سود 10درصدی بورس در هفت روز

عکس: دنیای اقتصاد دماسنج بازار سهام ارتفاع ۲۹ هزار واحدی را هم درنوردید

سود ۱۰ درصدی بورس در ۷ روز

مقام نظارتی بورس: در بازاری که گردش معاملاتش بالا است، احتمال دستکاری قیمت و سفته‌بازی کم است

گروه بورس- «سلام شاخص به ارتفاع ۲۹ هزار واحدی»، رخدادی بود که روز گذشته فعالان هیجان زده بازار سهام ایران تجربه کردند. معامله‌گرانی که شگفت‌زده رشد ۲ هزار و ۶۹۳ واحدی دماسنج بورس در مهرماه، یعنی برابر با ۱/۱۰ درصدی را، آن هم در تنها ۷ روز معاملاتی شاهد هستند.

شاخص بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به دنبال رشد هیجانی قیمت سهام و افزایش چشمگیر شمار خریداران حقیقی و حقوقی با ۳۷۸ واحد رشد مواجه شد تا به این ترتیب به ارتفاع ۲۹ هزار و ۲۰۷ واحدی سلام کند. این نخستین بار در تاریخ ۴۶ ساله بورس تهران است که شاخص این بازار به ۲۹ هزار واحد و البته سطحی بالاتر از آن دست پیدا می‌کند.

در پی این رخداد بازدهی بازار سهام به مرز (۷/۱۲) ۱۳درصد رسید و ارزش بورس تهران نیز از سطح ۱۳۰ هزار میلیارد تومان گذشت.

اما شرایط این روزهای بازار سرمایه که البته از پایان شهریورماه، تا حدی قابل پیش‌بینی بود، سبب شده که بار دیگر شائبه ایجاد حباب و خریدهای هیجانی در بازار مطرح شود.

در یک نظرسنجی که روز گذشته توسط سایت بورس ۲۴ انجام شد، ۳۸ درصد از ۵۰۰ فعال خوش‌بین بازار سهام پیش‌بینی کرده‌اند که شاخص بورس سطح ۳۵ هزار واحدی را نیز در هفته‌های آینده از سر می‌گذراند. حال آنکه ۲۵ درصد دیگر عبور شاخص بورس از سطح ۳۰ هزار واحدی را گمانه‌زنی کرده‌اند.

۲۱ درصد دیگر هم احتمال داده‌اند که شاخص در محدود کنونی ۲۹ هزار واحد نوسان کند و تنها ۱۶ درصد با بدبینی از احتمال سقوط به سطح ۲۸ و ۲۷ هزار واحدی سخن گفته‌اند. اما آیا بورس کنونی حبابی است؟ آیا سرمایه‌گذاران بازار سهام هیجان زده شده‌اند؟ راستی چرا بورس همگام با بازارهای ارز و سکه در حال رشد است؟ پرسش‌های مهم و کلیدی سرمایه‌گذاران است که به همراه درخواست اعلام نظر از مسوولان و متولیان اقتصاد کشور و بازار سرمایه در شرایط کنونی مطرح می‌شود.

فقط مشورت کنید

در همین راستا، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به شکسته شدن رکورد رشد شاخص بورس طی ۴۶ سال اخیر گفت: بورس اوراق بهادار تهران یکی از پربازده‌ترین بورس‌های جهان در چند سال گذشته بوده است.

سید‌شمس‌الدین حسینی در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت تصریح کرد: از سال‌های ۱۳۸۷ یا ۲۰۰۸ میلادی به بعد که شروع بحران مالی دنیا بوده، بورس اوراق بهادار تهران یکی از ۲یا ۳ بورسی بوده که بالاترین بازدهی را در جهان داشته است.

