3 ابزار جدید معاملاتی به بورس می‌آید

مهر- دبیر کمیته فقهی تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب سه نوع اوراق جدید (مشارکت رهنی، اجاره و استصناع) توسط این کمیته برای استفاده در بورس خبر داد. سید عباس موسویان از تصویب سه نوع ابزار جدید در بورس توسط کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار خبرداد و گفت: اوراق مشارکت رهنی، اوراق اجاره و اوراق استصناع به تصویب رسید. دبیر کمیته فقهی تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه این اوراق در بورس قابل استفاده خواهند بود، افزود: هر یک از اوراق مذکور نیز انواعی دارد، به نحوی که ۸ نوع اوراق اجاره به تصویب رسیده است.

اوراق مشارکت رهنی

وی از انجام تمام توافقنامه‌های اجرایی شدن اوراق مشارکت رهنی در بورس خبر داد و گفت: بر اساس اعلام وزیر مسکن و شهرسازی، قرار است تا پایان ماه جاری این اوراق وارد بورس شود. موسویان در بیان ماهیت این اوراق، اظهار داشت: یک موسسه مالی شکل می‌گیرد و این موسسه اوراق بهاداری را تحت عنوان اوراق مشارکت برای خرید مطالبات بانک‌ها منتشر می‌کند و از این طریق از مردم پول جمع‌آوری می‌کند و اوراقی را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: سپس این موسسه مالی، با این پول‌ها مطالبات بانک‌ها از تسهیلات فروش اقساطی و اجاره به شرط تملیک بانک‌ها را خریداری می‌کند، سپس صاحبان اوراق ( صاحبان مطالبات بانک‌ها) از افراد حقیقی و حقوقی خواهند شد و این اوراق زیر نرخ اسمی‌ فروخته می‌شود و در نتیجه صاحبان اوراق یک سود مشخص و معینی را در سر رسید دریافت می‌کنند.

دبیر کمیته فقهی تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار امیدواری کرد که این اوراق هر چه زودتر منتشر شود.

اوراق اجاره

وی نوع دیگر اوراق را اوراق اجاره که در کمیته فقهی بورس به تصویب رسیده است، عنوان و تصریح کرد: این اوراق ابزار بسیار جالب و پویایی می‌تواند باشد که متناسب با نیازهای امروز جامعه، بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی که نیازمند سرمایه‌ها و کالاهای سرمایه‌ای هستند، منتشر می‌شوند. موسویان اضافه کرد: در اقساط این اوراق نیز می‌توان، کالاهای سرمایه ای را از تولیدکنندگان خریداری کرد و به صورت اجاره یا عادی یا اجاره به شرط تملیک به این بنگاه‌های اقتصادی واگذار کرد.

اوراق استصناع

وی همچنین با بیان اینکه به اوراق استصناع، اوراق سفارش ساخت نیز گفته می‌شود، اظهار داشت: در برخی از مواقع، وزارتخانه‌ها یا شرکت‌ها احتیاج به انجام طرح‌هایی دارند، اما منابع نقدی در اختیار ندارند، بنابراین می‌توان از این اوراق برای طراحی و احداث پروژه‌ها استفاده و پول آن را به تدریج پرداخت کرد. دبیر کمیته فقهی تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: وزارتخانه‌ها یا بنگاه‌ها می‌توانند از طریق این اوراق، طرح‌ها را اجرایی کنند و پول آن را طی یک مدت ۵ یا ۱۰ ساله بپردازند، این امر باعث می‌شود که هم وزارتخانه‌ها به طرح مورد نظر خود برسند و هم اینکه گروهی از مردم به عنوان صاحبان اوراق به سود مورد نظر خود دست یابند، بنابراین این کار به نفع مردم، دولت، شهرداری‌ها و شرکت‌ها خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: این اوراق و آئین‌نامه آن نیز در کمیته فقهی بورس به تصویب رسیده است و شرکت‌ها و وزارتخانه‌ها می‌توانند از اوراق استصناع استفاده کنند.