هیچ مشکلی برای واگذاری‌ها وجود ندارد

فارس- معاون سازمان خصوصی‌سازی آخرین وضعیت واگذاری شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ را تشریح کرد و از پیشنهاد اولیه قیمت‌گذاری بلوک ۲۵درصدی سهام پالایشگاه اصفهان برای عرضه عمده در یک ماه آینده خبر داد.

اسماعیل غلامی درباره آخرین وضعیت شرکت‌های مشمول واگذاری از جمله ملی حفاری شمال‌، پالایشگاه‌های نفت تبریز‌، بندرعباس‌، لاوان‌، بانک‌ها و ذوب‌آهن اصفهان توضیحاتی ارائه کرد.

حفاری شمال آماده است

وی در رابطه با واگذاری شرکت ملی حفاری شمال اظهار داشت: مراحل آماده‌سازی این شرکت وابسته به وزارت نفت طی شده و مشکلی در عرضه سهام این شرکت وجود ندارد.

وی ادامه داد: این شرکت برای واگذاری تقریبا آماده است و در جلسه هفته جاری هیات واگذاری در خصوص جزئیات باقی مانده و زمان و شرایط واگذاری تصمیم‌گیری خواهد شد.

پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در اولویت

غلامی درباره واگذاری دیگر شرکت‌های مشمول واگذاری اظهار داشت: در میان شرکت‌‌ها و بنگاه‌های قابل واگذاری مانند شرکت‌های وزارت نفت‌، بانک‌ها و بیمه‌ها و... اولویت با شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی است که در آینده‌ای نزدیک برخی از این دسته شرکت‌ها واگذار خواهند شد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه واگذاری شرکت‌های پالایشگاه تبریز، بندرعباس، تهران و آبادان در اولویت اول قرار دارند، اظهار داشت:‌ پالایشگاه تبریز در مرحله واگذاری قرار دارد و مشکلی برای عرضه ۵درصد از سهام آن در بورس وجود ندارد و این شرکت ظرف چند هفته آینده وارد بورس خواهد شد.

طرح ادغام دو پالایشگاه بندرعباس و لاوان

غلامی در پاسخ به این سوال که با توجه به زیان انباشته ۸/۲۱میلیارد تومانی پالایشگاه لاوان تکلیف واگذاری سهام این شرکت از طریق بورس چه می‌شود؟ اظهار داشت: با توجه به زیان‌دهی کنونی این شرکت و سودآوری آن در آینده، این احتمال وجود دارد که پالایشگاه لاوان به عنوان زیرمجموعه بندرعباس شناخته شود تا این دو شرکت در یکدیگر ادغام شوند‌، در این صورت مشکل زیان‌دهی پالایشگاه لاوان برطرف می‌شود. به گفته غلامی این موضوع فعلا در حد پیشنهاد بوده و براساس بند «هـ» ماده ۱۹ اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم قابل اجرا است.

براساس این بند دولت می‌تواند سهام یک یا چند شرکت مشمول واگذاری را بدون محو شخصیت حقوقی هر کدام به یک شرکت قابل واگذاری (تحصیل واگذاری) دیگر منتقل کند و سپس به وزارت اقتصاد اجازه واگذاری شرکت اصلی (تحصیل کننده) دهد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: در صورت عملی شدن این طرح که به صورت هلدینگ مستقل خواهد بود مشکل واگذاری پالایشگاه لاوان از طریق بورس حل خواهد شد از طرف دیگر زمینه واگذاری هلدینگی شرکت‌های پالایشگاهی فراهم می‌شود.

غلامی تصریح کرد:‌در این صورت و بعد از واگذاری دو شرکت پالایشگاهی تبریز و بندرعباس (که احتمالا با پالایشگاه لاوان ادغام خواهد شد) و کشف قیمت سهام این دو شرکت، ممکن است هنگام واگذاری بلوکی سهام این دو شرکت این شرط گذاشته شود که متقاضی باید سهام هر دو شرکت را در قالب یک بلوک خریداری کند.

زمان تقریبی واگذاری دو شرکت پالایشگاهی

وی در برابر این سوال که در صورت اجرای این طرح، واگذاری اولیه و بلوکی سهام دو شرکت پالایشگاه تبریز و بندرعباس در چه زمان تقریبی رخ خواهد داد، گفت: ‌تا یک ماه آینده واگذاری ۵درصد از سهام پالایشگاه تبریز و سپس در ماه دوم عرضه سهام پالایشگاه بندرعباس انجام خواهد شد تا در ماه سوم واگذاری بلوکی سهام این دو شرکت انجام شود. به گفته غلامی، ادغام دو شرکت پالایشگاه بندرعباس و لاوان به مصوبه دولت نیاز دارد اما این دو شرکت آماده واگذاری هستند.

مشکل واگذاری بانک‌ها همچنان باقی است

معاون سازمان خصوصی‌سازی درباره واگذاری بانک‌ها اظهار داشت: بانک‌های ملت و صادرات در حالی آماده واگذاری و عرضه سهام در بورس هستند که باید دو موضوع ذخایر صندوق‌های بازنشستگی کارکنان و ثبت‌ شرکت به صورت سهامی عام مشخص شود‌، این دو مساله بر عهده سازمان خصوصی‌سازی نیست. غلامی افزایش سرمایه بانک‌ها و فروش سهام حق تقدم در بورس را طرحی خواند که ممکن است اجرایی شود.

واگذاری ذوب‌آهن منتظر مشخص شدن دو موضوع

وی در خصوص عرضه سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان در بورس گفت: تمام مراحل آماده‌سازی و واگذاری این شرکت وابسته به وزارت صنایع انجام و تعهدات لازم از سوی سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه ۲۰درصد سهام ارائه شده است. غلامی ادامه داد: این در حالی است که باید تکلیف واگذاری زمین‌های مازاد به وزارت صنایع مشخص شود و از سوی دیگر باید پاسخ‌ واگذاری سنگ آهن مرکزی به ذوب‌آهن اعلام شود‌، به جز این دو موضوع باقی شروط واگذاری این شرکت برطرف شده است.

قیمت پیشنهادی برای واگذاری بلوک ۲۵درصدی پالایشگاه اصفهان

معاون سازمان خصوصی‌سازی درباره واگذاری بلوک ۲۵درصدی سهام پالایشگاه اصفهان نیز توضیحاتی ارائه کرد.

غلامی گفت: قیمت پیشنهادی پایه برای هر سهم این بلوک پالایشگاه اصفهان ۸۰۷تومان تعیین شده که این قیمت در جلسه هیات واگذاری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. وی ادامه داد: در صورت قطعی شدن قیمت پایه‌، ظرف هفته جاری این واگذاری آگهی خواهد شد تا ظرف یک ماه آینده بلوک ۲۵درصدی سهام پالایشگاه نفت اصفهان عرضه شود. غلامی در رابطه با عرضه ۵درصد دیگر از سهام این شرکت مشمول اصل ۴۴ که به صورت تدریجی واگذار خواهد شد، گفت: این واگذاری خرد نیز مشکلی ندارد و بعد از بازگشایی نماد معاملاتی و با توجه به شرایط بازار انجام می‌شود.