گروه بورس، معصومه طاهرخانی: نشستی که قرار بود سهام بانک تجارت را قبل از عرضه معارفه کند به محلی برای بیان ابهامات سهام «مخابرات» و «ملت» تبدیل شد. به گزارش خبرنگار ما، عصر روز شنبه جمع زیادی از سهامداران و فعالان بازار در هتل انقلاب تهران آمده بودند تا سوالات خود را از مدیران دومین بانک اصل چهل‌و‌چهاری بپرسند.اما ظاهرا ابهامات «مخابرات» و «ملت» آن قدر ذهن بورسی‌ها را متوجه خود کرده که شروع جلسه را با پرسش از ابهامات مخابرات شروع کنند.بعد از سخنرانی وزیر اقتصاد که وزارت‌خانه‌اش سهامدار اصلی تجارت بود، یکی از سهامداران با طرح سوالی، وزیر را پشت تریبون نگه داشت. وی درباره طرح بیمه کارگزاران روستایی مخابرات و تعیین تکلیف این جریان پرسید که وزیر با این گفته که به عنوان سهامدار در مقابل مخابرات مسوول است و شفاف‌سازی می‌کند به سوال این سهامدار پاسخ داد.اما جواب وزیر پایان کار نبود، چرا که سوالات دیگر سهامداران همهمه‌ای در سالن ایجاد کرد و در نهایت سهامداران از دلایل عرضه نشدن بلوک سهام مخابرات گرفته تا ابهامات عرضه ملت از وزیر پرسیدند که وی پاسخ‌گویی را به جلسه با فعالان بازار ارجاع داد.

چند می‌فروشید؟

اما یکی از سوالات جالب مربوط به سهامداری بود که از وزیر در مورد تکرار داستان عرضه ملت برای تجارت پرسید. این سهامدار از وزیر پرسید «چه‌قدر اطمینان هست که عرضه تجارت به حدنصاب برسد و اصرار بر قیمت بالا، باعث عدم اقبال به عرضه نشود؟» وزیر هم که خود را نماینده ۷۰میلیون ایرانی دانست و گفت: من حافظ منافع بیت‌المال هستم و باید بدانم با چه قیمتی قرار است سهام دولتی را بفروشم. حداقل قیمتی که ما برای بانک ملت در آن شرایط درنظر گرفته بودیم، همان ۱۰۵تومان عرضه بود و هیچ خلاف قانونی هم صورت نگرفته است.وزیر اقتصاد در دفاع از سهام بانک تجارت گفت که بابت کسانی که سهام ملت را نخریده‌اند و سود نکرده‌اند، نگران است.

خواستید بخرید، نخواستید ...

اما یکی دیگر از اتفاقات جالب جلسه معارفه تجارت به صحبت‌های آغازین مدیرعامل این بانک مربوط بود.«مجید داوری» قبل از شروع قرائت گزارش عملکرد بانک خطاب به حاضران جلسه گفت: این جلسه برای این نیست که به شما بگوییم سهم ما را بخرید یا نخرید، خواستید می‌خرید، نخواستید هم نمی‌خرید. این جلسه فقط برای شفاف‌سازی است.

کدام یک: کتبی یا شفاهی؟

بعد از صحبت‌های مدیرعامل، نوبت به جلسه پرسش و پاسخ رسید. در ترکیب هیات‌رییسه‌ای که قرار بود به سوالات حاضران جواب دهد، مدیرعامل و ۴عضو هیات‌مدیره به همراه رییس سازمان خصوصی‌سازی حضور داشتند.اما تاکید مدیرعامل تجارت برپرسش‌های کتبی از یک‌طرف و اصرار سهامداران بر پرسش‌های شفاهی از طرف دیگر جو جلسه را برای دقایقی متشنج کرد.یکی از سهامداران معترض گفت: ما می‌خواهیم سهم تجارت را بخریم و پول برای این سهام خرج کنیم، چرا شما تاکید دارید که سوالات کتبی باشد. ما از شما شفاف‌سازی می‌خواهیم.در نهایت اعتراض سهامداران تا آنجا پیش رفت که قرار شد به صورت ترکیبی سوالات مطرح شود.

با قانون خدمات کشوری کاری نداریم!

یکی از سهامداران در مورد الزام بانک به قانون خدمات کشوری و بار هزینه‌ای آن روی بانک پرسید که مدیرعامل در جواب این سوال گفت: از آن‌جایی که قرار است بانک در بورس عرضه شود، تحت سیستم قانون خدمات کشوری نیستیم و در نتیجه افزایش هزینه‌های پرسنلی نداریم.

این ۳ریال تایید نشده!

