جزئیات راه‌اندازی سه صندوق‌ جدید در بازار سرمایه

عکس: آکوسالمی

گروه بورس-اعظم شریفی: معاون تامین سرمایه نوین از راه‌اندازی ۳صندوق جدید توسط این شرکت طی روزهای آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، علی اسلامی بیدگلی به تشریح ابعاد سه صندوق جدید با مدیریت شرکت تامین سرمایه نوین پرداخت و افزود: اولین صندوقی که طی هفته آینده پذیره‌نویسی آن را آغاز خواهیم کرد، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک مهر ایرانیان است که با همکاری سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان تاسیس می‌‌شود. موسسان این صندوق شامل شرکت‌های زیرمجموعه مهر اقتصاد ایرانیان و شرکت تامین سرمایه نوین هستند که در حال حاضر از سوی موسسان یک‌میلیارد تومان وجه واریز شده است. این صندوق به عنوان یک صندوق در ابعاد بزرگ با سرمایه ۵۰‌میلیارد‌تومانی پذیره‌نویسی خواهد کرد که با اخذ مجوزهای لازم از هفته آینده پذیره‌نویسی آن صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص اینکه بازدهی این صندوق چه میزان خواهد بود؟ گفت: سود تضمین شده صندوق سرمایه‌گذاری مشترک مهر ایرانیان ۱۷‌درصد است اما برآورد ما از بازدهی این صندوق در حالت محافظه‌کارانه بازدهی ۲۵‌درصدی است و با تجربه‌ای که در صندوق یکم ایرانیان داشتیم میزان مناسبی برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز خواهد بود.

اسلامی بیدگلی یادآور شد: اقبال سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز با توجه به وضعیت بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری در صندو‌ق‌ها افزایش یافته است. به طوری که این روزها نیز به طور متوسط ۲۰۰ تا ۳۰۰‌میلیون‌‌تومان درخواست صدور و ابطال واحد سرمایه‌گذاری داریم. این در حالی است که سرمایه‌گذاران نیز با توجه به نقدشوندگی بالای صندوق یکم، به راحتی و بدون صف فروش پول خود را دریافت می‌‌کنند.

مدیر صندوق یکم ایرانیان با اشاره به بازدهی ۸/۱۹‌درصدی این صندوق از بهمن ماه ۸۷ تاکنون تاکید کرد: پیش‌بینی مدیران صندوق این است که با ادامه روند بازدهی در یک‌سالگی صندوق، بازدهی ۲۴‌درصدی را برای سرمایه‌گذارانی که از ابتدا در صندوق حضور داشته‌اند، کسب کنیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا تضمین سود در صندوق مهر پایین‌تر است، گفت: راه‌اندازی صندوق یکم ایرانیان در بهمن ماه سال گذشته و همراه با انتشار گواهی‌های سپرده بانکی بود، بر این اساس چون سرمایه‌گذاران نیز آشنایی زیادی با نوع فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری نداشتند، نرخ سود تضمینی ۱۹‌درصد را برای صندوق یکم قرار دادیم که تا پایان شهریور ماه سال ۸۹ نیز تمدید شده است. علی اسلامی بیدگلی افزود: امیدواریم با گسترش فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، این صندو‌ق‌ها جایگزین شرکت‌های سرمایه‌گذاری شوند. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک مهر ایرانیان نیز به عنوان سومین صندوق در ابعاد بزرگ با تجربه مدیریت تامین سرمایه نوین و عملکرد موفق مهر اقتصاد ایرانیان در بازار سرمایه با همین هدف تاسیس شده است تا با جذب سرمایه، تضمینی برای سرمایه‌گذاری افراد ریسک‌گریز باشد.

پذیره‌نویسی دومین صندوق با درآمد ثابت تا ۱۵ روز آینده

معاون تامین سرمایه نوین در بخش دیگری از سخنان خود به تاسیس صندوق با درآمد ثابت «نوین‌سامان» اشاره کرد و گفت: این صندوق به عنوان دومین صندوق با درآمد ثابت کشور با نرخ تضمینی ۵/۱۶‌درصد آغاز به کار خواهد کرد. مدیریت این صندوق با شرکت تامین سرمایه نوین و ضامن و موسس آن نیز بانک سامان خواهد بود. اسلامی بیدگلی با اشاره به اینکه سقف سرمایه صندوق ۵۰‌میلیارد‌تومان است، خاطرنشان کرد: سه‌میلیارد تومان از طرف موسسان برای راه‌اندازی این صندوق پرداخت شده است و حداکثر تا ۱۵ روز آینده پذیره‌نویسی عمومی آن از طریق شعب بانک سامان صورت می‌‌گیرد. وی افزود: در حال حاضر در بازار فقط گواهی‌های سپرده ۱۵‌درصدی وجود دارد و نرخ سود پیش‌بینی شده برای صندوق «نوین سامان» بسیار جذاب خواهد بود. به این ترتیب با توجه به وضعیت عمومی بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز می‌‌توانند جذب صندوق با درآمد ثابت «نوین سامان» شوند.

