سنا- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شورای عالی بورس و اوراق بهادار، لایحه دوفوریتی توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را تصویب کرد.

دکتر «علی صالح‌آبادی» با بیان مطلب فوق افزود: شورای عالی بورس و اوراق بهادار لایحه دوفوریتی فوق را تصویب کرد تا برای تصویب به هیات وزیران ارسال کند.

وی در خصوص لایحه دو فوریتی توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق‌های اوراق بهادار با درآمد ثابت و صندوق‌های زمین و ساختمان بر اساس این لایحه، شخصیت حقوقی جدیدی پیدا می‌کنند به طوری‌که نحوه اداره آنها در قالب اساسنامه و امیدنامه مصوب شورای عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود. دکتر صالح‌آبادی گفت: در این لایحه، مسوولیت سرمایه‌گذاران در صندوق‌ها محدود به مبلغ سرمایه‌گذاری آنها پیش‌بینی شده است.وی ادامه داد: شرکت‌هایی که سهام آنها در بورس‌های داخلی یا خارجی عرضه می‌شود یا کالاهای آنها در بورس کالای ایران معامله می‌گردد، از تخفیف مالیاتی ۱۰درصدی برخوردار می‌شوند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سهام شرکت‌هایی که در بازار خارج از بورس (OTC) داخلی یا خارجی معامله می‌شوند، درآمد این شرکت‌ها از تخفیف مالیاتی ۵درصد برخوردار خواهند بود.

این تخفیف مالیاتی در مورد شرکت‌های غیر دولتی که سهام آنها در بورس‌های داخلی یا خارجی یا در بازارهای خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته می‌شوند، در صورتی که در تاریخ مجمع عمومی سالانه حداقل ۲۰درصد سهام شناور آزاد داشته باشند، برای شرکت‌های بورسی تخفیف فوق دو برابر (یعنی ۲۰درصد) و برای شرکت‌های بازار خارج از بورس با شرایط فوق، به میزان ۱۰درصد خواهد بود.

دکتر صالح‌آبادی گفت: نقل و انتقال سهام و حق‌تقدم سهام شرکت‌ها در بازار خارج از بورس نیز همانند بورس نیم‌درصد مالیات بر ارزش فروش سهام و حق‌تقدم سهام وصول می‌شود که از این بابت وجه دیگری به عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال سهام و حق سهام مطالبه نمی‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بر اساس این لایحه، کلیه ابزارهای مالی جدید از جمله اوراق بهادار صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صکوک و .... از پرداخت هرگونه مالیات معاف خواهند شد.

وی اظهار داشت: سود و کارمزد پرداختی یا تخصیصی ابزارهای مالی جدید جزء هزینه‌های قابل قبولی مالیاتی برای تشخیص درآمد مشمول مالیات ناشران این اوراق محسوب می‌شوند.

دکتر صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: در صورتی که هر شخص مقیم ایران سهامدار یک شرکت پذیرفته شده در بورس یا بازار خارج از بورس بوده و سهام یا حق‌تقدم خود را در بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس خارجی بفروشد از مالیات بر درآمد حاصل از نقل و انتقال در ایران معاف می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین درآمد نقل و انتقال دارایی‌هایی که موضوع انتشار صکوک قرار می‌گیرند، از مالیات معاف هستند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بر اساس این لایحه دو فوریتی، ماده ۱۰۴ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ مورد اصلاح قرار می‌گیرد به طوری‌که به خدمات و کارمزدهای بانک‌ها، خدمات بازار سرمایه نیز جهت معافیت مالیاتی اضافه می‌شود.

رشد چشمگیر بازار با لایحه دوفوریتی

به گزارش سنا، دکتر «علی صالح‌آبادی» افزود: بدون شک با اجرای این لایحه دوفوریتی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور توسعه خواهند یافت و اقشار مختلف جامعه از طریق این صندوق‌ها وارد بازار سرمایه می‌شوند.

وی با بیان اینکه در این لایحه دو فوریتی شخصیت حقوقی و تکلیف مالیاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری روشن شده است، اظهار داشت: این صندوق‌ها نقش موثر و کلیدی را برای حضور افراد غیرحرفه‌ای در بازار فراهم خواهند کرد.

دکتر صالح‌آبادی در مورد صندوق‌های زمین و ساختمان گفت: با تصویب نهایی این لایحه، امکان تامین منابع مالی بخش مسکن از طریق این صندوق‌ها فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن می‌توانند به راحتی از طریق این ابزار و نهاد جدید مالی سرمایه‌گذاری کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: تکلیف مالیات بر درآمد شرکت‌هایی که در بازار خارج از بورس پذیرش می‌شوند و مالیات نقل و انتقال این شرکت‌ها روشن خواهد شد که به طور حتم به رونق و پایداری این بازار کمک شایانی خواهد کرد.