وی با اشاره به اینکه بورس با فراز‌و‌نشیب‌هایی هم همراه است، افزود: سال ۸۹ بازدهی بورس بیش از ۸۰ درصد رشد را نشان می داد که این در نوع خود بسیار فوق العاده بود، اما در سال ۹۰ به‌رغم اینکه بازار بورس مثبت بود اما رشد سال ۸۹ را نداشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: بورس در سال ۹۱ هم روند خوبی را دنبال کرده و این به آن معناست که شاخص طی اردیبهشت و خرداد به ۲۷ هزار واحد رسیده بود و مهم‌تر از آن حجم معاملات در حد بسیار خوبی بود؛ اما در دو ماه تیر و مرداد شاخص روند نزولی پیدا کرد و در حال حاضر به بالاترین سطح خود که رسانه‌ها از آن به عنوان رکورد‌شکنی ۴۶ ساله بورس یاد می کنند، رسیده است.

حسینی با تاکید بر ظرفیت‌های بالای اقتصاد کشورمان گفت: این ظرفیت‌ها با مواجهه با ناملایمات ممکن است مدتی کند شوند، اما پس‌از برطرف شدن موانع و حاکم شدن شرایط مناسب به وضعیت قبلی خود بازگشته و روند رشد را در پی خواهند گرفت.

وی در پایان با اعلام سودآور بودن بازار سرمایه و تشویق مردم برای حضور در آن توصیه‌ای هم داشت.

وزیر اقتصاد به مردم توصیه کرد: حتما برای حضور در این بازار با مشورت و کسب آگاهی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند تا منتفع شوند در غیر این صورت متحمل زیان خواهند شد.

وی در ادامه توصیه خود تاکید کرد: سرمایه‌گذاران نه به دلیل کاهش شاخص‌ها از بازار خارج شوند و نه در شرایط مثبت بودن شاخص‌ها وارد بازار شوند و تصور نکنند هر معامله‌ای را می‌توانند انجام دهند و منتفع شوند، اما با مشورت می‌توانند از شرایط رونق و سودآوری بورس نهایت بهره را ببرند.

روایت مقام ناظر از شرایط فعلی بازار

در همین حال، مدیر امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص رشد بی‌سابقه بورس تهران اظهار کرد: بازار سهام این روزها معاملات پررونقی را شاهد است که سرعت و شتاب افزایش قیمت ها در آن بسیار زیاد است.

به گزارش بورس۲۴، محمودرضا خواجه‌نصیری افزود: برای بررسی دقیق‌تر دو موضوع عدد شاخص و شتاب رشد شاخص را باید از دو منظر جداگانه بررسی کرد؛ زیرا اگرچه رشد چندروزه شاخص بی‌سابقه است، ولی با این وجود بازده بورس تاکنون تنها به ۷/۱۲ درصد رسیده که طی دوره ۶ ماهه بازده بورس را به حدود بازده سپرده بانکی نزدیک می‌کند، بنابراین به لحاظ رقم شاخص نمی‌توان گفت رشد قابل توجهی در بورس اتفاق افتاده است؛ اما طی یک ماه اخیر رشد شاخص شتاب بی‌سابقه‌ای داشته که موضوع جداگانه‌ای است.

این مقام نظارتی بازار سهام افزود: برای تحلیل بهتر وضعیت بورس باید به بررسی بازار سرمایه از ابتدای سال ۹۱ بپردازیم؛ در سال جاری بعد از آنکه بورس فروردین‌ماه را با بازدهی مناسب پشت سر گذاشت، مجموع اتفاقات رخ داده از جمله افزایش نرخ سود بانکی و نگرانی آثار تحریم‌ها موجب افت شاخص شد. به اعتقاد خواجه‌نصیری، باوجود اینکه شرکت‌ها شاهد رشد سودآوری بودند، اما فشار روانی در کنار اصلاح قیمت‌ها، کاهش P/E قیمت‌ها را به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه روند منفی بورس تا پایان فصل مجامع همچنان ادامه داشت، ادامه داد: همزمان با موج اخبار منفی، انتشار گزارش‌های سه ماهه از چند بعد بر بازار اثرگذار بود، تا جایی که کاهش حجم فروش گروه صادرکننده، نگرانی از جریان تورمی و افت تولید برای گروه واردکننده از جمله دلایلی بود که به ‌رغم گزارشات مناسب سه‌ماهه، سهامداران را نگران می‌کرد تا اعتماد فعالان بازار سرمایه به بهبود روند معاملات کمرنگ‌تر شود. این در حالی است که بازارهای ارز و سکه در همین دوره توانسته بودند، بازده قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران خود ثبت کنند.

