گروه بورس- علیرضا باغانی: بلوک‌های ۴گانه «ساتا» که هفته گذشته اطلاعیه عرضه آنها منتشر شد، ازسوی بانک صادرات خریداری می‌شود. به گزارش خبرنگار ما، یکی از این بلوک‌ها، ۳درصد از سهام پتروشیمی فن‌آوران بود که سه‌شنبه گذشته عرضه شد و بدون رقابت از سوی بانک صادرات خریداری شد. اما اتفاقی که موجب تعجب برخی از فعالان بازار شد، قطعی شدن معامله مزبور ظرف ۲۴ساعت به معنی پرداخت ۵/۱۲میلیارد تومان معادل کل ارزش بلوک از سوی خریدار آن یعنی بانک صادرات بود.

در حالی که خریدار بلوک سه درصدی «شفن» ۹ روز کاری فرصت داشت که نسبت به پرداخت ۱۰۰درصد ثمن معامله اقدام کند.

بر اساس اخبار رسیده، ۳بلوک فولاد مبارکه، بانک ملت و پالایش نفت اصفهان نیز که این هفته از سوی تامین اجتماعی نیروهای مسلح عرضه می‌شود از سوی بانک صادرات خریداری خواهد شد.

گفته می‌شود، ساتا که سال گذشته ۵۱درصدی غدیر را از بانک صادرات خریداری کرده بود، به دلیل تامین نقدینگی پرداخت اقساط بلوک ۹۲۳میلیارد تومانی غدیر با بانک صادرات توافق کرده که به جای پول سهام ۴ شرکت مزبور را به «وبصادر» بدهد. به این ترتیب می‌توان این توافق را به عنوان یک معامله تهاتری بین ساتا و بانک صادرات تعبیر کرد، معامله‌ای که در آن ۵۱درصد غدیر به ساتا فروخته شده و بانک صادرات هم در ازای فروش سهام غدیر، صاحب سهام ۴ شرکت بورسی «شفن»، «شپنا»، «فولاد» و «ملت» می‌شود، هر چند این بلوک‌های ۴گانه ارزش مدیریتی ندارند.

بدهی ۲۵۰ میلیاردی ساتا به صادرات

گفته می‌شود، «ساتا» از بابت خرید بلوک ۵۱درصدی غدیر، ۲۵۰میلیارد تومان به بانک صادرات بدهکار است و ۱۵۷میلیارد تومان از این بدهی را از محل فروش سهام چهار شرکت ذکر شده پرداخت خواهد کرد و با این وصف احتمال رقابت بر سر خرید این بلوک‌ها از سوی اشخاص حقوقی دیگر بعید است.

اما از طرفی دیگر با توجه به قیمت مناسب این عرضه‌ها شاید برای برخی از بلوک‌های ذکر شده از جمله «فولاد» که می‌تواند برای اشخاص حقوقی همچون مهر اقتصاد ایرانیان ارزش مدیریتی داشته باشد، خریداری غیر از بانک صادرات پیدا شود.

بلوکی پایین تر از نرخ تابلو

بانک صادرات هفته گذشته در شرایطی ۳درصد از سهام «شفن» را با قیمت ۴۴۰تومان خریداری کرد که قیمت این نماد در تابلوی بورس ۴۵۲تومان و دارای صف خرید بود.

تامین اجتماعی نیروهای مسلح دوشنبه این هفته ۵۲۴‌میلیون سهم بانک ملت (معادل ۴‌درصد) به قیمت پایه هر سهم ۱۰۵‌تومان، ۱۸۹‌میلیون و ۶۰۰‌هزار سهم فولادمبارکه (معادل۲/۱‌درصد) به قیمت پایه هر سهم ۲‌هزار و ۱۴۶‌ریال، ۶۸‌میلیون ۵۳۳‌هزار و ۸۳۲ سهم پالایش نفت اصفهان (معادل ۶۴/۱‌درصد) به قیمت پایه هر سهم ۷‌هزار و ۲۱۳‌ریال را در بورس عرضه

خواهد کرد.