وی با اشاره به میزان مشارکت سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق یکم خاطرنشان کرد: طی روزهای اول ۳۰۰ نفر سرمایه‌گذار حقیقی داشتیم و در حال حاضر به ۵۴۱ نفر رسیده است که ۴۵‌درصد واحدهای صندوق را در اختیار دارند. همچنین ۳۴ سرمایه‌گذار حقوقی ۵۵‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق را در اختیار دارند. معاون تامین سرمایه نوین همچنین در خصوص اینکه فعالیت این صندوق‌های جدید در چه بازاری خواهد بود؟گفت: پرتفوی این صندوق‌ها بیشتر به صورت پول نقد و سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده بانک‌ها و سرمایه‌گذاری بلندمدت بانک‌ها خواهد بود. به خصوص اینکه همواره ورود به صنایع پیشروی بازار سرمایه در روزهای اوج بازار سرمایه نیز مدنظر قرار خواهد داشت. این تجربه‌ای است که در صندوق یکم نیز اجرایی شد و الان ۳۰ درصد پرتفوی صندوق یکم در گروه بانکداری و دارویی به عنوان صنایع برتر بازار متمرکز است.

علی اسلامی بیدگلی صندوق زمین و ساختمان آسمان شهر اردبیل را نیز سومین صندوق جدید تامین سرمایه نوین معرفی کرد. وی گفت: هماهنگی‌های لازم با سازمان بورس برای شروع پذیره‌نویسی این صندوق‌ تا قبل از پایان سال صورت گرفته است. این در حالی است که طرح امکان‌سنجی این پروژه چندین بار بررسی مجدد شده و قیمت آن به روز شده است. این صندوق ۴ ساله با تضمین سود ۱۵‌درصدی است و از ماه پانزدهم شروع فعالیت، پیش‌فروش واحدهای آن آغاز می‌‌شود. وی در خصوص مزایای سرمایه‌گذاری در این صندوق نیز گفت: سرمایه‌گذارانی که علاقه دارند در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کنند با خرید واحدهای صندوق زمین و ساختمان آسمان شهر اردبیل نیاز ندارند به طور مستقیم وارد بازار مسکن شوند؛ در عین حال می‌‌توانند از رشد سرمایه خود در تورم بازار مسکن استفاده کنند. با اجرای این پروژه، تامین مالی پروژه‌های ساختمانی نیز می‌‌تواند از طریق شرکت‌های تامین سرمایه انجام شود. ارزش این صندوق ۳۰‌میلیارد‌تومان بوده و شامل ۱۵‌میلیارد تومان ارزش زمین، ۱۰‌میلیارد‌تومان پذیره‌نویسی در مرحله اول و ۵‌میلیارد تومان در مرحله دوم پذیره‌نویسی است.

آمادگی تاسیس صندوق قابل‌معامله طلا

اسلامی بیدگلی همچنین از برنامه‌ریزی صورت گرفته در خصوص صندوق طلا خبر داد و گفت: درخواست در این خصوص ۴ ماه است که به سازمان بورس داده شده است. امیدواریم با موافقت سازمان و راه‌اندازی «صندوق قابل معامله طلا» ریسک‌های ناشی از نگهداری مستقیم طلا و سکه از سوی سرمایه‌گذاران گرفته شود و افراد بتوانند به جای اینکه طلا و سکه خود را در خانه نگهداری کنند با سرمایه‌گذاری در صندوق طلا از رشد سرمایه در این صندوق بهره‌مند باشند.

اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه برای اولین بار مجوز انتشار اوراق مشارکت از طریق بازار سرمایه داده شد، خاطرنشان کرد: شرکت تامین سرمایه نوین در خصوص یک پالایشگاه گاز و یک پروژه ساختمانی در حال ارائه درخواست به سازمان بورس برای انتشار اوراق مشارکت است.

وی اظهار داشت: در صورتی که سازمان بورس مساعدت کرده و برای اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام نیز مجوز دهد، در این صورت بازار سهام رقیب بازار پول خواهد شد.