شرط بزرگ فولادسازان برای افزایش نرخ کنسانتره

سنگ‌آهنی‌ها کمک به صندوق بازنشستگی فولاد را تقبل کنند گروه بورس- علیرضا باغانی: در حالی که بیش از سه هفته از برگزاری نشست‌های مشترک تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن بر سر افزایش نرخ این محصول می‌گذرد، گفته می‌شود در هفته جاری طی توافقی که حاصل برگزاری همین جلسات است، افزایش نرخ ۳۰درصدی سنگ‌آهن نهایی می‌شود.

براساس اخبار رسیده، این افزایش نرخ بر مبنای نرخ جدید سنگ‌آهن در ابتدای سال جاری انجام خواهد شد به طوری که کنسانتره چادرملو بر مبنای نرخ ۵۶هزار تن، ۳۰درصد رشد قیمت خواهد داشت و سنگ‌آهن گل‌گهر نیز براساس قیمت ۴۳هزار تومانی همین میزان رشد قیمت را تجربه خواهد کرد. این در حالی است که در سال گذشته قیمت کنسانتره چادرملو ۴۸هزار تومان و قیمت سنگ‌آهن گل‌گهر ۳۷هزار تومان بوده است.

دولت تابع توافق طرفین

مرتضی علی‌اکبری، مدیرمالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز در این باره می‌گوید: براساس اخبار رسیده از جلسه‌هایی که میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برگزار شده، در ظاهر طرفین بر سر افزایش نرخ ۳۰درصدی به توافق رسیده‌اند. وی در پاسخ به این پرسش که «ایمیدرو» چه موضعی بر سر افزایش نرخ سنگ‌آهن دارد، گفت: افزایش نرخ سنگ‌آهن موضوعی است که باید بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان صورت گیرد و دولت نیز توافق حاصل از نشست‌های برگزارشده را قبول خواهد داشت.

وی درباره رقم دقیق افزایش نرخ سنگ‌آهن گفت: تصمیم‌گیری در مورد افزایش نرخ، مراحل نهایی خود را می‌گذراند و به نظر می‌رسد که به‌زودی این موضوع نهایی ‌شود. او در پاسخ به پرسش دیگری که آیا افزایش نرخ، راهی برای آزادسازی کامل نرخ سنگ‌آهن و ورود این محصول به بورس است،‌ گفت: مراحل ورود سنگ‌آهن به بورس در حال طی شدن است و امیدواریم که در سال آینده این محصول وارد بورس کالا شود.

او درباره تاثیر افزایش نرخ ۳۰درصدی سنگ‌آهن در EPS‌ «ومعادن» گفت: به طور قطع در پی افزایش نرخ نه تنها EPS سال جاری معادن و فلزات، بلکه EPS سال آتی سرمایه‌گذاری امید نیز رشد خواهد داشت.

علی‌الحساب ۶۵هزار تومان

از سوی دیگر احمدزاد اصل رییس هیات‌مدیره چادرملو، افزایش نرخ سنگ‌آهن را بیش از ۷۲ هزار تومان برای هر تن عنوان می‌کند.

به گفته وی، گرچه در بودجه چادرملو فروش سنگ‌آهن رقمی معادل ۵۶هزار تومان پیش‌بینی شده، اما در قراردادهای علی‌الحساب، کنسانتره به فولادسازها در ارقامی معادل ۶۰ تا ۶۵هزار تومان هم‌اکنون فروخته می‌شود، بنابراین درخواست سنگ‌آهنی‌ها افزایش نرخی بیش از ۳۰درصد است، تا جایی که بتوانند محصول خود را در ارقامی بیش از ۸۵هزار تومان بفروشند.وی افزود: هر توافقی که بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن صورت گیرد، در سال ۸۷ ملاک عمل قرار خواهد گرفت و این راهی است برای ورود سنگ‌آهن به بورس و قیمت‌گذاری براساس عرضه و تقاضا.احمدزاد مذاکرات تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن را مثبت و سازنده دانست و گفت: دو طرف برای افزایش نرخ سنگ‌آهن موافق هستند و از تعامل لازم برخوردارند.وی اضافه کرد: در مذاکرات افزایش نرخ سنگ‌آهن، درخواست‌هایی از سوی مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن مطرح شد که طی آن خواستار پرداخت بخشی از کمک‌هایی بودند که به صندوق باز نشستگی فولاد پرداخت می‌کنند تا از این طریق، پرداخت این کمک‌ها در کنار افزایش نرخ مشکلی برای آنها ایجاد نکند.

