نحوه مصرف درآمد 5هزار ‌میلیارد تومانی خصوصی‌سازی

مهر - براساس لایحه بودجه سال ۸۸ کل کشور، نحوه مصرف درآمد ۵هزار‌میلیارد تومانی از محل فروش سهام شرکت‌‌‌های دولتی در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مشخص شد.

دولت در لایحه پیشنهادی خود به مجلس برای سال ۸۸، درآمد ۵ هزار‌میلیارد تومانی از محل فروش شرکت‌‌‌های دولتی پیش بینی کرده است. این رقم در بودجه سالجاری ۴۶۰۰‌میلیارد تومان پیش بینی شده بود.

در بودجه سال ۸۸ کل کشور برای اولین بار چگونگی مصارف درآمد ۵ هزار‌میلیارد تومانی از محل فروش سهام شرکت‌‌‌های دولتی در راستای اجرای ماده ۲۹ قانون اصل ۴۴ به شرح ذیل درج شده است:

۱ـ بیش از ۲۶۲۹‌میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد خوداتکائی برای خانواده‌‌‌‌های مستضعف و محروم و تقویت تامین اجتماعی.

۲ـ یک هزارو ۵۰۰‌میلیارد تومان اعتبار برای اختصاص سی درصد از درآمد‌‌‌های حاصل از واگذاری به تعاونی‌‌‌‌های فراگیر ملی به‌منظور فقرزدایی، شامل تخفیف‌‌‌های موضوع ماده(۳۴) این قانون.

۳ـ ۱۶۰‌میلیون تومان اعتبار برای ایجاد زیربنا‌‌‌های اقتصادی با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته.

۴ـ بیش از ۴۹‌میلیون تومان اعتبار برای اعطای تسهیلات (وجوه اداره شده) برای تقویت تعاونی‌ها و نوسازی و بهسازی بنگاه‌‌‌های اقتصادی غیردولتی با اولویت بنگاه‌‌‌های واگذار شده و نیز برای سرمایه‌گذاری بخش‌‌‌‌های غیردولتی در توسعه مناطق کمتر توسعه‌یافته و تقویت منابع بانک توسعه تعاون.

۵ ـ بیش از ۱۰۱‌میلیون تومان اعتبار برای مشارکت شرکت‌‌‌های دولتی با بخش‌‌‌‌های غیردولتی تا سقف ۴۹ درصد به‌منظور توسعه اقتصادی مناطق کمتر توسعه‌یافته.

۶ ـ ۳۵۰‌میلیون تومان اعتبار برای تکمیل طرح‌‌‌های نیمه‌تمام شرکت‌‌‌های دولتی با رعایت فصل پنجم این قانون.

۷ـ بیش از ۱۷۰‌میلیون تومان اعتبار برای ایفای وظایف حاکمیتی دولت در حوزه‌‌‌‌های نوین با فناوری پیشرفته و پرخطر.

۸ ـ ۴۰‌میلیون تومان اعتبار برای بازسازی ساختاری، تعدیل نیروی انسانی و آماده‌سازی بنگاه‌ها جهت واگذاری.

در صورت عدم تحقق منابع پیش بینی شده برای واگذاری شرکت‌‌‌های دولتی اعتبارات مندرج در بند‌‌‌های ۱، ۳، ۴، ۵ و ۷ بالا از محل سایر منابع پیش بینی شده در قانون بودجه سال ۸۸ قانون تامین خواهد بود.