مدیر امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس تاکید کرد: جریان رکودی در بازار همواره رکود موجود در آن را تقویت می‌کند که این امر به ادامه روند کاهشی بازار و افزایش بازده منفی آن منجر شد. به موازات این امر بخش واقعی اقتصاد کشور نشان‌دهنده افزایش قابل توجه نرخ ارز بود که از یک طرف به نفع صادرکننده‌ها بود و از طرف دیگر میزان فروش تولیدکنندگان داخلی را نیز با افزایش نرخ‌های صورت‌گرفته، دگرگون ساخت.

خواجه‌نصیری با اشاره به آغاز برنامه‌های حمایتی از بازار سرمایه طی مردادماه اظهار کرد: جذب حمایت حقوقی‌ها و خریدهای پردامنه برای از بین بردن و تلطیف فضای روانی منفی در این مقطع آغاز شد و در کنار آن انتشار اوراق تبعی باعث شد تا نشان دهد، شرایط واقعی بازار بهتر از باورهای منفی سهامداران است. در کنار این موضوع شتاب گرفتن افزایش نرخ ارز، آزاد شدن قیمت فروش محصولات در بورس کالا و افزایش قیمت‌های جهانی به صورت معناداری برای شرکت‌های بازار اخبار مثبت را یادآور شد.

تعادل بورس تثبیت شده است

خواجه‌نصیری با اشاره به اینکه بازار با تردید روند افزایشی را آغاز کرد، گفت: شرایط مثبت در حال حاضر تثبیت شده است و سرمایه‌گذاری در بورس در این شرایط از نظر بسیاری از فعالان بازار توجیه دارد. زیرا منطق اولیه این است که وقتی نرخ دلار بالا می‌رود، ارزش ریالی دارایی‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین ارزش جایگزینی شرکت‌ها و مجموع دارایی‌های آنها نیز افزایش می‌یابد. از سوی دیگر افزایش قیمت فروش محصولات به صورت مستقیم افزایش سودآوری شرکت‌ها را به همراه دارد.

مدیر امور سهام بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس اوراق بهادار با بیان اینکه از هفته پایانی شهریور سرمایه‌گذاران ثبات نوسان مثبت را در بورس تشخیص دادند، گفت: افزایش یکپارچه سکه و ارز و ظرفیت کم جذب نقدینگی این بازار‌ها با توجه به افزایش ریسک سرمایه‌گذاران در آنها در کنار رکود تورمی در بازار مسکن موجب شد سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش نقدینگی و نگرانی از شرایط تورمی، نقدینگی خود را به سمت بورس بیاورند که به رشد شاخص منجر شد.

خواجه‌نصیری با تاکید بر اینکه نقدینگی به دنبال حفظ ارزش است، افزود: نخستین هفته مهرماه با تبلیغات و ادامه انتشار اخبار مثبت بورس همراه بود که همین امر موج رونق مضاعف در اثر ورود دوباره نقدینگی جدید از سوی حقیقی‌ها شد.

به اعتقاد وی، به دلیل افت قابل توجه بورس طی دوره ۵ ماهه که باوجود افزایش سودآوری شرکت‌ها رخ داد، نمی‌توان گفت قیمت‌ها حبابی شده است؛ افزون بر این افرادی که از ابتدای سال در این بازار فعالیت کرده‌اند، هنوز بازدهی قابل توجهی نداشته‌اند. این در حالی است که سهامداران کوتاه‌مدت در این دوره رونق با توجه به پتانسیل‌های بازار بازده مناسبی را کسب کرده‌اند.

