زیگزاگی و بدون الگو

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته روند حرکتی زیگزاگ و بدون الگوی خود را ادامه داده و برخلاف جریان نخستین روز کاری هفته (شنبه) معامله‌گران شاهد روز کاری مثبتی بودند. در بازار دیروز با توجه به آرامش در تحولات کلان موثر بر بازار، کارشناسان به سوی تحولات درون بازار و رصد حرکت معامله‌گران گرایش داشتند که در این شرایط جمع‌آوری برخی از سهام از جمله نهادهای شاخصی نظیر فولاد خوزستان و خراسان، پتروشیمی خارک و سنگ‌آهن گل‌گهر و چادرملو و تشکیل صف‌های خرید برای این نماد موجب شد بازار در کمال تعجب روندی متفاوت از بازار شنبه را در پیش بگیرد و بازاری مثبت توام با رشد شاخص در تالار بورس رقم بخورد. بازار سهام در چند هفته اخیر با در پیش گرفتن حرکات زیگزاگی و بدون الگوی سنتی موجب شده است تا پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای ارزیابی آن دشوارتر شود.

این دشواری زمانی بیشتر خودنمایی می‌کند که در نظر داشته باشیم سهامی که امروز یکشنبه دارای صف خرید بودند در بازار شنبه؛ یعنی تنها یک روز قبل دارای صف فروش قابل‌ملاحظه‌ بوده و برخی نظیر گل‌گهر، پتروشیمی خارک با فشار فروش قابل‌ملاحظه‌ای نیز دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند، اگرچه ماهیت گام‌های تصادفی یا (RANDOM WALK) در بورس‌های سهام امری شناخته شده است، اما به نظر نمی‌رسد آنچه در بورس کنونی تهران می‌گذرد، ماهیتا شباهتی به این گام‌های تصادفی داشته باشد؛ در بازار دیروز به‌رغم انتظار برای عرضه پتروشیمی فن‌آوران، خبرهای تایید نشده از احتمال عرضه این سهم در هفته آینده خبر می‌داد.

از سوی عرضه سرمایه‌گذاری امید و بانک ملت نیز با تعویق دوباره مواجه شده‌اند. در گروه فلزی نمادهای فولادی در این گروه دیروز شرایط بهتری را تجربه کردند؛ هر چند که حرکت‌های اخیر در این گروه موجب شکل‌گیری خطوط مقاومت قوی در برابر حرکات معامله‌گران شده است.

در گروه سیمانی، مساله کمبود گاز بار دیگر گریبان‌گیر صنایع مصرف‌کننده عمده گاز از جمله کارخانه‌های سیمانی شده است در آخرین خبر از این دست مجددا سیمان تهران با کمبود گاز و توقف برخی از خطوط مواجه شده است. در گروه خودرویی نماد زامیاد دیروز برای دومین بار شاهد جابه‌جایی یک بلوک ۵درصدی بود با توجه به لغوعرضه یک‌جا بلوک ۱۰درصدی زامیاد از سوی سایپا برخی معامله‌گران معاملات ۵درصدی کنونی را انجام معامله عمده به صورت خرد تلقی می‌کنند. در این گروه صف خرید مهرکام پارس دیروز با عرضه مواجه شد هر چندکه این نماد در پایان بازار همچنان صف خرید را شاهد بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری متفاوت و مثبت بود که در آن شاخص ۶۷/۵واحد رشد کرد. از ۱۷۱نماد مورد معامله ۸۰نماد با رشد قیمت و ۷۷نماد با افت مواجه شدند؛ حجم کل معاملات نیز با توجه به بلوک ۱۰میلیارد تومانی زامیاد به ۲۰میلیارد تومان بالغ شد.