تسهیلات ویژه منطقه آزاد کیش برای سرمایه‌گذاران

گروه بورس - اعظم شریفی: مدیر تالار بورس منطقه‌ای کیش از افزایش ۶۳۰درصدی حجم معاملات و افزایش ۷۴۰درصدی ارزش معاملات این بورس طی نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.

حسین‌ا... ‌‌دادی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با دنیای اقتصاد، با اشاره به این که بورس منطقه‌ای کیش از ابتدای سال تاکنون رتبه نخست را در بورس‌های منطقه‌ای کسب کرد، افزود: در ۶ماه نخست امسال معادل ۸میلیاردو۵۴۶میلیون سهم به ارزش ۳۷هزارو۹۶۴میلیارد ریال در بورس منطقه‌ای کیش دادوستد شده است. وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون، ۲۳۷کد جدید معاملاتی در بورس منطقه‌ای کیش صادر شده است. همچنین معاملات عمده مهمی نظیر فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و سرمایه‌گذاری غدیر در تالار کیش انجام شده است.

ا... ‌دادی با اشاره به معافیت‌ مالیاتی در مناطق آزاد تصریح کرد: برنامه‌ریزی بورس منطقه‌ای کیش تلاش برای پررنگ‌کردن مزیت سرمایه‌گذاری در این جزیره است که از جمله مهم‌ترین جذابیت آن بحث معافیت مالیاتی فروش سهام و سود شرکت‌های کارگزاری است.

وی با اشاره به اینکه از طریق بورس کیش، امکاناتی در اختیار شرکت‌های کارگزاری برای فعالیت در این منطقه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: سود حاصل از فعالیت شرکت‌های کارگزاری در منطقه، عملا معاف از مالیات است و این مساله جذابیت خاص خود را برای این شرکت‌ها دارد. از سوی دیگر موفق شدیم شرکت‌های سرمایه‌گذاری را در منطقه آزاد کیش به ثبت، برسانیم که آن بخش از فعالیت این شرکت‌ها که در منطقه است، مشمول مالیات نقل و انتقال نخواهد بود. ا... ‌دادی تصریح کرد: مالیات نقل و انتقال سهام بخشی از هزینه معاملات است و زمانی که هزینه معاملات کاهش پیدا کند، افزایش حجم معاملات را درپی دارد که به کارآیی بازار کمک خواهد کرد.

مدیر بورس منطقه‌ای کیش اظهار کرد: با پیگیری مساله معافیت مالیاتی می‌توانیم حداقل ۸۰درصد معاملات را به سمت بورس منطقه‌ای کیش جذب کنیم و این کار در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه سعی می‌کنیم تا با نمونه عملی، جذابیت سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم، ادامه داد: با چند شرکت کارگزاری ایرانی مقیم دبی مذاکراتی داشته‌ایم تا این شرکت‌ها اقدام به شراکت با کارگزاری‌های فعال در کیش کنند. به این ترتیب سرمایه بیشتری را وارد بورس منطقه‌ای خواهیم کرد. ا... ‌دادی تاکید کرد: در حال حاضر دو شرکت تجارکیش و کیش‌چوب در جزیره کیش هستند که شرایط و توان پذیرش را در بورس اوراق بهادار دارند. وی گفت: برای رونق بیشتر منطقه، مشاوره و همکاری‌های لازم از سوی بورس منطقه‌ای کیش با این شرکت‌ها صورت می‌گیرد تا این شرکت‌ها اقدامات لازم را برای پذیرش در بازار سرمایه انجام دهند. دکتر ا... ‌دادی درخصوص راه‌اندازی بورس بین‌المللی کیش گفت: این برنامه‌ای است که شرکت بورس آن را پیگیری می‌کند تا با یک شریک خارجی برای خود بتواند بورس بین‌المللی کیش را راه‌اندازی کند.

در حال حاضر با توجه به قانون فعلی بورس، چیزی به نام بورس بین‌المللی تعریف نشده است. از سوی دیگر، حداکثر میزان مالکیت در شرکت بورس تنها ۵/۲درصد است که نمی‌تواند برای سرمایه‌گذار غیرایرانی جذاب باشد و قانون در این زمینه نیازمند یک سری اصلاحات و متمم‌هایی است که باید توسط شورای بورس تصویب شود تا توان پیاده شدن این کار وجود داشته باشد. وی یادآور شد: مشکل دیگری که وجود دارد این است که در قوانین و مقررات سازمان مناطق آزاد هم قانونی در مورد فعالیت بورس‌ها وجود ندارد و اگر این قوانین تصویب شود، می‌تواند در راه‌اندازی هر چه سریع‌تر بورس بین‌المللی کیش و جذب سرمایه در این منطقه تاثیرگذار باشد.

ا... ‌دادی با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته از سوی سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: قوانین در کیش برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی خیلی تسهیل شده است و در مقایسه با سرزمین اصلی محدودیت‌های کمتری دارد.

از سوی دیگر در بورس بین‌المللی به دنبال این هستیم که قوانین بین‌المللی در آن حاکم باشد و سهامداران بتوانند با شرایط بهتری برای حضور داشته باشد: بنابراین باید قوانین دست‌و‌پاگیر حذف شود. در حال حاضر محدودیت زیادی برای سرمایه‌گذاری خارجی داریم؛ امیدواریم با تصویب قوانین جامع‌تر و حذف محدودیت‌ها، تسهیلات بیشتری برای جذب سرمایه فراهم شود.