بازگشت «مخابرات»!

گروه بورس- معصومه طاهرخانی: عضو هیات مدیره سازمان بورس از بازگشایی نماد مخابرات ایران طی معاملات امروز خبر داد. «سید علی حسینی» در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید: «چرا با وجودی که مدیران شرکت از ارسال کامل اطلاعات به سازمان سخن می‌گویند، هنوز نماد این شرکت باز نشده»، گفت: اطلاعاتی که شرکت برای ما فرستاده، کامل است، ولی نیاز به بررسی بیشتر احساس می‌شد و در نتیجه این بررسی‌ها، امروز نماد معاملات این شرکت بعد از اعمال تعدیل مثبت بازگشایی می‌شود.

وی در جواب این سوال که «چرا روز گذشته نمادهای موثر بازار همزمان بازگشایی شدند»، گفت: بازگشایی همزمان نمادها در بسیاری موارد طبیعی است. وی تصریح کرد: این حق سهامداران است که روی نماد شرکت‌هایی که سهامدارش هستند، معامله کنند و ما به عنوان سازمان بورس موظف هستیم بعد از دریافت اطلاعات، نماد شرکت‌ها را باز کنیم.

حسینی در خصوص رشد ۳۰۰واحدی شاخص و افزایش قیمت جهشی سهام برخی شرکت‌ها در روز گذشته گفت: به نظر می‌رسد، قیمت سهام برخی شرکت‌ها در روز گذشته نتیجه تحلیلی بود که بازار روی این سهام داشته، ولی این بالا رفتن قیمت با اطلاعاتی که ما از شرکت‌ها گرفته و منتشر کرده‌ایم، چندان همخوانی ندارد.

وی سهامداران را به تحلیل بیشتر توصیه کرد و افزود: بهتر است سهامداران انتظارات کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را با اطلاعات دریافتی و وضعیت واقعی شرکت‌ها تطبیق دهند و بعد اقدام به خرید و فروش کنند. وی گفت: به طور مثال دیروز نماد صدرا بعد از بازگشایی بیش از ۱۳۰تومان افزایش قیمت داشت که با بررسی وضعیت صورت‌های مالی این شرکت مشخص می‌شود که حداقل تا ۲سال آینده این شرکت سودی برای تقسیم ندارد. وی ادامه داد: این جهش‌های یکباره قیمتی که در کوتاه مدت اتفاق می‌افتد، ممکن است انتظارات سهامداران را در بلندمدت برآورده نکند.

در جلسه معارفه «اخابر» چه گذشت؟

اما روز گذشته مدیران مخابرات جلسه معارفه‌ای را برای فعالان بازار برگزار کردند تا ابهامات این سهم را قبل از انجام معامله بلوکی در ۱۸ شهریور ماه برطرف کنند.

هر چه قدر تالار بورس روز گذشته به مدد بازگشایی نمادهای موثر پررونق بود، جلسه دیروز مخابرات کم‌ فروغ بود و کمتر از ۷۰ نفر از فعالان بازار در آن حضور داشتند. در این جلسه نه خبری از سازمان بورس بود و نه خبری از فروشنده سهام یعنی سازمان خصوصی‌سازی! با وجود تشکیل هیات رییسه ۴ نفری مرکب از مدیرعامل و مدیر مالی و سایر مدیران شرکت، پاسخگویی به بخش زیادی از سوالات از سوی مدیرعامل شرکت انجام شد. در ابتدای این جلسه، «صابر فیضی»، مدیرعامل مخابرات خلاصه‌ای از آخرین وضعیت شرکت را به فعالان ارائه کرد. «فیضی» گفت: ما پیگیر ارسال اطلاعات برای بازگشایی نماد بودیم و تمام اطلاعات مورد نیاز سازمان را برای آنها فرستادیم، ولی نمی‌دانم که چرا هنوز نماد باز نشده است. وی در ادامه در مورد سوال سازمان بورس و بازار گفت: میزان پرداختی‌های شرکت به خزانه و اینکه قرار است چه قدر از پرداخت‌ها متعلق به پروانه و چه مقدار متعلق به سایر باشد، مورد ابهام بود. طی نامه‌ای که به سازمان بورس ارسال کردیم توضیح دادیم که هر آنچه که در بودجه آمده، باید به دولت پرداخت شود. وی اضافه کرد: طی استعلامی که سازمان بورس از وزارت ارتباطات انجام داد، مشخص شد که چون ارقام هزینه‌ای در بودجه مصوب مخابرات آمده، باید پرداخت شود. البته سازمان حسابرسی هم این بند را آورده که در صورت دریافت ارقام هزینه‌های بودجه، سود ما کم می‌شود.

