جذابیت‌های بورس ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی

عکس: دنیای اقتصاد. از سوی رییس «سازمان» و مدیرعامل بورس

جذابیت‌‌های بورس ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی تشریح شد

سنا - رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: آیین‌نامه پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار برای ورود سرمایه‌گذار خارجی، با تصویب هیات وزیران اجرایی خواهد شد.

دکتر صالح‌آبادی با بیان این مطلب ادامه داد :براساس این آیین نامه، تعداد سهام تحت مالکیت سرمایه‌گذاران خارجی نباید از ۲۰‌‌درصد مجموع تعداد سهام در بورس یا بازار خارج از بورس یا ۲۰‌‌درصد سهام هر شرکت پذیرفته شده در بورس یا بازار خارج از بورس بیشتر باشد. سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: در این آئین‌نامه همچنین تصریح شده است که تعداد سهام در مالکیت هر سرمایه‌گذار خارجی در هر شرکت پذیرفته‌شده در بورس یا بازار خارج از بورس نمی‌تواند از ۱۰‌‌درصد سهام سپرده‌شده آن شرکت در بورس یا بازار خارج از بورس مربوطه بیشتر باشد.

سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: پتانسیل بالای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، ابزارهای موجود مبتنی بر شریعت اسلامی و برخورداری از پشتوانه امیدوارکننده طی ۴ دهه فعالیت بورس اوراق بهادار تهران، معافیت مالیاتی شرکت‌ها و مالیات کم نقل و انتقال (نیم‌‌درصد)، تاثیرپذیری کمتر از بحران‌های بین‌المللی، تنوع صنایع و امکان پیاده‌سازی استراتژی تنوع به شکل مطلوب و وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، از مهمترین جذابیت‌‌‌های بورس تهران برای سرمایه‌گذاران خارجی است.

وی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با محوریت واگذاری شرکت‌های دولتی از طریق بورس، زیرساخت‌های مبتنی بر فناوری‌های روز دنیا در سیستم معاملات و برخورداری از قانون پیشرفته در بازار سرمایه (حمایت از سرمایه‌گذاران) و وجود برنامه‌های توسعه و گسترش همه جانبه بازار سرمایه را از دیگر جذابیت‌های بورس تهران برای سرمایه‌گذاران خارجی ذکر کرد.

صالح‌آبادی با اشاره به رشد ۴۷/۱۷‌‌درصدی بورس تهران در سال ۲۰۰۷ میلادی و مقایسه آن با رشد ۲۲/۱۷‌‌درصدی بورس آمریکا و افت ۲۲/۱۲‌‌درصد بورس توکیو در همان سال گفت: در سال ۲۰۰۸ و با شروع بحران مالی در دنیا که اغلب بورس‌های معتبر با افت بیش از ۴۰‌‌درصد روبرو بودند، بورس تهران تنها ۰۴/۱۴‌‌درصد افت را تجربه کرد که در مقایسه با بورس آمریکا و توکیو که به ترتیب ۰۱/۴۲ و ۷۷/۴۱‌‌درصد افت ارزش داشتند، کمترین آسیب را از این بحران دیده است.

صالح‌آبادی اضافه کرد: درسه ماهه اول سال ۱۳۸۸ بورس تهران رشد ۶۱/۱۲‌‌درصدی را تجربه کردکه نوید سال خوبی را برای بورس تهران می‌دهد.

رییس سازمان بورس افزود: در حال حاضر در بورس تهران اوراق سهام بیش از ۳۴۹ شرکت در صنایع و بخش‌های مختلف و همچنین اوراق مشارکت مورد معامله قرار می‌گیرد، به علاوه در بورس کالا انواع کالاهای کشاورزی، فلزات و محصولات پتروشیمی و قرارداد آتی طلا و مس معامله می‌شود.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های بورس تهران که در میان بورس‌های منطقه کم‌نظیر است، تنوع در صنایع فعال (۳۷ صنعت) در بورس است، به نحوی که صنایعی مانند فلزات اساسی ۷۳/۱۴‌‌، مخابرات ۱۳‌‌، بانک‌ها و نهادهای پولی ۱/۱۱، خودرو و قطعات ۸‌‌، سیمان‌‌،آهک وگچ با ۴/۶‌‌درصد از ارزش کل بازار را در بورس تهران دراختیار دارند.

رییس سازمان بورس در ادامه اظهار داشت: مطالعات اسلامی، فنی و تخصصی معامله سایر انواع اوراق بهادار مانند اوراق بهادار با درآمدثابت، قراردادهای آتی سهام و کالاهای مختلف و نیز سایر اوراق مشتقه در حال حاضر در بازار سرمایه در حال پیگیری است و در این زمینه، اوراق اجاره، اوراق مشارکت رهنی، اوراق استصناع، قرارداد اختیار معامله سهام و خرید تضمینی سهام از جمله ابزارهایی است که بر اساس اصول اسلامی طراحی و آماده به کارگیری در بازار سرمایه شده‌اند.

افزایش شفافیت و نقد‌شوندگی

دکتر حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز در گفت‌وگو با ایسنا، نقدشوندگی بازار را یکی از مهمترین موضوعات مورد نیاز بازار دانست و گفت: اقداماتی که در بازار سرمایه برای توسعه بازار می‌توان انجام داد، شفافیت و نقدشوندگی است که بسیار مهم بوده و اطمینان و اعتماد به بازار را افزایش می‌دهد.

وی ورود سرمایه‌‌گذاران خارجی را عاملی برای افزایش نقدشوندگی بازار سرمایه دانست و عنوان کرد: به طورحتم زمانی که سرمایه‌گذاران خارجی وارد کشور شوند حتما بخشی از پول خود را وارد بورس می‌کنند.

وی یادآور شد: آیین نامه قبلی سرمایه‌گذاری خارجی در بورس که محدودیت‌هایی داشت اصلاح و در شورای عالی بورس به تصویب رسید و در حال حاضر در نوبت تصویب هیات دولت قرار دارد که با تصویب آن موفقیت بسیار خوبی حاصل می‌شود.

قالیباف در ادامه اضافه کرد: علاوه بر این اوراق آتی سهم (فیوچرز سهم) که از سوی شرکت بورس به سازمان بورس پیشنهاد شده است توسط شورا به تصویب رسید و درحال حاضر در سیستم معاملاتی و دستورالعمل پذیرش در حال فعالیت هستیم که در صورت نهایی شدن به نقدشوندگی بازار کمک می‌کند.

وی از فعال شدن سهامداران حقیقی در بازار سرمایه خبرداد و افزود: اتفاقی که در سال جدید رخ داد این بود که سهامداران حقیقی در بازار سرمایه بسیار فعال شدند، زیرا قیمت‌ها بسیار کاهش پیدا کرد و ابلاغ بسته سیاستی بانک مرکزی و شروع سال جدید که گواهی سپرده ۱۹‌‌درصدی در آن اعلام نشد و نیز عدم جذابیت بازارهای رقیب باعث شد که نقدینگی به سمت بازار سرمایه جذب شود.

وی با اشاره به اینکه به صورت سنتی نزدیک مجامع، شاخص‌های بورس افزایش می‌یابد اعلام کرد: سرمایه‌گذاران با اطلاع کامل اقدام به خرید و فروش سهم کرده و با تحلیل وارد بازار شوند.

مدیرعامل شرکت بورس تاکید کرد: وظیفه ما است که اطلاعات شفاف را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده و نقدشوندگی بازار را افزایش دهیم که این امر در شرکت بورس در حال انجام است.

عکس: نگار متین‌نیا