در صورت معامله این بلوک ها به قیمت‌های پایه تعیین شده، ارزش سهام بانک ملت بالغ بر ۵۵‌میلیارد‌تومان، فولادمبارکه ۵/۴۰‌میلیارد‌تومان و ارزش پایه سهام پالایش نفت اصفهان ۴/۴۹میلیاردتومان خواهد بود.

واگذاری ۱۵۷ میلیاردی، برای پرداخت قسط ۱۷۲ میلیاردی

ارزش این واگذاری‌ها حدود ۱۵۷میلیارد‌تومان است، در حالی که هر قسط خرید سهام ۱۷۲میلیارد و ۵۳۷میلیون‌تومان تعیین شده و در واقع فروش این بلوک‌های ۴گانه به بانک صادرات، کفاف حتی یک قسط خرید بلوک غدیر را هم نمی‌کند.

شرایط واگذاری ۳ بلوک باقی مانده هم مثل بلوک فن‌آوران یکجا و نقد و پرداخت کل ثمن معامله حداکثر ظرف ۱۰ روز کاری پس از تاریخ عرضه اعلام شده است.

کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود شمارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که ۳‌درصد ارزش سهام مورد معامله بر اساس قیمت پایه را نقدا یا به صورت ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا به این شرکت ارائه کنند.

در صورتی که خریدار به تعهدات خود پس از ورود سفارش خرید عمل نکند، ابتدا کلیه کارمزدهای معامله (به استثنای کارمزد کارگزار فروشنده) از محل وجه واریزی یا ضمانت نامه مذکور تامین و مابقی آن به عنوان وجه التزام به حساب فروشنده واریز خواهد شد، کارمزد کارگزار فروشنده به عهده فروشنده خواهدبود.

کارگزارانی که در اینگونه معاملات بدون دریافت مبلغ مذکور یا ضمانت‌نامه بانکی از مشتری اقدام به ورود سفارش کنند، به طور رسمی ملزم به پرداخت کلیه کارمزدهای معامله (به استثنای کارمزد کارگزار فروشنده) به حساب اشخاص مربوطه و مازاد آن تا سقف ۳‌درصد ارزش معامله بر اساس قیمت پایه به حساب فروشنده هستند.

معامله‌ای که ۳۲۳ میلیارد آن نقدی پرداخت شد

یادآور می‌شود، بانک صادرات که مالک اصلی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر بود، در روز چهارشنبه ۲۳ مرداد ماه۸۷، ۵۱‌درصد معادل ۳‌میلیارد و ۹۸‌میلیون و ۲۵۰‌هزار سهم این شرکت را به قیمت پایه‌ هر سهم ۲۹۸‌تومان عرضه کرد که ارزش این تعداد سهام قابل واگذاری افزون بر ۹۲۳‌میلیارد و ۲۸۷‌میلیون‌تومان (بر مبنای قیمت پایه) بالغ شد که ساتا موفق به خریداری این بلوک ۵۱درصدی شد.

این عرضه توسط کارگزاری بانک صادرات و در بازار اول بورس انجام شد و شرایط این واگذاری نقد و یا نقد و اقساط تعیین شده بود که خریدار ۳۵‌درصد از کل مبلغ معامله معادل ۳۲۳میلیارد تومان را ظرف ۹ روز کاری به صورت نقد پرداخت کرد و ۶۵‌درصد دیگر را در ۴ قسط مساوی به میزان ۱۷۲‌میلیارد و ۵۳۷‌میلیون و ۶۶۹‌هزار و ۶۸۷‌تومان به موجب ۴ فقره چک باید بپردازد و ۶۵‌درصد از سهام را نزد فروشنده و از طریق شرکت بورس به وثیقه بگذارد.

عرضه بیش از ۳‌میلیارد سهم سرمایه‌گذاری غدیر در حالی انجام شد که با این عرضه، بزرگ‌ترین واگذاری سهام به صورت عمده و یکجا در تاریخ ۴۱ ساله بازار سهام کشور رقم خورد،اما با توجه به ثبت رکورد معامله بلوک ۳۰‌درصدی سهام فولاد خوزستان به ارزش ۱۳۶۴‌میلیارد‌تومان (که در خردادماه سال جاری به ثبت رسیده) رکورد حجم‌ریالی معاملات شکسته نشد.