فارس- قائم‌مقام موسسه توسعه صنعت سرمایه‌گذاری از برگزاری دومین دوره آزمون بین‌المللی تحلیل‌گران بین‌المللی سرمایه‌گذاری، همزمان با بیش از 30 کشور اروپایی و آسیایی در 18 اسفند خبر داد.

حسین زارعی گفت: دومین دوره آزمون بین‌المللی تحلیل‌گران بین‌المللی سرمایه‌گذاری (CIIA) همزمان با بیش از ۳۰ کشور اروپایی و آسیایی در تاریخ ۱۸ اسفند ماه ۸۶ در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران برگزار می‌شود. وی ادامه داد : ACIIA در بهار سال ۲۰۰۰ و در اجلاس لندن توسط انجمن ASAF، EFFAS و انجمن تحلیل‌گران مالی برزیل APIMEC (که قرار است به عنوان انجمن تحلیل‌گران مالی آمریکای لاتین مطرح شود) تشکیل شده و فعالیت اصلی ACIIA، ارائه گواهی‌نامه بین‌المللی تحلیل‌گر بین‌المللی خبره سرمایه‌گذاری (CIIA) است...
... که بعد از گذراندن دوره آموزشی و سه آزمون پایه، نهایی و ملی، به دانشجویان اعطا می‌شود که در حال حاضر سه فدراسیون ASAF، EFFAS و موسسات مالی و سرمایه‌گذاری 30 کشور (همگی در محدوده اروپا و شرق آسیا به جز برزیل و آرژانتین) عضو ACIIA هستند.
نماینده رسمی‌CIIA درخصوص ویژگی‌های گواهی‌نامه CIIA اظهار داشت: انجمن‌های ملی مجازند تا آزمون‌های CIIA را به زبان خود برگزار کنند و در حال حاضر آزمون به ۱۱ زبان برگزار می‌شود و چنانچه انجمن‌ها خواهان پذیرش زبان دیگری به زبان آزمون باشند، باید درخواست رسمی‌خود را به کمیته بین‌المللی آزمون ابلاغ کنند. زارعی شرط شرکت در آزمون CIIA را دارا بودن ۳ سال سابقه کار در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری دانست و گفت: انجمن‌های ملی می‌توانند برای داوطلبان شان شرایطی خاص وضع کنند. وی ادامه داد: ثبت‌نام آزمون صرفا از طریق انجمن‌های ملی انجام می‌گیرد و چنانچه انجمن‌های ملی مجاز بدانند، داوطلبانه می‌توانند بدون گذراندن دوره آموزشی، در آزمون شرکت کنند.
وی در رابطه ساختار ACIIA خاطرنشان کرد: ساختار این نهاد منعطف است؛ به این معنا که بخش زیادی از فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های آن به انجمن‌های ملی و مراکز منطقه‌ای تفویض شده که این خصیصه را می‌توان به عنوان امتیازی برای CIIA به نسبت CFA دانست و انجمن‌های ملی در بسیاری از فعالیت‌ها مانند تعیین پیش‌نیازهای شرکت در آزمون، طراحی سوالات آزمون، برگزاری آزمون، تصحیح برگه‌ها و تدوین و برگزاری آزمون ملی، نقش اصلی را ایفا می‌کنند.
وی ادامه داد: وظایف انجمن‌های ملی شامل تصمیم‌گیری برای پذیرش یا رد داوطلب برای شرکت در آزمون‌ها و مطلع کردن ACIIA در زمان مقرر، تدارک مکان مناسب برای برگزاری آزمون‌های عمومی‌(بین‌المللی) و خاص (ملی) در کشور خود، سازمان‌دهی فرآیند آماده‌سازی سوالات و تصحیح، تدوین تعریف کامل برای مفاد آزمون ملی، آماده‌سازی و ارسال یک گزارش برای کمیته بین‌المللی آزمون IEC که محتوا و ساختار آزمون ملی (خاص) را اعلام می‌دارد، آماده‌سازی و ارسال یک گزارش برای IEC که محتوا و ساختار برنامه‌های ملی را اعلام می‌دارد، ارسال نتایج آزمون ملی برای IEC که نهایتا به ACIIA اعلام خواهد شد، اعلام نتایج آزمون CIIA به صورت عمومی، رسیدگی به شکایات داوطلبان است. ضمن اینکه انجمن‌های ملی و منطقه‌ای موظف‌اند ناظران IBC را که برای بررسی تمهیدات برگزاری آزمون ارسال می‌شوند، پذیرا باشند و در برابر تمام سوالات متخصصین پاسخگو بوده و تمامی‌اطلاعات درخواستی آنان را در اختیارشان بگذارند.
زارعی درباره آزمون‌های CIIA گفت : این آزمون‌ها در دو بخش بین‌المللی و ملی انجام می‌شود که برای کسب گواهی‌نامه CIIA باید هر دوی این آزمون‌ها را گذراند. ضمن اینکه بخش بین‌المللی خود از دو آزمون پایه و نهایی تشکیل می‌شود و هر دوی آزمون‌ها مفاد مشترکی دارند و تفاوت آنها در روش امتحانی آنهاست و آزمون پایه شامل سولات چند گزینه‌ای، محاسباتی و درک مطلب است در حالی که سوالات آزمون نهایی از نوع تحلیل موردی (Case study) پرسش‌های محاسباتی تفصیلی، پرسش‌های استدلالی و نگارش متون تحلیلی است. وی ادامه داد: طبق برنامه زمانی اعلام شده از طرف ACIIA، نتایج هر دوره آزمون، 11 هفته بعد از آزمون رسما اعلام می‌شود و مفاد آزمون پایه شامل حسابداری مالی و تحلیل صورت‌های مالی، تحلیل و ارزش‌یابی سهم، مدیریت مالی، تحلیل و ارزش‌یابی درآمد ثابت، اقتصاد، تحلیل و ارزش‌یابی ابزار مشتقه و مدیریت پرتقوی است و آزمون نهایی نیز تحلیل و ارزش‌یابی سهم، حسابداری مالی و تحلیل صورت‌های مالی، مدیریت مالی، تحلیل و ارزش‌یابی درآمد ثابت، تحلیل و ارزش‌یابی ابزار مشتقه و مدیریت پرتفوی است. وی در خاتمه گفت: در آزمون ملی نیز موضوعاتی چون مقررات و قوانین، اصول اخلاق حرفه‌ای، صورت‌های مالی، ساختار بازار و سرمایه‌گذاری‌ها مطرح است.