گروه بورس- معصومه طاهرخانی: معاون سازمان خصوصی‌سازی از آمادگی حداقل یک خریدار برای شرکت در معامله بلوکی سهام مخابرات خبر داده است.

«سید مهدی عقدایی» در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید: «چه تعداد خریدار برای مشارکت در معامله بلوکی مخابرات درخواست‌های خود را به سازمان خصوصی‌سازی داده‌اند»؟ گفت: «تا پایان مهلت قانونی که چهارشنبه هفته گذشته بود، بیش از یک خریدار درخواست‌های خود را به ما ارائه داده‌اند و کمیته ویژه در حال بررسی صلاحیت خریداران است.

وی درباره زمان اعلام نتایج بررسی‌های کمیته تعیین صلاحیت خریداران گفت: حداکثر تا یک روز قبل از معامله بلوکی، یعنی ۲۷ شهریور ماه نتیجه اعلام خواهد شد ولی تلاش داریم که زودتر هم نتیجه را اعلام کنیم.

وی از هر گونه اظهارنظر در خصوص ماهیت متقاضیان خرید بلوک خودداری کرد و درباره ابهامات مطرح شده از سوی بورس گفت: تا جایی که در جریان هستم، مخابرات تمام سوالات بورس را جواب داده و از نظر ما مشکلی در روند عرضه بلوک در روز چهارشنبه ۱۸ شهریور وجود ندارد.

جواب «بورس» را داده‌ایم

خبرنگار ما پرسید: «شرکت بورس صراحتا اعلام کرده که اگر مخابرات ابهامات ۶گانه را رفع نکند، اجازه انجام معامله را نمی‌دهد. آیا تا به حال اقدامی برای حل ابهامات بورس انجام شده یا خیر؟ و عقدایی در پاسخ گفت: مخابرات تمام ابهامات را جواب داده و هنوز درخواست بی‌پاسخی باقی نمانده است.

وی در گفت‌وگوی دیگری با «ایسنا» درباره ابهامات بورس گفت: بورس یا نباید شرکتی را پذیرش کند یا اگر پذیرش کرد، نمی‌تواند در وسط معامله مانع انجام کارشود؛ بنابراین با توجه به پاسخ شرکت مخابرات به بورس این معامله قطعا انجام می‌شود.

خریداران هنوز وقت دارند

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه خریداران تا ساعت ۱۶ روز چهارشنبه ۱۱ شهریور فرصت داشتند که درخواست خود را ارائه کنند، اعلام کرد: با این حال افراد متقاضی برای خرید سهام بلوکی شرکت مخابرات می‌توانند یک روز قبل از عرضه بلوکی در خواست خود را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه کنند.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی این سازمان پس از دریافت کلیه درخواست‌های متقاضیان، در تاریخ ۱۸ شهریورماه ۲۲‌میلیارد و ۹۳۶میلیون و ۸۲۷هزار و

۸۲۷ سهم از سهام شرکت مخابرات ایران را به صورت بلوکی در بورس عرضه می‌کند. ارزش پایه هر سهم این شرکت سه‌هزار و۴۰۰ریال و ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری ۷۷هزار و ۹۸۵‌میلیارد و ۲۱۴میلیون و ۶۱۱هزار و ۸۰۰ریال اعلام شده است.

شبه دولتی‌ها خریدارند!

در شرایطی که معاون سازمان خصوصی‌سازی سخنی از ماهیت خریداران بلوک به میان نیاورده، مدیرعامل مخابرات در گفت‌وگویی با «سنا» شبه‌دولتی‌ها را خریداران اصلی بلوک معرفی کرده است.

«صابر فیضی» گفت: سازمان خصوصی‌سازی هنوز فهرست نهایی متقاضیان خرید بلوک ۵۰‌درصد به اضافه یک سهم مخابرات را اعلام نکرده ولی به طور حتم نهادهای عمومی در معامله بلوکی که قرار است ۱۸شهریور ماه برگزار شود، حضور دارند.

وی افزود: معتقدم در ترکیب این کنسرسیوم‌ها باید نهادهای عمومی باشند، چرا که مخابرات یک شرکت خدماتی‌است و این نهادها می‌توانند با گسترش خدمات مخابرات، مشارکت عمومی را بالا ببرند.

فیضی ادامه داد: آگهی‌های عرضه ۵۰درصد به اضافه یک سهم مخابرات در صفحه روزنامه خارجی و داخلی به زبان‌های مختلف چاپ شده که احتمال مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی را بالاتر ببرد.

وی قیمت پایه ۳۴۰تومانی بلوک مخابرات را مناسب توصیف کرد و گفت: سازمان خصوصی‌سازی، قیمت پایه بلوک را از طریق بستن قرارداد با شرکت‌های سرمایه‌گذاری حاضر در بورس تعیین کرده است. با شرایطی هم که برای اقساط و درصد آن تعیین شده، این رقم مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با انجام معامله بلوک، مخابرات از برزخ فعلی خارج شود و بتواند آزادی عملکرد بیشتری‌را برای اجرای برنامه‌های خود داشته باشد.