یک نگرانی از رفتار حقیقی‌ها

مدیر امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس با تایید اینکه بازار در حال حاضر دچار هیجان شده، گفت: اما شرایط هیجانی بازار را نمی‌توان الزاما با دید نقد و انتقاد نگاه کرد. روند طبیعی بازار این گونه است که انتشار اخبار بازدهی چشمگیر بورس برای افرادی که دنبال کسب سود هستند، موجب افزایش تقاضای خرید و تزریق نقدینگی به بازار می‌شود. وقتی تب بازار ارز ادامه‌دار است تقاضای خرید در بورس نیز پابرجا می‌ماند؛ به طوری که تقاضای خریدی که در پایان شهریورماه به طور متوسط یک تا ۵/۱ برابر حجم عرضه بازار بود، در حال حاضر به ۵ برابر حجم عرضه افزایش پیدا کرده است. خواجه‌نصیری خاطرنشان کرد: در نتیجه افزایش تقاضای خرید در بازار موجب شد در روزهای معاملاتی گذشته به طور متوسط به میزان ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان انتقال سهام از حقوقی به حقیقی صورت گیرد.

این مقام مسوول در ادامه تحلیل اوضاع بازار سرمایه گفت: با توجه به افزایش خریداران حقیقی موضوع نگران‌کننده این است که در بازار صعودی خریداران تنها به دنبال خرید سهم باشند و بدون توجه به سهام مرغوب و پرپتانسیل ندانند چه سهمی را می‌خرند تا جایی که با اولین ضربه منفی، زیان خواهند کرد.

این مقام مسوول در بازار سرمایه تاکید کرد: نسبت ۹۰ درصدی نوسان مثبت در همه گروه‌ها که نشان‌دهنده رشد یکسان گروه‌ها و شرکت‌های مختلف است، موضوع نگران‌کننده‌ای است زیرا بعد از یک رشد ابتدایی در موج دوم شرایط متمایز هر شرکت رشد آن را رقم خواهد زد نه فضای مثبت بازار.

خواجه‌نصیری با اشاره به اینکه بازار در انتظار گزارش‌های ۶ ماهه است، تاکید کرد: باوجود افزایش قطعی سودآوری در گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها، سهامداران تازه‌وارد باید توجه داشته باشند که بسیاری از سرمایه‌گذاران تعدیلات مثبت را در قیمت شرکت‌ها لحاظ کرده‌اند و به عبارتی بازار آثار تعدیل سودآوری سهم را «پیش خور» کرده است. این در حالی است که باوجود توقف شرکت‌های گروه روی و سیمانی، ممکن است این نمادها پس از بازگشایی متناسب با تعدیلات اعمال شده رشد نکنند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: هرچه قیمت‌ها بالاتر می‌رود، به دلیل افزایش ریسک سرمایه‌گذاری، تصمیم‌گیری در فضای بازار سخت‌تر می‌شود و ممکن است انتظارات بیش از اندازه شکل بگیرد. این در حالی است که به دلیل سرعت افزایش قیمت‌ها، انتظارات زودتر محقق می‌شود و بنابراین سهامداران همواره باید آخرین اخبار را رصد کنند. خواجه‌نصیری ادامه داد: در حال حاضر رشد نرخ ارز، فضای هیجانی انتظار برای گزارش‌های ۶ ماهه و ورود نقدینگی جدید سه عاملی است که بر بازار تاثیرگذار است. بر این اساس تغییر شرایط بازار ارز و نقدینگی به سرعت شرایط بازار را تغییر می‌دهد. به خصوص اینکه ورود نقدینگی از سوی خریداران موج دوم باثبات نیست و این گروه برای کسب بازده کوتاه‌مدت به سرعت از بازار خارج می‌شوند.

