حسابداران در همه تصمیم‌گیری‌ها باید رکن اساسی باشند

به زودی شاهد تغییر مواد درسی رشته حسابداری در مقاطع مختلف بر حسب نیاز کشور خواهیم بود

گروه بورس- مجید اسکندری: دبیر علمی دومین کنفرانس بین‌المللی حسابداری در ایران گفت: مهم‌ترین دلایل حضور حسابداران در بخش‌های مختلف، تعیین چارچوب‌ها است و چنانچه چارچوبی توسط حسابداران تهیه شود، تخلف‌ها به میزان بالایی کاهش خواهد یافت.

دکتر ناصر پرتوی، عضو هیات مدیره و دبیر کل انجمن حسابداری ایران، از برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی حسابداری پس از ۶۵ سال و همزمان با هفته بین‌المللی حسابداری در مرکز همایش‌های صدا و سیما در روزهای ۱۷ و ۱۸ آذر ماه جاری خبر داد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: در این کنفرانس، وزیر اقتصاد، وزیر علوم رییس دیوان محاسبات، رییس سازمان و شرکت بورس، مدیران عامل بانک ملت، صادرات و مسکن و ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس حضور دارند و اساتید و صاحبنظران داخلی و خارجی به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

بزرگ‌ترین حسابرسان حامیان کنفرانس

پرتوی با بیان اینکه در این کنفرانس بنیاد مستضعفان، شهرداری تهران و شرکت‌های بورسی حضور دارند به حامیان خارجی این کنفرانس اشاره و عنوان کرد: دانشگاه استنفورد و انجمن حسابداران رسمی انگلستان(ACCA)، بزرگ‌ترین ارگان آموزشی و پژوهشی جهان در استرالیا (IAEA)، دومین موسسه حسابرسی بزرگ دنیا (دیلویت) از اسپانسرهای کنفرانس هستند.

وی به بیان اهداف برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی حسابداری پرداخت و توضیح داد: آشنایی جهانیان و ایرانیان با توان حسابداری ایرانیان، به روز کردن حسابداری و حسابرسی در بازار سرمایه و امور بانکی، نقد و بررسی آموزش حسابداری در ایران، تطبیق حسابداری و حسابرسی با دنیا از مهم‌ترین اهداف برگزاری این کنفرانس است.

تطبیق با حسابرسی دنیا لازمه ورود به WTO

پرتوی اضافه کرد: در خصوص به روز کردن حسابداری و حسابرسی، دیدگاه انجمن این نیست که دانش خارجی تنها وارد و استفاده شود، زیرا نوعی از حسابداری که با بینش و فرهنگ کشورهای غربی ایجاد شده در ایران کاربرد ندارد از سوی دیگر فرهنگ‌ حسابرسی طی ۲۰ سال گذشته در کشور تغییر نکرده است. بنابراین اگر بخواهیم به WTO وارد شویم حتما باید با حسابداری و حسابرسی دنیا تطبیق پیدا کنیم در غیر این صورت ورود ما به WTO محال است.

وی یادآور شد: اجرای خصوصی‌سازی نیز در جریان این کنفرانس مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و امور بانکی و نقش آن در اقتصاد کشور نیز بررسی و نقاط ضعف آن عیب‌یابی می‌شود. پرتوی در ادامه به مخاطبان دومین کنفرانس بین‌المللی حسابداری اشاره کرد و با اشاره به حضور هزار و ۲۰۰ نفر از اساتید گفت: غیر از مسوولان کشور، حسابداران و حسابرسان رده اول و استادان حرفه‌ای، مدیران ارشد بانک‌ها، بیمه‌ها، بازار سرمایه، سازمان امور مالیاتی و مدیران شرکت‌های بورسی در این کنفرانس حضور دارند. دبیر کل انجمن حسابداری ایران یادآور شد: امسال در کنفرانس بینی‌المللی حسابداری حداقل ۶‌نفر از سخنرانان خارجی از کشورهای ایتالیا، مکزیک، انگلستان، کروواسی، یوگسلاوی، آمریکا، مالزی حضور دارند. همچنین دو پروفسور ایرانی مقیم خارج و ۵ سخنران داخلی و ۳ نفر از مسوولان سخنرانی می‌کنند.

بازار سرمایه مهم‌ترین محور کنفرانس

وی به محورهای اصلی دومین کنفرانس بین‌المللی حسابداری اشاره و عنوان کرد: آموزش حسابداری، استانداردهای بین‌المللی حسابداری و گزارشگری مالی، نظام راهبری شرکت‌ها، نقش اطلاعات حسابداری در بهبود کسب و کار، بین‌المللی شدن بازار سرمایه ایران و استانداردهای حسابداری، به کارگیری و هماهنگ‌سازی استانداردهای حسابداری در بورس و نقش حسابداری در ایجاد نظام‌های یکپارچه مالیاتی از محورهای اصلی این کنفرانس است.

وی سپس به وضعیت بازار سرمایه اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر بازار سرمایه با یک ثبات نسبی حرکت کرده و نظارت بر شرکت‌ها افزایش یافته، ولی اطلاع‌رسانی کم است، زیرا مردم عادی باید از ماهیت بورس آگاهی یابند نه متخصصان.

وی اضافه کرد: هر چقدر تعداد سهامداران در کشور افزایش یابد موجب پیروزی بورس می‌شود. از سوی دیگر دومین مطلبی که باید بورس انجام دهد این است که قبل از اینکه شرکت‌های بورسی گزارش دهند نظارت‌ها اعمال شود در حالی که اکنون بعد از گزارش‌ها،در شرکت‌ها اعمال نظر می‌شود.

نشست با ۴۰۰ مدیر مالی

به گفته پرتوی، سازمان بورس باید در سال دو بار با مدیران مالی شرکت‌ها نشست برگزار کرده و یکسان‌سازی کند که با این کار قابلیت یکسان‌سازی در بازار افزایش می‌یابد.

وی به لزوم شفاف‌سازی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: شفاف‌سازی به معنای عریان سازی اطلاعات نیست، زیرا این امر با فرهنگ ایران همخوانی ندارد. بلکه شفاف‌سازی یعنی اینکه اطلاعات مهم و موثر را به صورت یکسان و یکنواخت به اطلاع عموم برسانیم.

وی عنوان کرد: اولین فردی که در یک ارگان دولتی یا خصوصی از همه چیز باخبر است، حسابداران هستند، بنابراین در هر نوع تصمیم‌گیری در بازار سرمایه، خصوصی‌سازی، مالیات، قانون تجارت و مهم‌تر از آن اجرای اصل‌۴۴ حسابداران باید رکن اساسی باشند و مهم‌ترین دلیل حضور حسابداران این است که چارچوب تعیین می‌کنند و با این چارچوب تخلف کاهش می‌یابد.

دبیر کل انجمن حسابداری ایران در پایان یادآور شد: دومین کنفرانس بین‌المللی حسابداری در ایران در هفته بین‌المللی حسابداری برگزار که در بعدازظهر روز دوم این کنفرانس مراسم ویژه‌ای برای بزرگداشت هفته‌ حسابداری برگزار خواهد شد.