فارس- یک کارگزار بورس گفت: عملکرد یکساله شرکت بورس با بازدهی مطلوب و زمینه‌سازی اجرای اصل ۴۴ همراه بود.

محمدرضا رهبر در رابطه با عملکرد یکساله شرکت بورس اظهار داشت: شرکت بورس با مدیریت منسجم خود در اجرای اصل ۴۴ و ارائه بازدهی مطلوب به سهامداران موفق بود. وی به بررسی عملکرد این شرکت از دیدگاه سهامداران اشاره و خاطر نشان کرد: شرکت بورس ظرف مدت کوتاهی ۴۵‌درصد عایدی به دست آورد و ۲۵‌درصد سود را بین سهامداران تقسیم کرد که با این وضعیت و در صورت عرضه سهام آن در بورس، امکان قیمت‌گذاری سهام آن تا ۴ برابر ارزش رسمی وجود دارد.

وی ادامه داد: سهامداران این شرکت از جهات گوناگونی چون بازدهی، ارزش افزوده، سهام جایزه و حق تقدم بهره‌مند خواهند شد.

این کارگزار بورس به لزوم بررسی عملکرد شرکت بورس از دیدگاه کلان و اقتصادی تصریح کرد: شرکت بورس با پذیرش ۷ شرکت جدید و فراهم کردن مقدمات شرکت‌های بزرگی مانند مخابرات و بانک‌ها، قدم‌های مهمی را در اجرای اصل ۴۴ برداشت و با تمام حساسیت و دقت زمینه رعایت حقوق سهامداران جزء را فراهم کرد.

وی برنامه‌های آتی شرکت بورس را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: برنامه‌هایی چون عرضه سهام شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی، بین‌المللی کردن بورس ایران، استفاده از ابزارهایی چون فیوچر و آپشن و پیگیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نظامند کردن عرضه‌های اولیه می‌تواند به تثبیت شرکت بورس منجر شود.

وی ادامه داد: دومین نکته ای که باید مورد نظر شرکت بورس قرار گیرد حذف بوروکراسی و ضوابط دست و پاگیر و زمینه‌سازی برای کاهش ریسک و افزایش شفافیت و جذب سرمایه‌های خارجی است که با توجه به حرکت مسوولان شرکت بورس در این حوزه جا دارد سازمان بورس نیز مساعدت‌هایی داشته باشد.

اکبر مردانی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص عملکرد یکساله شرکت بورس اظهار داشت: شرکت بورس در حالی دوره یک ساله و کاملی را در سال ۸۶ پشت سر گذاشت که با توجه به آمارها و اقدامات انجام شده، بالاترین مقام اجرایی بازار سرمایه کشور از کارنامه قابل قبولی برخوردار است.

این کارشناس بازار سرمایه مهمترین اقدام شرکت بورس در سال ۸۶ را علاوه بر کسب بازدهی مطلوب، زمینه سازی برای حضور مناسب شرکت‌های جدید در بازار سهام و تلاش برای بین المللی کردن بورس ایران قلمداد کرد.

مردانی درباره موانع و نقاط ضعف شرکت بورس گفت: سرمایه اندک و ۱۵‌میلیارد تومانی، عدم تخصیص از منابع مالی ۱۲۰ تا ۱۵۰‌میلیارد تومانی توسط سازمان بورس به شرکت بورس، جزیره‌ای عمل کردن تعدادی از ارگان ها و سازمان ها، عدم اجرای طرح تسهیلات ۱۵۰۰‌میلیارد تومانی، ایجاد چالش هایی چون بهره مالکانه از سوی مجلس، عدم توجه کافی دولت و مجلس به بورس و وجود قوانین دست و پاگیر سرمایه‌گذاری خارجی از جمله مهم‌ترین موانع شرکت بورس است.

مردانی در خصوص نقاط ضعف شرکت بورس تصریح کرد: فراهم نکردن ایجاد بازاری کارآمد از طریق حذف حجم مبنا و محدوده نوسان، عدم تعیین تکلیف شرکت‌های تابلوی چهارم، منفی شدن بازار فرابورس با محوریت شرکت بورس،‌ وجود ۵ سرپرست در ساختار اداری شرکت بورس، استفاده از تعدادی محدوده غیرکارشناسی، عدم برگزاری دوره های آموزشی کارآ، وجود برخی از دست‌اندرکاران بازار سرمایه در ترکیب هیات‌مدیره شرکت بورس، اطلاع‌رسانی نامطلوب و وجود پایگاه اطلاع‌رسانی ضعیف از جمله نقاط ضعف شرکت بورس به شمار می‌روند.

وی در پاسخ به این سوال فارس که با این اوصاف به عملکرد یکساله شرکت بورس چه نمره‌ای می‌دهد، گفت: هرچند این شرکت در آغاز راه است اما باتوجه به عملکرد مثبت شرکت خصوصا مدیرعامل، نمره شرکت بورس ۱۸ است.