دستکاری قیمت کم است

این مقام ناظر بازار سرمایه درخصوص چگونگی نظارت بر معاملات در شرایط کنونی گفت: در بازاری که گردش معاملاتش بالا است، احتمال دستکاری قیمت و سفته‌بازی کم است، اما مشکلات بیشتر است زیرا تحریک‌پذیری سرمایه‌گذاران افزایش یافته و به سرعت برای خرید سهام تحریک می‌شوند و بر این اساس انگیزه خرید در سرمایه‌گذاران گاه مانع از تصمیم‌گیری درست می‌شود. این در حالی است که در بازار منفی حمایت و اعتماد بیشتر است.

مدیر امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی، سهامداران باید همواره با شناخت کافی از وضعیت سهام یک شرکت، نسبت به خرید آن اقدام کنند،‌ تصریح کرد: این همان توصیه‌ای است که در زمان افت بازار نیز به سهامداران می‌شود، به این معنی که با هیجانات کاذب همراه نشوند و بی‌دلیل اقدام به فروش سهامشان نکنند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی نیز که بازار با رشد قابل توجهی همراه است، سهامداران باید با دلیل منطقی نسبت به خرید سهم در بازار اقدام کنند و انتظارات و استراتژی زمانی ورود و خروج مشخصی داشته باشد.

این مقام مسوول در بازار درخصوص پیش‌بینی روند بازار گفت: پیش‌بینی کردن در این بازار بسیار سخت است، زیرا پیش‌بینی‌های تکنیکال که مرزهای روانی را شناسایی می‌کنند به سرعت تغییر می‌کنند. با این وجود هرچند رسیدن به شاخص ۳۰ هزار واحدی هدف چندان سختی نیست، اما برای بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌تواند به معنی نقطه خروج از بازار باشد که می‌تواند بر کل بازار اثرگذار باشد. این در حالی است که در حال حاضر P/E بسیاری از شرکت‌ها حدود ۶ و ۷ مرتبه است. اگر این شرکت‌ها در گزارش‌های ۶ ماهه سودآوری خود را تعدیل کنند و از سویی امکان تداوم سودآوری داشته باشند، P/E بازار دوباره به محدود ۴ تا ۵ بازمی‌گردد و در این حالت می‌توان امیدوار بود شاخص تا پایان سال ۵ تا ۱۰ درصد دیگر افزایش یابد، اما مستلزم این است که شرکت‌ها روند سودآوری خود را حفظ کنند.

خواجه‌نصیر با تاکید دوباره اثرگذاری عمیق نرخ ارز بر بورس گفت: باوجود اینکه در شرایط کنونی از نظر من بورس شاخص ۳۰ هزار واحدی را محقق کرده است اما اگر معاملات بازارها تغییر کند، شاخص را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین باید از یک طرف اتفاقات سایر بازارها را به طور کامل رصد کرد و از سوی دیگر به یاد داشت که وقتی رشد شاخص‌ها به سرعت رخ می‌دهد به دلیل حساسیت بالایی که ایجاد می‌شود، ممکن است به لحاظ روند ثبات لازم را نداشته باشد.

ثبت دوره‌ای تغییرات

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران درخصوص دلایل رشد اخیر بازار گفت: اگر بخواهیم حرکت بازار را به درستی دنبال کنیم، باید تغییرات آن را به صورت دوره‌ای ببینیم که در این حال می‌بینیم بازار از ابتدای سال تاکنون، حدود ۱۳ درصد رشد کرده است و این رشد معقولی است.

حسن قالیباف‌اصل در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد افزود: حجم معاملات روزانه در ۵ ماهه نخست سال ۵۰ میلیارد تومان بوده است، اما از یک ماه گذشته به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است که این نشان می‌دهد نقدینگی و اقبال به بازار سرمایه، افزایش پیدا کرده است. وی ادامه داد: گزارش‌های سه ماهه که از سوی شرکت‌ها منتشر شده حاوی موارد خوبی است و آن دسته از شرکت‌ها که گزارش ۶ ماهه نیز منتشر کرده‌اند، موارد بهتری را یادآور شده‌اند که این موارد جو روانی بازار را مثبت کرده است.