شورای رقابت چه می‌گوید؟

معامله بلوکی مخابرات جدای از‌درصد بالای سهام مشمول واگذاری، از جهت حضور شورای رقابت و اظهارنظر این شورا در جریان این معامله هم حائز اهمیت است.

مدیر کل دفتر نظارت و برنامه‌ریزی سیاست‌های کلی اصل۴۴ درباره نقش شورا گفت: در واگذاری‌های بزرگی چون بلوک ۵۱‌درصدی مخابرات که موضوعی ملی است، تنها به قیمت‌های پیشنهادی خریداران توجه نمی‌شود.

«خانی» ادامه داد: در چنین مواردی این گونه نیست که شرکتی مانند مخابرات به بالاترین قیمت پیشنهادی خریدار داده شود. باید علاوه بر مباحث مالی، هویت اصلی و انگیزه خریدار روشن شد. بنابراین موضوع اهلیت خریداران شرکت‌های بزرگ دولتی مطرح می‌شود که در واگذاری بلوک ۵۱‌درصدی مخابرات نیز این موضوع لحاظ شده است.

وی در برابر این سوال که شورای رقابت چه نقشی را در این معامله ایفا می‌کند؟ پاسخ داد: در واگذاری شرکتی چون مخابرات که با موضوع انحصار مربوط است، شورای رقابت نیز در خصوص مواردی چون حفظ حقوق دیگر اپراتور‌ها و جلوگیری از انحصار نقش خواهد داشت.

در واقع از این طریق دولت مجوز نظارت بر فعالیت‌های آتی شرکت را برای خود حفظ می‌کند تا خدشه‌ایی به مشتریان و کاربران دیگر اپراتورها وارد نشود.

خریدار باید تابع شورا باشد

خانی با بیان اینکه خریدار بلوک مخابرات همه شرکت‌ها را نمی‌خرد، بلکه سهام حداکثری آن را خریداری خواهد کرد، ادامه داد: براساس نقش و جایگاه شورای رقابت، چنانچه موضوعی از جانب این شورا مطرح شود، خریدار بلوک مخابرات باید آن را رعایت کند. چرا که از ماده ۴۳ قانون اصل۴۴ و بعد از مشمول شدن همه بازیگران کشور از جمله بخش‌های عمومی، تعاونی و دولتی، در تکالیف شورای رقابت موضوع ضدانحصار مطرح شده است.

به گفته این مقام مسوول در صورت نیاز به شفافیت و جلوگیری از انحصار، شورای رقابت حسب ضرورت در مباحث مطروحه وارد شده و می‌تواند به صدور حکم اقدام کند. از طرف دیگر خریداران بلوک ۵۱‌درصدی مخابرات باید علاوه بر قوانین مختلف کشور به دو قانون جدید اصل۴۴ و قانون ضد انحصار توجه کنند.

خانی در رابطه با لزوم استعلام از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره مجوز انتقال و تعیین تکلیف پروانه فعالیت شرکت مخابرات نیز توضیح داد: این سازمان به مانند سازمان بورس و بانک مرکزی نهاد ناظر در حوزه ارتباطات است که مجوزهای لازم را صادر می‌ کند.

حال با توجه به اینکه در جریان معامله بلوک ۵۱‌درصدی مخابرات، مالک آن تغییر خواهد کرد، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید مجوز جدیدی به نام مالک مخابرات صادر کند.

گمانه‌زنی‌هایی از خریداران مخابرات

اما در حالی که هنوز خبر رسمی درباره ماهیت خریداران مخابرات اعلام نشده، شنیده‌های غیررسمی و صحبت‌های مدیرعامل مخابرات درباره حضور شبه‌دولتی‌ها را تایید می‌کند.

در همین رابطه یک منبع آگاه درباره ماهیت خریداران گفت: با توجه به بزرگ بودن شرکت، بعید می‌دانم که خریداران به صورت مستقل در مزایده شرکت کنند و برآوردها از تشکیل کنسرسیومی از خریداران خبر می‌دهد.

وی اضافه کرد: «شستا»، «بنیاد تعاون سپاه»، «آستان قدس» و «ستاد اجرایی فرمان امام (ره)» چهار خریداری هستند که در قالب یک کنسرسیوم در مزایده مخابرات حاضر خواهند شد.

وی درباره احتمال حضور یا مشارکت خارجی‌ها در این مزایده گفت: به دلیل بحث‌های تکنولوژی، کنسرسیوم قطعا به دنبال یک شرکت خارجی خواهد رفت. ولی چیزی که روشن است اینکه داخلی‌ها، مدیریت را همچنان در دست خود نگه خواهد داشت.

اما ترکیب فعلی سهامداران مخابرات به جز بلوک ۵۰درصد به اضافه یک سهم مشمول واگذاری شامل ۲۰درصد دولت، ۲۰درصد کارگزاری سهام عدالت، ۵درصد کارکنان و ۵درصد شناور است. ارزش پایه هر سهم این معامله۳۴۰تومان و ارزش پایه کل سهام ۷هزار و ۸۰۰میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. خریدار بلوک موظف است طی ۳۰ روز کاری، ۲۰درصد اولیه معامله به مبلغ یک‌هزار و ۵۶۰میلیارد تومان را به حساب دولت واریز کند تا معامله قطعی شود.