهد شد.
وی گفت: این لایحه سه ماده‌ای با عنوان توسعه ابزارها و نهادهای مالی در بازار سرمایه‌ شامل مشخص شدن شخصیت حقوقی صندوق‌ها، حل شدن مالیات صندوق‌ها و مالیات بازار فرابورس و دیگر ابزارهای جدید است که در صورت تصویب آن در دولت و مجلس، حرکت‌های توسعه‌ای بازار سرمایه بیش از گذشته خواهد بود. وی گفت: از سوی دیگر با تصویب این طرح موضوع مالیات ابزار جدید صکوک و دیگر ابزارها نیز برطرف خواهد شد.
وی تاکید کرد: وزیر جدید اقتصاد اشراف کاملی به حوزه بورس داشته و کمک‌های مثبتی را به این بازار خواهد کرد. وی درباره دیدگاه وزیر جدید اقتصاد درباره بازار سرمایه گفت: وی از گذشته در جلسات شورای عالی بورس حضور داشته و در جریان ۹۰ درصد کارهای مربوطه بوده و علاقه وافری به بازار سرمایه دارد و می‌خواهد به این بازار کمک کند که صرف این نوع نگرش می‌تواند در تصمیمات کلان دولت به کمک‌های مطلوبی بیانجامد.