همچنین یکی از سهامداران در سوال کتبی پرسیده بود: چرا اطلاعات ارائه شده بانک مربوط به شهریورماه سال ۸۷ است و تجارت آخرین اطلاعات خود را ارائه نکرده است؟ مدیرعامل بانک این‌طور جواب داد: چون صورت‌های مالی ما حسابرسی شده نبود، نمی‌توانستیم آن‌ها را ارائه کنیم. ولی براساس آخرین صورت‌های مالی که به بورس هم ارائه کرده‌ایم EPS سال ۸۷ با سه ریال افزایش مواجه شده که چون حسابرسی نشده، ممکن است تایید نشود.

معوقه‌ها را برمی‌گردانیم!

اما یکی از مواردی که بخش زیادی از سوالات حاضران جلسه را به خود اختصاص داده بود، تردید‌ها در مورد رقم واقعی مطالبات معوقه و نحوه بازپس‌گیری آن بود.«حیدری» یکی از اعضای هیات‌مدیره تجارت در پاسخ به این سوال گفت: «این اطمینان را می‌دهیم که صورت‌های مالی تجارت چه از لحاظ مطالبات مشکوک‌الوصول و چه از لحاظ مطالبات معوق مشکلی ندارد. از نظر من اعدادی که برای مطالبات عنوان شده نگران‌کننده نیست.وی به دنبال اصرار سهامداران مبنی بر اعلام رقم دقیق مطالبات گفت: ۷۰درصد مطالبات ما مربوط به معوقه‌‌های بالای ۱۰میلیارد ریال مثل پتروشیمی‌ها، خودروسازها و ... است که پیگیری آن‌ها هم سخت نیست. بنابراین امیدواریم که بتوانیم با صرف هزینه کمتری مطالبات خود را تسویه کنیم.یکی از سهامداران از حیدری پرسید: «چه‌قدر به بازگرداندن این مطالبات مطمئن هستید و اگر بازپرداخت نشود بانک چه تمهیدی برای این کار دارد؟» عضو هیات‌مدیره بانک در جواب این سوال گفت: امیدواریم بتوانیم همه مطالبات را تسویه کنیم ولی برای ۱۰۰درصد مطالبات خود وثایق قابل اتکا داریم. رقم مطالبات معوق و مشکوک‌الوصول ما هم ۲هزارو ۶۰۰میلیارد تومان است.

تکلیفی به نام تسهیلات تکلیفی!

مدیرعامل بانک در مورد میزان الزام بانک به پرداخت تسهیلات تکلیفی گفت: امیدواریم اگر بالای ۵۰درصد واگذار شویم، از آنجا که قانون ما را خصوصی می‌داند، کل تسهیلات تکلیفی از دوش بانک برداشته شود.

چرا سرمایه ما کفایت ندارد؟

«فهیم هاشمی» دیگر عضو هیات‌مدیره تجارت در مورد سوالی درباره دلایل پایین بودن نرخ کفایت سرمایه این بانک گفت: قبل از بخشنامه بانک مرکزی، تجارت بالاترین رقم کفایت سرمایه را بین بانک‌های دولتی داشت. اما پس از اجرای دستورالعمل طی سال‌های ۸۵ و ۸۶ و ۸۷ مجبور شدیم مبلغ ۲هزارو ۸۶۰میلیارد تومان بابت صندوق بازنشستگی ذخیره بگیریم. البته با افزایش سرمایه ۲۰درصدی که قصد داریم طی ۲سال آینده اجرا کنیم، این نرخ بهبود پیدا کرده و جبران می‌شود.

به بانک مرکزی بدهی نداریم!

یکی از سهامداران در مورد رقم بدهی بانک تجارت به بانک مرکزی پرسیده بود که مدیرعامل بانک در پاسخ گفت: تا تاریخ ۳۱شهریورماه سال گذشته رقم ۹هزار میلیارد ریال به بانک مرکزی بدهی داشتیم، ولی این رقم در حال حاضر صفر است و بانک مرکزی طلبی از ما ندارد.

ما قیمت نداریم!

در ادامه بخش دیگری از سوالات متوجه P/E و DPS پیشنهادی تجارت بود که «فهیم هاشمی» ضمن زیرکانه دانستن این نوع از سوالات گفت: سود تقسیمی پیشنهادی ما ۷۰درصد است ولی برای اعلام P/E باید قیمت را داشته باشیم که خوب الان مشخص نیست و باید منتظر روز عرضه ماند.

«تجارت» نقره داغ نمی‌کند!

یکی از حاضران مجمع از هیات‌رییسه خواست که به طور واضح و خلاصه بگوید که چه تهدیدی (نقره داغی) برای اثرگذاری روی EPS تجارت وجود دارد که در جواب این سوال مدیرعامل گفت: از نظر من چیزی نیست که بخواهد تحقق EPS ما را تهدید کند.هدف ما شفاف‌سازی است ولی اینکه بعد از عرضه چه اتفاقاتی نظیر چیزی که مجلس برای مخابرات به وجود آورد قرار است اتفاق بیفتد، مشخص نیست.