توافق ضمنی

اما نوریان مدیرعامل چادرملو نیز درباره افزایش نرخ سنگ‌آهن گفت: مذاکرات در رابطه با رشد قیمت کنسانتره ادامه دارد و در این زمینه توافقاتی ضمنی به عمل آمده است.

به اعتقاد وی، ۱۰درصد از قیمت شمش حق تولیدکنندگان سنگ‌آهن است و آنها باید همگام با رشد قیمت شمش رشد قیمت محصول خود را شاهد باشند.

بنابراین به نظر می‌رسد، افزایش نرخ سنگ‌آهن در سطح ۳۰درصد منطقی است.وی ابراز امیدواری کرد: افزایش نرخ سنگ‌آهن به زودی عملی شود و به طور قطع این موضوع بر روی سود فولادی‌ها تاثیرگذار نخواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش ۳۰درصدی نرخ کنسانتره سنگ‌آهن چه تاثیری بر پیش‌بینی سود چادرملو می‌گذارد، گفت: با توجه به تولید ۶میلیون تن کنسانتره در چادرملو به نظر می‌رسد تاثیر افزایش نرخ بر پیش‌بینی سود شرکت در سطح قابل توجهی باشد.

افزایش مشروط نرخ کنسانتره

در همین حال یک منبع آگاه در فولاد مبارکه اصفهان توافق بر سر افزایش ۳۰درصدی نرخ سنگ‌آهن را رد کرد.وی گفت: به نظر می‌رسد بحث‌هایی که در رابطه با نهایی شدن افزایش نرخ سنگ‌آهن مطرح می‌شود، بیشتر به خاطر بهبود وضعیت سهام سنگ‌آهنی‌ها در بورس تهران باشد.

وی افزود: مذاکرات بر سر نرخ نهایی سنگ‌آهن همچنان ادامه داشته و چیزی قطعی نشده است.

او در پاسخ به این پرسش که دولت چه موضعی در رابطه با افزایش نرخ سنگ‌آهن دارد،‌ گفت: گرچه مذاکرات در این رابطه به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سپرده شده، اما به دلیل آثاری که این افزایش نرخ‌ها در قیمت تمام‌شده فولاد دارد، به نظر می‌رسد دولت با انتظاراتی که سنگ‌آهنی‌ها دارند، موافقت نکند.وی درباره شرایط پیشنهادی افزایش نرخ سنگ‌آهن توسط فولادی‌ها گفت: برای افزایش نرخ سنگ‌آهن به تولیدکنندگان پیشنهاد شد به اندازه کمکی که فولادسازان سالانه به صندوق‌های بازنشستگی می‌کنند، افزایش نرخ داشته باشند، که این موضوع از سوی آنها در حال بررسی است.فولاد مبارکه سال گذشته ۱۲۰میلیارد تومان به عنوان کمک به صندوق بازنشستگی فولاد پرداخت کرد و در سال جاری نیز باید رقمی معادل ۸۰ تا ۹۰میلیارد تومان به عنوان کمک به صندوق فولاد پرداخت کند. در صورت توافق این رقم از سوی تولیدکنندگان سنگ‌آهن پرداخت خواهد شد و به همین اندازه آنان نرخ محصولات خود را افزایش می‌دهند.

بحث‌های مربوط به افزایش نرخ سنگ‌آهن، فولادی‌ها از جمله فولاد مبارکه اصفهان را بر آن داشت تا برای کاهش تبعات این اتفاق، نسبت به خرید سهام سنگ‌آهنی‌ها اقدام کنند تا جایی که فولاد در حال حاضر ۵/۷درصد از سهام گل‌گهر و ۹درصد از سهام چادرملو را به صورت مستقیم در اختیار دارد و ۲۴درصد از سهام «ومعادن»، یکی از سهامداران عمده دوقلوهای سنگ‌آهنی بورس تهران را نیز دارا است.