گروه بورس- مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در خصوص چرایی کاهش حجم معاملات و کاهش شاخص طی دو هفته اخیر اظهار داشت: حجم معاملات بورس تهران پایین نیامده و رقم متوسطی به خود اختصاص داده است. قالیباف در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به پیش‌بینی برخی از کارشناسان مبنی بر اینکه کاهش شاخص‌ها، آغاز بیماری شاخص بورس تهران است؟ گفت: ‌شاخص بورس تهران بیمار نیست و شرکت بورس در مورد افزایش یا کاهش شاخص با توجه به اینکه این رقم را عرضه و تقاضای بازار مشخص می‌کند، هیچ نقشی ندارد و تنها این شرکت‏ می‌تواند امکان معامله را برای

سهامداران فراهم کند.

قالیباف ادامه داد: کاهش یا افزایش قیمت‌ها در بورس و شاخص آن متاثر از انتظارات سرمایه‌گذاران است و این انتظار برگرفته از پیش‌بینی آنها از سودآوری شرکت‌ها و صنایع است.

به گفته قالیباف، بازار سرمایه از آغاز سال، رشد مناسبی داشته است و نوسان در بازار سهام و شاخص امری طبیعی است.

وی درباره ارزیابی خود از نقش عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی بر روی شاخص بورس، گفت: مهم‌ترین واگذاری در بازار سرمایه، سهام ‏مخابرات بود که حجم ۷‌هزار و ۸۰۰میلیاردی بازار را به خود اختصاص داد و سایر واگذاری‌ها خرد بوده است.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار درباره واگذاری مخابرات نیز گفت: از لحاظ بازار‏، معامله بلوکی مخابرات قطعی شده است و بحث ابهامات معامله مخابرات مسائلی خارج از بورس است.

دکتر قالیباف اصل در خصوص افزایش تعداد سهامداران بورس گفت: از ابتدای سال تاکنون۴۰‌هزار کد جدید سهامداری در بورس صادر شده و به تعداد سهامداران اضافه شده است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: عمده کدهای جدیدی که داده شده است در زمان عرضه‌های اولیه بوده است و کدهای جدیدی که صادر شده ۴۰‌هزار کد سهامداری بوده است.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌‌شود که مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی معتقد است: تنها به همین میزان کد سهامداری فعال وجود داشته و ورود شرکت‌های جدید در افزایش تعداد سهامداران تاثیر چندانی نداشته است زیرا همان سهامداران فعلی بازار اقدام به خرید و فروش سهام شرکت‌های جدید می‌کنند.