ارزش واگذاری ۸۶ تا ۱۰ روز آینده به ۹هزار میلیارد تومان می‌رسد و از ابتدای امسال تاکنون ۷/۷هزار میلیارد تومان سهام دولتی به فروش رسیده است. غلامرضا حیدری کرد‌زنگنه‌، رییس ‌سازمان خصوصی‌سازی کشور گفت: شرکت پتروشیمی‌فن‌آوران به عنوان نخستین شرکت نفتی مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی، هفته آینده به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود.

کرد‌زنگنه افزود: شرکت پتروشیمی‌فن‌آوران یکشنبه یا سه‌شنبه هفته آینده از طریق عرضه در بورس اوراق بهادار واگذار می‌شود.

وی درباره چگونگی واگذاری گفت: در مرحله نخست ۱۰‌درصد از سهام این شرکت برای کشف قیمت پایه واگذاری‌، عرضه اولیه خواهد شد‌.

کرد‌زنگنه افزود: بقیه سهام شرکت پتروشیمی‌فن‌آوران نیز به تدریج در هفته‌ها و ماه‌های آینده عرضه می‌شود.

وی درباره تاخیر واگذاری شرکت پتروشیمی ‌فن‌آوران گفت: درباره‌درصد عرضه اولیه شرکت فن‌آوران‌، میان شرکت‌های خصوصی سهامدار و شرکت پتروشیمی‌ با بورس مشکلی به وجود آمده بود که با برگزاری جلسات مختلف، این مشکل حل شد.

کرد‌زنگنه افزود: از ۱۰‌درصد سهام کشف قیمت‌، حدود ۵‌درصد متعلق به‌سازمان خصوصی‌سازی و ۹/۴‌درصد نیز متعلق به بخش‌خصوصی است.

رییس‌سازمان خصوصی‌سازی کشور گفت: شنبه ۲۶ آبان، آخرین جلسه مشترک بورس و سهامداران این شرکت برگزار می‌شود و سپس‌، یکشنبه یا سه‌شنبه هفته آینده سهام شرکت فن‌آوران در بورس عرضه شود. صندوق بازنشستگی کشوری‌،‌سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی صنعت نفت، سهامداران بخش‌خصوصی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ ایران، سهامدار دولتی شرکت پتروشیمی ‌فن‌آوران محسوب می‌شوند.

خصوصی‌سازی در ایران؛ فراتر از شاخص جهانی

کرد‌زنگنه‌، رییس‌ سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه تا چهارم آذرماه، ارزش واگذاری‌های امسال به ۹‌هزار میلیارد تومان می‌رسد‌، گفت‌: این میزان واگذاری نه تنها در منطقه بی‌سابقه است، بلکه با شاخص‌های جهانی‌ رقابت می‌کند. کرد‌زنگنه افزود‌: ارزش واگذاری‌ها در ترکیه که پارسال بیشترین میزان خصوصی‌سازی را در دنیا داشت، با ارزش خصوصی‌سازی امسال ایران قابل مقایسه است.

وی گفت‌: از ابتدای امسال تاکنون ۷۷۰۰‌میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی از طریق بورس و مزایده به فروش رفته است و تکلیف ۱۳۰۰میلیارد تومان دیگر نیز تا چهارم و پنجم آذر روشن خواهد شد. رییس‌ سازمان خصوصی‌سازی همچنین با اشاره به اینکه قانون جدید اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مراحل نهایی است‌، افزود‌: امید است این قانون تا آخر آذرماه ابلاغ شود.

کرد‌زنگنه گفت‌: در این قانون جدید به موضوع‌هایی مانند توانمندسازی بخش‌خصوصی‌، روش‌های واگذاری‌، تسهیل رقابت‌، منع انحصار در کشور و اقداماتی برای ورود بهتر بخش‌خصوصی و کنار رفتن دولت از تصدی‌ها توجه شده است و با ابلاغ آن راه برای خصوصی‌سازی در کشور هموارتر می‌شود.

مخالفت مجلس با دولتی ماندن ۲۵ شرکت نفتی

غلامرضا حیدری کرد‌زنگنه‌، رییس‌ سازمان خصوصی‌سازی کشور گفت: درخواست هیچ‌یک از ۲۵ بنگاه نفتی به منظور دولتی باقی ماندن‌، به تایید مجلس شورای اسلامی‌نرسیده است. وزارت نفت‌، حدود یک‌ماه پیش طی درخواستی‌، فهرست بنگاه‌های مستثنا از واگذاری به بخش‌خصوصی را تقدیم مجلس شورای اسلامی ‌کرد‌. همچنین رییس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد ناتوانی بخش‌خصوصی در خرید سهام گفت: بخش‌خصوصی بی‌انگیزه بوده و این بی‌انگیزگی باید ریشه‌یابی شود که چرا شرکت‌های سوددهی که در بورس وجود دارند، صف فروش داشته و سهام آن در بورس خریدار ندارد و باید ریشه‌یابی شود که چرا شرکت‌های خارجی مشتاق خرید سهام‌هایی مانند فولاد‌مبارکه بوده ولی داخلی‌ها علاقه‌ای ندارند. وی علت این امر را در سنتی بودن افکار دانست و خاطرنشان کرد: با وجود استفاده از ابزار‌ها و نهاد‌های جدید مالی نگرش‌ها و افکار هنوز سنتی بوده و به همین دلیل افراد ریسک نکرده و تحولاتی که ممکن است در سال آینده برای سهم ایجاد شود، پیش‌بینی نمی‌کنند، در حالی که در سایر کشور‌های دنیا اگر قیمت سهام یک شرکت ۱۲برابر افزایش یابد باز هم خریداری می‌شود، زیرا می‌داند که سهام شرکت در دو سال آینده ۲۰ برابر سود کرده و بازدهی دارد؛ بنابراین فرد ریسک دو سال بعد را خریداری می‌کند. وی ادامه داد: این موضوع به شرکت بورس نیز مربوط است؛ زیرا با افزایش قیمت یک سهم سعی می‌کند آن را محدود کرده و جلوی آن را بگیرد و در صورتی که قیمت سهم کاهش یابد آن را به تابلو چهارم منتقل می‌کند.