احتمال کسری 2هزارمیلیاردتومانی بودجه امسال از محل خصوصی‌سازی

گروه بورس- معصومه طاهرخانی: کسری بودجه ۲هزارمیلیارد تومانی در انتظار برنامه‌ای است که دولت برای واگذاری‌های امسال خود طراحی کرده است.
به گزارش خبرنگار ما، دولت اعلام کرده که امسال می‌‌خواهد 25هزارمیلیاردتومان واگذاری سهام داشته باشد تا بتواند 5هزارمیلیارد تومان وجه نقد به خزانه واریز کند. گر چه همان موقع که دولت بودجه 5هزارمیلیاردی خود را اعلام کرد، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی از عملی نشدن این بودجه سخن می‌‌گفتند. به هر روی نگاهی به عملکرد خصوصی‌سازی دولت از ابتدای امسال تا نیمه آبان ماه حکایت از واگذاری 9هزار و 3میلیارد تومان دارد که از این رقم، مبلغ 2هزار و 48میلیارد تومان به صورت نقد به خزانه واریز شده است.این برآوردها با فرض پرداخت 20درصد بخش نقدی معامله بلوکی مخابرات محاسبه شده است.
سهم معامله تاریخی مخابرات از مجموع واگذاری‌های امسال خصوصی‌سازی، معادل ۸۷درصد و از مجموع رقم واریزی به خزانه نیز معادل ۷۶درصد است.
چرا کسری بودجه 2هزارمیلیاردتومانی؟
تحقق بودجه ۵هزارمیلیاردتومانی واگذاری‌های امسال تنها تا نیمه دوم بهمن ماه زمان نیاز دارد.
چرا که با مهلت 30روزه‌ای که برای پرداخت بخش نقدی و عرضه‌های بلوکی تعیین می‌‌شود، نهایت زمانی که درآمد حاصل از عرضه بلوکی می‌‌تواند به حساب خزانه واریز شود، همان نیمه دوم بهمن ماه است.
در کنار این مورد، نگاهی به لیست شرکت‌هایی که مشمول واگذاری در نیمه دوم سال هستند، به صراحت نشان می‌‌دهد که جز بلوک ۲خودروساز، شرکت بزرگی وجود ندارد که بتواند بخشی از کسری بودجه امسال خصوصی‌سازی دولت را جبران کند. حتی با فرض فروش بلوک‌های دوگانه «ایران خودرو» و «سایپا» و واریز بخش نقدی معامله، حداکثر رقمی که می‌‌تواند در بودجه امسال خصوصی‌سازی دیده شود، ۵۰۰میلیارد تومان است.
از طرف دیگر دولت می‌‌تواند به اقساط سهام شرکت‌هایی که در 6ماهه اول فروخته و همچنین اقساط سهام شرکت‌هایی که در سال‌های گذشته نیز به فروش رسیده‌اند، هم نیم‌نگاهی داشته باشد. به هر روی حتی با فرض درآمد نقدی یک‌هزارمیلیارد تومانی خصوصی‌سازی طی مدت باقی‌مانده تا پایان سال، در خوشبینانه‌ترین حالت می‌‌توان به درآمد 3هزارمیلیارد تومانی خصوصی‌سازی طی امسال امیدوار بود.
وقتی «مخابرات» بودجه پر می‌‌کند
ارزش کل واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی از ابتدای تیر ماه تا اواسط آبان ماه امسال 8هزار و 524میلیاردتومان بوده که از این رقم یک‌هزار و 788میلیاردتومان به صورت نقد به خزانه واریز شده است.
از جمله شرکت‌های مهمی که در این بازه زمانی واگذار شده‌اند، می‌‌توان به بلوک‌های بانک‌های ملت، تجارت، صادرات، حفاری شمال، سیمان شمال و مخابرات ایران اشاره کرد. به عبارت دیگر با بررسی ارزش کل واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی از ابتدای امسال تا اواسط آبان ماه مشخص می‌‌شود که ۸۷درصد ارزش واگذاری‌ها متعلق به بلوک مدیریتی مخابرات ایران بوده است.
همچنین سهم مخابرات از 2هزار و 48میلیارد تومان رقم واریزی به خزانه، معادل 76درصد بوده است. دولت از ابتدای امسال تا اواسط آبان ماه توانسته 41درصد از کل بودجه 5هزار میلیارد تومانی خود را پوشش دهد.
یادآور می‌شود سازمان خصوصی‌سازی در سه ماه نخست امسال ۵۰۳ میلیارد تومان واگذاری داشته که واریزی «سازمان» به حساب خزانه طی مدت مزبور، ۲۶۰ میلیارد تومان بوده است.