قالیباف افزایش نرخ ارز را عامل موثری در رشد بازار دانست و گفت: بیشتر شرکت‌های بزرگ بورسی، شرکت‌های صادرکننده هستند و محصولات آنها با قیمت‌های جهانی به فروش می‌رسد بنابراین افزایش نرخ ارز، درآمدهای این شرکت‌ها را افزایش داده است. مدیرعامل بورس درخصوص وجود نگرانی از رشد شدید بازار گفت: رشد قیمت‌ها در بازار، تابع عرضه و تقاضا است و در شرایطی که رشد یا افت بازار با حجم معاملات همخوانی داشته باشد، نگرانی‌ وجود ندارد، اما اگر معاملات انجام شود این نگرانی وجود خواهد داشت.

وی در پایان به سهامداران توصیه کرد: ما همواره به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنیم چه در شرایط رشد و چه در شرایط افت بازار، با مطالعه و تحلیل وارد بازار شوند و صنایعی را که می‌شناسند و از قابلیت‌های آنها آگاهی دارند برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

حبابی در کار نیست

در همین حال مدیرعامل فرابورس فرضیه هیجانی بودن بازار را رد کرده و در این باره گفت: نوسان بازار کاملا طبیعی است و مهم‌ترین دلیل رشد آن در روزهای اخیر، افزایش نرخ دلار و تاثیر آن بر شرکت‌های بورسی است.

امیر هامونی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد توضیح داد: در گذشته، نرخ ارز یک متغیر برون‌زا بود اما در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته شده‌اند شرکت‌هایی هستند که دارایی ارزی دارند یا صادرکننده و دارای درآمد ارزی هستند بنابراین نرخ ارز، درونی شده و در مدل‌های مالی به یک متغیر درون‌زا تبدیل شده است.

وی سپس گفت: آرام‌تر شدن فضای کلی حاکم بر بازار نیز می‌تواند یکی از دلایل رشد بازار باشد زیرا تا چندی قبل، به دلیل برخی مسائل، جو بازار با تنش همراه بود اما الان، فضا تغییر کرده است.

وی درباره تاثیر نرخ ارز باوجود منتشر نشدن گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها گفت: خوشبختانه بازار و فعالان بازار هوشمند هستند و اگرچه این گزارش‌ها هنوز منتشر نشده‌اند، اما انتظارات سرمایه‌گذاران و ارزیابی آنها از شرکت‌ها مثبت است، بنابراین با افزایش نرخ ارز، انتظار سودآوری مناسبی از شرکت‌ها دارند.

مدیرعامل فرابورس درخصوص تاثیرپذیری بازار سرمایه از بازار طلا و دلیل حرکت موازی این دو بازار در شرایط فعلی گفت: بازار طلا تاثیر چندانی در رشد یا افت بازار سرمایه ندارد، زیرا جنس مخاطب این دو بازار متفاوت است و فعالان این دو بازار رویکرد و شخصیت متفاوتی دارند.

هامونی خاطرنشان کرد: مخاطبان بازار طلا و بازار سهام، حدود ۱۰ درصد همپوشانی دارند و مقایسه این دو بازار مقایسه درستی نمی‌تواند باشد.

وی درباره لزوم به کارگیری ابزارهای کنترلی برای جلوگیری از رشد بیشتر بازار تاکید کرد: به کارگیری این ابزارها، به نوعی مداخله در بازار است و من معتقدم نباید با به کارگیری ابزارهای کنترلی، جلو رشد یا کاهش شاخص را بگیریم، زیرا این ابزارها در کوتاه‌مدت می‌تواند استفاده شود اما در بلندمدت، سرمایه‌گذاران می‌توانند جهت بازار را تعیین کنند.

