ایرنا- رییس اداره امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس واوراق بهادار گفت: افزایش تقاضا و هیجان، منجر به رشد قیمت سهام برخی از شرکت‌ها در بازار سرمایه است. «‌محمودرضا خواجه نصیری» گفت: با وجودی که شرایط عمومی بازار در قیمت‌گذاری سهام سهم مهمی دارد اما ممکن است که اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت‌ها به بازار به نوعی با قیمت‌گذاری سهام متفاوت باشد.

خواجه‌نصیری با بیان آنکه،‌ قیمت سهام توسط بازار و براساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود، تصریح کرد: این در حالی است که با توجه به شرایط فعلی، قیمت‌گذاری متاثر از اقبال بیش از حد در بازار بوده است و می‌توان افزایش قیمت‌ها در بازار سرمایه را به دلیل هیجان و حجم بالای تقاضا در این بازار دانست.

وی با بیان آنکه قیمت‌ها تابع شرایط بازار سرمایه است، گفت: بازدهی سهام در دوره‌های اخیر منجر به تمایل سهامداران شده است.

خواجه‌نصیری در ادامه پیشنهاداتی به خریداران برای خرید سهام شرکت‌ها کرد و گفت: بهتر است خریداران در زمان خرید سهام به دوره‌های میان و بلندمدت توجه کنند و از

سفته بازی و توجه به سود کوتاه‌مدت خودداری کنند.

سرمایه‌گذاران با احتیاط پیش بروند

عباس دهقان، کارگزار بورس نیز در گفت‌وگو با ایسنا نسبت به بازگشایی سریع نمادها و افزایش قیمت‌ها هشدار داد و گفت: در حال‌حاضر مشاهده می‌شود که بازار در بازگشایی نمادها تند حرکت می‌کند در حالی که این حرکت، معقول نبوده و باید پیوسته و مستمر ادامه یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جو روانی در بازار، غالب بوده و این جو در مقطع کنونی معقول نیست، اظهار کرد: ممکن است شرکت با گذشت زمان ارزشمند شده و افزایش قیمت آن توجیه‌پذیر باشد ولی اینکه در حال حاضر قیمت آن افزایش یابد، باید واقعی برخورد شود.

به گفته‌ این فعال بازار سرمایه وقوع چنین بحث‌هایی شرایط روانی سهامداران و بازار را جذب می‌کند زیرا سهامداران به فکر کسب سود در کوتاه‌مدت بوده و به سهم‌های بلند مدت قانع نیستند.

بازار شفاف‌تر شود

وی با بیان اینکه می‌توان فضای بازار را شفاف‌تر کرد و نباید برای افزایش قیمت‌ و بالا بردن قیمت‌ها عجول بود، اذعان داشت: در صورتی که قیمت سهم بعد از بازگشایی نماد پنج تا ۱۰‌درصد افزایش یابد معقول است ولی جهش صددرصدی و افزایش غیر واقعی قیمت‌ سهم می‌تواند خطرناک باشد و حباب را در بازار ایجاد کند.

به اعتقاد وی در حال حاضر قیمت‌ها در بازار سرمایه حبابی نشده است زیرا چند پتانسیل مثبت شامل بهبود قیمت‌های جهانی و افزایش قیمت نفت وجود دارد در نتیجه شرایط کاذب نیست ولی عوامل مثبت به گونه‌ای نیست که چنین جهش‌هایی را در بورس داشته باشیم.

پیش‌بینی‌های متهورانه

دهقان با بیان اینکه نباید پیش‌بینی سود شرکت‌ها متهورانه باشد عنوان کرد: باید در بهترین حالت همه عوامل را در نظر گرفته و از تجربه گذشته استفاده کنیم زیرا ممکن است شرایط از حالت فعلی برگردد؛ بنابراین باید از حرکت‌های هیجانی پرهیز شود.

به اعتقاد این کارگزار بورس سرمایه‌گذاران باید به مطالعه‌ بهتر روی بازارهای جهانی معقول‌تر تصمیم‌گیری کرده و پیش‌فرض‌ها و پیش‌بینی منطقی‌تری از آینده بورس داشته باشند و باجانب‌ احتیاط رفتار کنند.