بسته سیاستی - نظارتی تاثیرات مثبت و منفی در بورس خواهد داشت

رشد ۱۷‌درصدی ارزش بازار، صرفه‌جویی یک‌میلیارد تومانی در هزینه‌ها و اجرای نظام روابط سرمایه‌گذاران و نظام راهبری شرکتی در نیمه اول ۸۷ گروه بورس - دومین مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بورس و اوراق بهادار در حالی برگزار شد که چند روز بیشتر از آغاز فصل مجامع نمی‌گذرد و هنوز سهامداران، به تراکم برگزاری مجامع شرکت‌ها دچار نشده‌اند. حضور گسترده سهامداران حقیقی، نهادهای مالی، کارگزاران و برخی از مقامات سازمان بورس در مجمع شرکتی که هنوز به «تابلو» نپیوسته است، نشان از اهمیت این رخداد داشت.

ترکیب پانل مجمع مانند سال قبل بود و تنها تفاوت آن حضور «محمودرضا خواجه‌نصیری» - مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان- در جایگاه نماینده سازمان بورس بود.

ارائه گزارش عملکرد هیات‌‌مدیره توسط مدیرعامل شرکت بورس و اصرار وی بر تقسیم سود در روز چهارم پس از برگزاری مجمع به‌رغم مخالفت برخی از سهامداران، اتفاقی بود که در کمتر مجمعی رخ می‌دهد.

اگرچه ۲۵۰‌ریال سود مصوب مجمع بیشتر از پیشنهاد ۱۸۰‌ریالی مدیرعامل بود اما رحمانی تاکید می‌کرد که پرسنل مالی شرکت بورس از قبل برای پرداخت سود آماده شده‌اند و پرداخت سود در این شرکت باید از همین آغاز نهادینه شود.

مصطفی امید قائمی رییس‌ هیات‌ مدیره شرکت بورس و رییس مجمع از موفقیت این شرکت‌ در سال ۸۶ و همکاری بخش‌های مختلف بازار سخن گفت و اقدامات انجام‌شده را برشمرد.

حل مشکل نقدشوندگی

وی با اشاره به اهمیت نقدشوندگی که در حال حاضر به مهم‌ترین دغدغه فعالان بازار تبدیل شده است، گفت: شرکت بورس به تدریج به شناسایی و انجام اقداماتی جهت حل این مشکل پرداخته است که نمونه‌ای از تلاش‌های صورت گرفته در حوزه بازار شامل برنامه‌ریزی برای بازگشایی نمادها، کاهش حجم مبنا و رفع گره‌های معاملاتی و همچنین راه‌اندازی واحد آمار و اطلاعات بازار

به منظور ارائه داده‌های مورد نیاز فعالان بازار و ایجاد واحد نظارت موثر بر معاملات به منظور جلوگیری از دستکاری قیمت‌ها و استفاده نادرست از اطلاعات نهانی است.

نظام‌مند شدن روابط

قائمی با اشاره به بخش عمده فعالیت‌ های دو پروژه نظام روابط سرمایه‌گذاران و نظام راهبری شرکتی انجام شده تاکید کرد: امید می‌رود در ۶ ماه اول سال ۱۳۸۷ با برگزاری جلسات توجیهی و همایش، این پروژه‌ها اجرایی شود.رییس هیات مدیره شرکت بورس یادآور شد: در طول یک سال عملکرد شرکت، تلاش‌های انجام شده در آمارهای بازار قابل مشاهده است که می‌توان آن را شامل افزایش ارزش بازار به میزان ۱۷‌درصد، ارزش معاملات به میزان ۳۰‌درصد و گردش معاملات به عنوان نماگر نقدشوندگی بازار به میزان ۵/۹‌درصد دانست که حاکی از به بار نشستن بخشی از برنامه‌ها است.

عوامل بازدارنده

وی تاکید کرد: با وجود این دستاوردها، بازار سرمایه تحت تاثیر دو عامل اصلی زیر نتوانست به طور کامل به اهداف تدوین شده دست یابد.

وی عامل اول را چالش‌های محیط کسب و کار دانست و ادامه داد: تثبیت قیمت سیمان، لبنیات، خودرو، شوینده‌ها و برخی محصولات پتروشیمی و کاهش نرخ سود بانکی و لیزینگ، واردات و نظام تعرفه‌های گمرکی به خصوص در صنعت قند و شکر موجب از بین رفتن جذابیت این صنایع شد. از سوی دیگر، افزایش فرصت سودآوری بازار‌های طلا و مسکن باعث شد که بخشی از نقدینگی موجود به این بازارها سرازیر شود.

وی عامل دوم را کمبود نقدینگی ناشی از عدم جذابیت پیش گفته در بازار سهام عنوان کرد و یادآور شد: وقتی سودآوری و بازده سهام توقع بازار را تامین نکند، ناگزیر باید مشوق‌هایی برقرار کرد. در چنین شرایطی، پرداخت تسهیلات خرید سهام از محل منابع بانکی و وجوه اداره شده راهگشا است.

برنامه‌های سال آتی

رییس هیات مدیره در خصوص برنامه‌های سال ۸۷ شرکت بورس افزود: جذب سرمایه‌گذاری خارجی در قالب ایجاد بورس بین‌المللی در کیش و پذیرش شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی نیز فرآیندی زمان بر است که در میان مدت منجر به نتیجه خواهد شد. در ضمن اقدامات سبا و همکاری کارگزاران در راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک گامی در راستای جذب نقدینگی است و امید می‌رود در آینده با توسعه این صندوق‌ها شاهد جذب منابع بیشتری به بازار باشیم.قائمی در خصوص وضعیت سوددهی شرکت بورس در جمع سهامداران افزود: افزایش حجم معاملات به میزان ۳۰‌درصد،

صرفه جویی قابل توجه در هزینه‌ها به ویژه با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار موجب بهبود نتایج مالی نسبت به پیش‌بینی‌های اولیه شده است. سود هر سهم از ۲۲۲ ریال برآورد اولیه به ۴۵۸ ریال افزایش یافته که حدود ۷۴‌درصد از این رقم عملیاتی است.

