سنا- طی تازه‌ترین بخشنامه سازمان بورس و اوراق بهادار، سرمایه‌گذاران خارجی که قصد خرید و فروش روزانه اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس را دارند، پس از اخذ مجوز از سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، کد سهامداری دریافت می‌کنند.

بر اساس این بخشنامه که توسط مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر و ابلاغ شده است؛ سرمایه‌گذاران خارجی که قصد سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس را دارند باید درخواست خود را طی نامه‌ای با عنوان سازمان بورس و اوراق بهادار و ذکر هدف خود مبنی بر سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم و اشاره به بند ۷ ماده یک قانون برنامه چهارم توسعه، به همراه مدرک لازم از طریق کارگزار خود به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (CDS) ارسال کنند.

بر اساس این بخشنامه، ترجمه رسمی اساسنامه و آگهی تاسیس، مشخصات دارندگان بیش از ۵‌درصد سهام سرمایه‌گذاری خارجی و مشخصات مدیران ارشد سرمایه‌گذار خارجی از جمله مدارک لازم برای ارائه به شرکت CDS است.

دراین بخشنامه آمده است: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پس از دریافت مدارک فوق و بررسی، کد سهامداری صادره به نام سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم را به سازمان اعلام و مراتب را همزمان به شرکت کارگزاری نیز ابلاغ خواهد کرد.

فعال بودن کد سهامداری صادره به نام سرمایه‌گذار خارجی برای انجام معامله، به منزله تکمیل بودن مدارک متقاضی است. کد سهامداری سرمایه‌گذار خارجی مستقیم برای خرید همواره فعال بوده، ولی برای فروش غیرفعال است.

سرمایه‌گذار خارجی مستقیم باید برای فروش سهام، درخواست خود مبنی بر فعال کردن کد سهامداری برای فروش را از طریق کارگزاری به سازمان ارائه کند.

سازمان بورس و اوراق بهادار پس از بررسی شرایط بازار، اجازه فعال کردن کد برای فروش را از طریق معاملات عمده صادر می‌کند و برای کارگزار سرمایه‌گذار مستقیم خارجی، بورس مربوطه و سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار ارسال می‌کند.

متن کامل بخشنامه

صدور کد سهامداری برای سرمایه‌گذار خارجی که قصد خرید و فروش روزانه اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس را دارد - موضوع بند ۵ ماده یک آیین‌نامه اجرایی بند ج ماده ۱۵ ق.ب. چهارم توسعه - پس از اخذ مجوز از سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، طبق بخشنامه شماره ۲۲۹۰۴/۱۲۱ مورخ ۰۳/۰۹/۱۳۸۸ صورت می‌گیرد.

سرمایه‌گذاران خارجی که قصد سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس، - موضوع بند ۷ ماده یک آیین‌نامه اجرایی بند ج ماده ۱۵ ق.ب.چهارم توسعه یعنی خرید اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس برای کسب سود و مدیریت - را دارند باید درخواست خود را طی نامه‌ای با عنوان سازمان بورس و اوراق بهادار و ذکر هدف خود مبنی بر سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم و اشاره به بند ۷ ماده یک ق.ب. چهارم توسعه، به همراه مدرک زیر از طریق کارگزار خود به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ارسال کنند: ترجمه رسمی اساسنامه و ترجمه رسمی آگهی تاسیس، مشخصات دارندگان بیش از ۵‌درصد سهام سرمایه‌گذاری خارجی و مشخصات مدیران ارشد سرمایه‌گذار خارجی.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پس از دریافت مدارک فوق و بررسی، کد سهامداری صادره به نام سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم را به سازمان اعلام و مراتب را همزمان به شرکت کارگزاری نیز ابلاغ خواهد کرد.

فعال بودن کد سهامداری صادره به نام سرمایه‌گذار خارجی برای انجام معامله، به منزله تکمیل بودن مدارک متقاضی است. کد سهامداری سرمایه‌گذار خارجی مستقیم برای خرید همواره فعال بوده ولی برای فروش غیرفعال است.

سرمایه‌گذار خارجی مستقیم باید برای فروش سهام، درخواست خود مبنی بر فعال کردن کد سهامداری برای فروش را از طریق کارگزاری به سازمان ارائه کند.

سازمان پس از بررسی شرایط بازار، اجازه فعال کردن کد برای فروش را از طریق معاملات عمده صادر می‌کند و برای کارگزار سرمایه‌گذار مستقیم خارجی، بورس مربوطه و سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار ارسال می‌کند.