گروه بورس- هدیه لطفی: موج مثبت حاکم بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری دوام چندانی نیافت به طوری که این نهادهای مالی تنها یک هفته را با شرایط مثبت سپری کردند و بدین ترتیب در هفته منتهی به اول اسفندماه دوباره شرایط منفی بر آنها چیره شد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، مقایسه عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته منتهی به اول اسفند امسال حکایت از بازده منفی بیشتر این صندوق‌ها دارد؛ به طوری که از ۵۸ صندوق معامله شده در این مدت تنها ۲۴ صندوق با بازدهی مثبت روبه‌رو شدند. البته میزان بازدهی این صندوق‌ها نیز چندان قابل توجه نبود.
در هفته مورد گزارش، صندوق سرمایه‌گذاری خوارزمی با کسب بازدهی 7/6 درصدی در صدر دیگر صندوق‌ها قرار گرفت. صندوق‌های رفاه، پارس، بانک توسعه تعاون و کاریزما نیز هر کدام به ترتیب با بازدهی 6/5، 6/4، 7/3 و 4/3 درصدی رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند. افزون بر این، صندوق‌های عقیق و حافظ نیز هر کدام بازدهی مثبت 3/0 درصدی را کسب کرده و در رتبه‌ای بالاتر از شاخص کل بازار ایستادند؛ در این هفته شاخص با بازدهی منفی 2/0 درصدی از 24 صندوق دیگر عقب افتاد و هم‌رتبه صندوق گنجینه بهمن قرار گرفت. این در حالی است که صندوق‌های تدبیرگران آگاه، ایساتیس و امید ایرانیان در رتبه‌های پایین‌تر از شاخص ایستادند. اما در مجموع 35 صندوق بازدهی منفی و در محدوده 2/0 تا 8/2 درصدی داشتند که در این میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری راهنما، کارآفرینان برتر، یکم سامان و سپهر اول صادرات در فهرست زیان‌ده‌ترین صندوق‌ها جای گرفتند.
کارنامه بلندمدت
در بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک ماه اخیر نیز وضعیت چندان مثبتی مشاهده نمی‌شود؛ در این مدت تنها 12 صندوق با بازدهی مثبت روبه‌رو شدند، که هرچند صندوق پارس با کسب بازدهی 6/26 درصدی صدرنشین شد، اما دیگر صندوق با فاصله بسیار زیادی از آن ایستادند. به طوری که صندوق کاریزما با ثبت بازدهی مثبت 7/4 درصد، رتبه دوم را به خود اختصاص داد.
صندوق‌های صبا، آگاه و کارگزاری بانک ملی نیز به ترتیب در رتبه‌‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.
در این مدت شاخص کل بورس نیز با کسب بازدهی مثبت 5/2 درصدی در رتبه هشتم قرار گرفتند و بدین ترتیب توانست از 51 صندوق دیگر سبقت بگیرد. در همین حال صندوق‌های شاخص کارآفرین، فیروزه، آرین، بورسیران و بیمه دی با بازدهی در محدوده 4/2 تا 9/0 درصد توانستند سرمایه‌گذاران خود را راضی نگاه دارند.
اما در این مدت بیشتر صندوق‌ها با بازدهی منفی مواجه شده و در محدوده منفی ۱/۰ تا ۹/۶ درصد در نوسان بودند که صندوق صنعت و معدن منفی‌ترین آنها بود.
اما در بررسی عملکرد طولانی مدت‌تر صندوق‌ها، وضعیت مطلوب‌تری مشاهده می‌شود به طوری که در سه ماهه اخیر تنها سه صندوق بورس بیمه، تدبیرگر سرمایه و امیدسهم منفی بوده و در شش ماهه نیز بازدهی منفی در صندوق‌ها به چشم نمی‌خورد.