هدف ۹میلیاردی محقق نشد

در ادامه مدیرعامل شرکت بورس به بیان رویدادهای مهم بازار در سال ۸۶ پرداخت و با اشاره به ارزش ۷هزار و ۳۰۰‌میلیارد تومانی معاملات در سال گذشته گفت: این میزان بدون احتساب فروش بلوک فولاد و آلومینیوم در اواخر سال گذشته انجام شده ولی با این حال هدف گذاری دستیابی به ارزش ۹‌میلیاردی معاملات در سال ۸۶ محقق نشد. علی رحمانی خاطر نشان کرد: متوسط ارزش روزانه معاملات، حجم سهام و حق تقدم و متوسط حجم روزانه نسبت به سال ۸۵ رشد داشته و انتظارات را تحقق بخشیده است. وی اظهار کرد: در سال ۸۶ با پذیرش ۸ شرکت جدید و حذف ۷ شرکت و انتقال ۱۴ شرکت به تابلوی غیررسمی تعداد شرکت‌های پذیرفته شده به ۴۱۶ رسید که تعداد شرکت‌های پذیرفته شده نسبت به سال قبل یک شرکت کاهش داشته است.

پیشنهاد ۱۸تومان و تصویب ۲۵تومان سود

رحمانی سود تقسیمی پیشنهادی توسط هیات مدیره را ۱۸ تومان اعلام کرد و ادامه داد: در صورت تصویب این میزان با رایزنی‌های صورت گرفته از چهارشنبه هفته جاری این سود پرداخت می‌شود ولی در صورت افزایش آن موجودی نقد در شرکت وجود ندارد. وی با اشاره به فعالیت و هزینه‌های شرکت توضیح داد: به دلیل نیازمندی به زیرساخت‌های لازم، خرید ساختمان، راه‌اندازی OTC و خریداری پنج‌درصد سهام شرکت سپرده‌گذاری، این اهداف در بلند مدت به نفع فعالان بازار خواهد بود و نیاز است که در تقسیم سود این ملاحظات و هزینه‌ها در نظر گرفته شود تا از بورس کارآ و محکمی برخوردار شویم.

تشریح برنامه‌های سال ۸۷

رحمانی سپس برنامه‌های سال ۸۷ شرکت بورس را مدنظر قرار داد و اضافه کرد: کسب ۲۰‌درصد بازده نقدی برای سهامداران، افزایش فروش ریالی سهام به میزان ۱۰‌درصد، دسترسی به رشد ۴۰‌درصدی در ارزش بازار و پذیرش ۲۰ شرکت جدید از اهداف شرکت بورس در سال جدید است. رحمانی ادامه داد: همچنین از برنامه‌های اجرایی شرکت در سال ۸۷ ایجاد بازار ابزار مشتقه، پذیرش ابزارهای جدید مالی، مشارکت در راه‌اندازی OTC، آماده سازی شرکت‌های اصل ۴۴، پیگیری ایجاد بورس کیش، برگزاری دوره‌های آموزشی داخلی و خارجی برای کارشناسان و ناشران، نصب و پیاده‌سازی نرم‌افزار جدید، تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با معاملات اوراق بهادار، تدوین مقررات مبارزه با پولشویی و بازنگری مقررات موجود در زمینه جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.

یک تابلوی جدید

وی طراحی شاخص جدید را از دیگر برنامه‌های شرکت بورس در سال جدید ذکر کرد و افزود: با اضافه شدن یک تابلو در پایان اردیبهشت ماه به طراحی شاخص‌های جدید نیاز است. وی با اشاره به اصلاح اساسنامه و افزایش سرمایه شرکت در مهر ماه تصریح کرد: در بودجه ۸۷ پیش‌بینی شده است که رقم EPS کاهش یابد زیرا در صورتی که وجوه اوراق مشارکت را صرف سرمایه‌گذاری کنیم بازده آن کوتاه مدت خواهد بود همچنین اجرای پروژه‌های مورد نظر به افزایش سودآوری فعلی کمک می‌کند.

تعلل شهرداری

در ادامه قائمی، رییس مجمع، در پاسخ به سوال یکی از سهامداران در خصوص زمان ایجاد مرکز مالی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با شهرداری گفت: مقرر شد ارگان‌های مختلف با شهرداری شریک شده و زمینی را به این منظور اختصاص دهند و تاخیر ایجاد این مرکز ناشی از تعلل شهرداری بوده است که در سال جدید پیگیری جدی انجام شده و امیدواریم پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

تاثیرات مثبت و منفی بسته سیاستی ـ نظارتی

رحمانی در مورد تأثیر بسته سیاستی ـ نظارتی در بورس توضیح داد: این بسته تاثیرات مثبت و منفی به دنبال خواهد داشت و برای رونق بورس باید سیاست‌های پولی، مالی و تجاری اصلاح شود که این به نفع بورس است. همچنین در این جلسه پذیرش سهام شرکت در بورس مورد موافقت حاضران قرار گرفت که این طرح با مجوز سازمان بورس عملی‌ خواهد شد.