گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس روز گذشته را نیز در شرایط نه چندان مطلوبی سپری کرد و حجم و ارزش کل معاملات در این روز همچنان با کاهش مواجه شد.

در بازار دیروز حجم معاملات با 75درصد کاهش نسبت به معاملات روز شنبه به رقم 415هزار و 898سهم رسید. همچنین ارزش کل معاملات فرابورس نیز 71درصد افت را نسبت به معاملات روز قبل تجربه کرد و در پایان معادل 924میلیون ریال اعلام شد.
علت عمده این کاهش در روز گذشته مربوط به تشکیل صف فروش برای سهام بیمه دی بود.
روز گذشته صف فروشی معادل 500هزار سهم برای سهام بیمه دی در قیمت یک‌هزار و 734ریال تشکیل شد و این امر سبب افت قیمت 5درصدی سهام این شرکت شد، به طوری که در پایان معاملات قیمت هر سهم «ودی» به یک‌هزار و 735ریال رسید.
همچنین در این بازار تعداد ۲۶۰هزار و یکصد سهم «ودی» به ارزش ۴۵۲میلیون ریال معامله شد.
از سوی دیگر دو شرکت مرجان‌کار و کویرتایر روز گذشته را همچنان در شرایط تعادلی سپری کردند.
در این روز ۹۵هزار سهم کویرتایر به ارزش ۱۷۶میلیون و ۸۰۰هزار ریال در بازار OTC دادوستد شد و هر سهم این شرکت با دو درصد رشد قیمت به نرخ یک‌هزار و ۸۶۱ریال رسید.
این در حالی است که مرجان‌کار روز گذشته شاهد افت قیمت سهام خود بود. در این روز هر سهم «کمرجان» 35صدم درصد کاهش را تجربه کرد و در پایان معاملات به رقم 4هزار و 864ریال رسید.
همچنین دیروز بیش از ۶۰هزار سهم «کمرجان» در بازار فرابورس دادوستد شد و ارزش کل ناشی از این معاملات ۲۹۵میلیون و ۷۳۱هزار ریال اعلام شد.
شایان ذکر است که سهامداران عمده در روز دوشنبه هیچ فعالیتی از خود نشان ندادند و به خرید و فروش سهام در بازار فرابورس نپرداختند.
استقلال و پرسپولیس فرابورسی می‌شوند
همچنین مدیرعامل شرکت فرابورس از مذاکرات انجام شده با مسوولان سازمان تربیت بدنی در خصوص امکان حضور دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در بازار فرابورس خبر داد.
«مصطفی امیدقائمی» در خصوص چگونگی واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در فرابورس، افزود: پیشنهادهایی برای تحقق این امر به سازمان تربیت بدنی ارائه شده است.
به گفته وی، براساس این پیشنهاد یا عرضه سهام این دو باشگاه به‌صورت عمده در بازار فرابورس انجام می‌شود یا اینکه سهام شان بعد از تعریف خط سودآوری به صورت تدریجی، واگذار خواهد شد.
وی ادامه داد: در صورت برخورداری این دو باشگاه از درآمدهای مشخص، امکان حضور باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در بازار فرابورس مهیا خواهد شد.
مدیرعامل فرابورس گفت: اگر این دو باشگاه مسیر سودآوری را طی نکنند، به‌صورت بلوکی و در غیر این صورت به شکل عمومی عرضه می‌شوند.
وی در خصوص پذیرش شرکت‌های جدید در فرابورس، افزود: شرکت‌های جدیدی درخواست پذیرش به فرابورس ارائه کرده‌اند که از این تعداد تنها شرکت کشت و صنعت ملی در حال طی مراحل پذیرش است.
امیدقائمی اظهار داشت:‌ علاوه بر این شرکت‌ها، فرابورس در حال بررسی پذیرش اوراق مشارکت و گواهی سپرده نیز است.
وی درباره بررسی نحوه پذیرش شرکت‌های اصل‌۴۴ در فرابورس، گفت: قرار است جلسه‌ای با سازمان خصوصی‌سازی برای بررسی نحوه پذیرش شرکت‌های اصل‌۴۴ در فرابورس برگزار شود.
مدیرعامل شرکت فرابورس تصریح کرد: اگر سازمان خصوصی‌سازی مکانیزم فرابورس و عرضه از طریق این بازار را بپذیرد، تمام شرکت‌هایی که مشمول پذیرش در بورس نمی شوند، از طریق فرابورس پذیرش خواهند شد.