۳۴۰تومان خوب است

مدیرعامل مخابرات ایران به عرضه بلوکی شرکت اشاره کرد و گفت: آگهی‌های عرضه ۵۰درصد به اضافه یک سهم مخابرات در صفحه روزنامه خارجی و داخلی به زبان‌های مختلف چاپ شده است. وی در جواب برخی انتقادات به قیمت پایه ۳۴۰تومانی بلوک مخابرات گفت: سازمان خصوصی‌سازی، قیمت پایه بلوک را از طریق بستن قرارداد با شرکت‌های سرمایه‌گذاری حاضر در بورس تعیین کرده است. با شرایطی هم که برای اقساط و درصد آن تعیین شده، این رقم مناسب است.

وی از شکل‌گیری برخی کنسرسیوم‌ها برای خرید بلوک مخابرات خبر داد و گفت: امیدواریم با انجام معامله بلوک، مخابرات از برزخ فعلی خارج شود و بتواند آزادی عملکرد بیشتری را برای اجرای برنامه‌های خود داشته باشد.

کنسرسیوم‌ها شبه‌دولتی‌اند!

وی در پاسخ به سوال یکی از حاضران جلسه که از ماهیت خریداران حاضر کنسرسیوم‌ها پرسیده بود، گفت: سازمان خصوصی‌‌سازی هنوز لیست نهایی خریداران را با توجه به پایان نیافتن مهلت قانونی اعلام نکرده است. ولی به طور حتم در این کنسرسیوم‌ها نهادهای عمومی حضور دارند. وی افزود: معتقدم در ترکیب این کنسرسیوم‌ها باید نهادهای عمومی باشند، چرا که مخابرات یک شرکت خدماتی‌است و این نهادها می‌توانند با گسترش خدمات مخابرات، مشارکت عمومی را بالا ببرند.

مخابرات نیروی مازاد ندارد!

«فیضی» در پاسخ به سوال یکی از حاضران که پرسید: وضعیت نیروهای مازاد شرکت بعد از معامله بلوکی چه می‌شود و مخابرات چه مقدار نیروی مازاد دارد، گفت: واقعیت این است که مخابرات نیروی مازاد ندارد. شاید برای خیلی‌ها این سوال وجود داشته باشد که چه طور ممکن است یک شرکت دولتی نیروی مازاد نداشته باشد، ولی ما نیروی مازاد نداریم. وی افزود: طی ۱۰ سال اخیر، تعداد نیروهای خود را از ۶۴هزار نفر به ۳۲هزار نفر کاهش داده‌ایم و از طرف دیگر بیش از ۵۰درصد نیروهای فعلی، به صورت خدمات قراردادی و پیمانکاری هستند که بعد از خصوصی‌ شدن دیگر وجود نخواهند داشت.

تغییر در اساس‌نامه فرودگاه پیام

وی در جواب سوالی درباره وضعیت حاکمیت مخابرات در فرودگاه پیام بعد از خصوصی‌شدن گفت: ما افزایش سرمایه جزئی در فرودگاه پیام برای افزایش درصد سهامداران خود انجام داده‌ایم. از آنجا که این فرودگاه امکان واگذاری به بخش خصوصی ندارد، بعد از خصوصی‌شدن مخابرات با اصلاح اساس‌نامه روبه‌رو می‌شود.

۵۰درصد رشد می‌کنیم

فیضی در جواب سوال یکی از حاضران که درباره پتانسیل‌ها و تهدیدات سهم بعد از خصوصی شدن پرسیده بود، گفت: مطابق ماده ۹۰ قانون اصل۴۴، شرکت بعد از خصوصی‌ شدن باید تعرفه‌های خود را مطابق قیمت تمام شده تنظیم کند و چنانچه دولت با این امر مخالفت کند، باید مابه‌التفاوت را به شرکت پرداخت کند. وی تصریح کرد: با توجه به پتانسیل‌ها و خروج شرکت از برخی شمول قوانین دولتی، پیش‌بینی می‌کنیم در سال اول خصوصی شدن، ۵۰درصد رشد سودآوری را داشته باشیم.

جواب «بورس» را دادیم

مدیرعامل مخابرات در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص اینکه پاسخگویی به ابهامات ۶گانه شرکت بورس در چه مرحله است، گفت: دوسوال از ۶ سوالی که هیات پذیرش بورس از ما پرسیده، مربوط به استعلام‌های خود شرکت بورس است. درباره ۴ سوال بعدی هم ما جواب‌های مکتوب را به شرکت بورس داده‌ایم.