امکان رشد قیمت شرکت‌ها وجود دارد

در همین حال یک کارشناس بازار سرمایه با تشریح عوامل رشد بی سابقه بورس در روزهای اخیر، وجود هرگونه حبابی را در بازار سرمایه رد کرد.

علیرضا عسکری‌مارانی، در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص علت افزایش شاخص‌های بورس و ثبت رکوردهای جدید در بازار سرمایه گفت: قیمت‌هایی که در حال حاضر در بازار سرمایه وجود دارد، هنوز با قیمت‌های واقعی فاصله داشته و شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه، ملی مس، سرمایه‌گذاری بانک ملی، سرمایه‌گذاری سپه و بسیاری از شرکت‌های دیگر با وجود افزایش قیمت به قیمت‌های گذشته خود نرسیده‌اند.

وی افزود: علاوه بر این تولیدات برخی شرکت‌ها افزایش یافته و شرکت‌هایی مانند پتروشیمی که محصولات صادراتی دارند محصولات بیشتری به فروش می‌رسانند.

این فعال بازار سرمایه شائبه وجود حباب در بورس را رد کرد و در توضیح آن گفت: ممکن است برخی سهام شرکت‌ها بالاتر از قیمت بازار باشند ولی بسیاری از سهام شرکت‌ها باوجود افزایش به قیمت های یک سال گذشته خود نرسیده است. به طور مثال شرکت پتروشیمی پردیس تنها ۱۰۰ تومان از قیمت سال گذشته گران‌تر شده و پتروشیمی مارون به قیمت اولیه خود رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین قیمت سهام مخابرات در فروردین سال گذشته ۴۵۰ تومان بود که اکنون پس از سه روز افزایش شدید به ۲۴۷ تومان رسیده است که نصف قیمت فروردین سال گذشته است.

مارانی تاکید کرد: بنابراین قیمت بسیاری از صنایع بورسی همچون سیمان، کاشی و مواد لبنی از لحاظ ارزش جایگزینی با دلار ۲۵۰۰ تومانی بسیار بالاتر از این میزان است و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر نصف NAV معامله می‌شوند پس ارزش جایگزینی آنها بسیار بالاتر است.

وی با بیان اینکه عمده دارایی‌های بورس براساس ارز است، عنوان کرد: به دلیل ارزش جایگزینی دارایی‌ها قیمت ها افزایش یافته و تولید صنایعی همچون سیمان و کاشی با رشد مواجه شده است. مارانی عنوان کرد: به این ترتیب باوجود افزایش قیمت سهام شرکت‌ها، برخی از آنها به نسبت جایگاهی که دارند هنوز جا برای افزایش دارند زیرا NAV بسیاری از شرکت‌ها مانند ایران خودرو و سایپا به شدت کاهش یافته است.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی به مثبت بودن عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: این در حالی است شاخص بورس تحت تاثیر چند سهم جدید مانند پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه شیراز و برخی شرکت‌های پتروشیمی مطرح قرار گرفته و در حال افزایش است.

وی درخصوص دلایل اقبال مردم به بورس با وجود افزایش قیمت سکه و ارز گفت: در حال حاضر بسیاری از مردم اعتقاد دارند که سکه و ارز به سقف قیمتی خود رسیده است و معتقدند که بهتر است سرمایه خود را به سمت بورس برده و آنها را به سمتی سوق دهند که قیمت آن افزایش نیافته است.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش حجم معاملات نشان‌دهنده ورود نقدینگی به بورس است اظهار کرد: سهامداران حقیقی و تازه وارد حتما باید با مشورت کارشناسان اقدام به خرید سهم کنند و در خرید سهم دقت کنند، زیرا بورس یک بازار حرفه‌ای و کارشناسی است و خرید و فروش سهم بدون مشورت درست نیست.